Foodie in Tirol

Twee dagen nadat ik terugkwam uit het prachtige Zweden vertrok ik opnieuw voor een persreis, dit keer naar het prachtige Tirol in Oostenrijk ter ere van de opening van de Culinaire Jacobsweg. Later lezen jullie nog veel meer over deze leuke activiteit en meer over de reis, voor nu heb ik uiteraard een Foodie in Tirol artikel voor jullie in petto waarin ik laat zien wat ik zoal heb gegeten tijdens de trip. Let wel: tijdens deze trip was het hoofddoel niet om de Oostenrijkse keuken te proeven, je zult dus ook een aantal dingen voorbij zien komen die niet typerend voor het land zijn.

Dag 1
De eerste dag bestond voornamelijk uit reizen, enkel het avondeten hebben we genuttigd in Tirol. We aten met onze groep bij Hotel/Restaurant Sonn in het plaatsje Ischgl, waar wij zelf ook verbleven. We kregen een soort van Italiaans menu voorgeschoteld.

Hotel Sonn

• Er stonden verse broodjes op tafel met roomboter en zalmspread.
  • Het eerste voorgerecht was een verse waldorfsalade met eendenborstfilet, balsamicosaus en gekarameliseerde walnoten.
  • Tijd voor een soepje, ik koos voor de pompoensoep met hele pompoenpitten en een erg smakelijke koolzaadolie.
  • Hierna konden we gebruik maken van het saladebuffet. Ik ging voor ijsbergsla, rode bietjes, wortel, komkommer, maïs, baconbits en een klein beetje cocktaildressing.
  • Het hoofgerecht  waar ik voor koos (dat enorm was en waarvan ik dus maar de helft hebt gegeten): kalkoenfilet met spaghetti en tomatensaus.
  • En het dessert: crème brûlée –niet de beste die ik heb gehad- met een bolletje bosvruchtenijs.

Dag 2
De eerste volle dag in Ischgl en hij begon lekker ‘lui’. We hadden de hele ochtend vrij dus konden rustig ontbijten alvorens we begonnen aan een wandeling in de bergen. We werden om 12.00 uur gedropt bij dalstation Kappl waar we verwelkomt werden met welkomstsnack alvorens we de berglift namen naar de top.

KapplDe ‘welkomstsnack’ bestond uit een heerlijk flesje limonade (ik weet niet precies was het was, er zat in ieder geval citroen in maar het was ook heel zoet, erg lekker) en een broodje rauwe ham. Limonade heerlijk dus, broodje een beetje droog.

Kappl2Eenmaal boven aan gekomen was het tijd voor lunch. Er werden verse kaassoufflés voor ons gemaakt en ook kregen we een bordje zuurkool met worst en spek die we met z’n zessen hebben gedeeld. Van de rösti die we kregen was ik geen fan. Het was een heel hartig gerecht en naar mijn idee paste de suiker die er overheen zat er totaal niet bij. Ook had het een hele sterke anijssmaak, niet lekker en dus slechts een minihapje van genomen.

’s Avonds schoven we aan bij een galadiner in hotel Trofana Royal waar voor ons gekookt werd. Hotel Trofana Royal is naar alle waarschijnlijkheid het duurste vijf-sterren hotel in Ischgl en de aankleding van de tafels en de rest van het restaurant lieten dit ook wel blijken. Het diner was in ieder geval verrukkelijk, niet typisch Oostenrijks maar ik heb er wel echt van genoten. We kregen twee amuses vooraf en een zeven-gangen diner voorgeschoteld:

hotel trofana royal

• Een blokje rauwe zalm met krokante appel
  • Aardappelpuree met een dikke saus van bospaddenstoelen
  • Farmerssalade met baconstripjes en een knapperig stukje brood
  • Gemarineerde rauwe char (familie van de forel) met avocadocrème en muntsorbet
  • Gebakken char met brandnetelrisotto
  • Ravioli van cantharellen met gekarameliseerde uitjes
  • Kalfsbouillon
  • Kalfsvlees met doperwtenpuree en zongedroogde tomaat
  • Dessert met een maïspuddinkje, frisse sorbet en zoete frambozen

Dag 3
Dag drie was een actieve dag met een ritje mountainbiken naar de top van de berg, op naar de Jamtalhütte waar de opening van de Culianire Jakobsweg plaatsvond. Vier chefs hebben voor vier verschillende berghutten een gerecht bedacht dat wordt geserveerd tot en met 22 september van dit jaar. De vier gerechten werden uiteraard aan de pers gepresenteerd en natuurlijk moest het geproefd worden. Onze lunch bestond dan ook uit vier gerechten, gemaakt door sterrenchefs uit vier verschillende landen: Nederland, België, Italië en Duitsland. De onderstaande vier gerechten mochten we proeven:

berghut lunch

• Italiaans: Ravioli met ricotta, porcini, vleesfond en lokale kruiden
  • Nederlands: Paznaun lam (lam uit de regio) met aardappel/knoflook puree en tuinbonen
  • Belgisch: Buikspek met gebakken ui, geitenkaaspuree, tomatensaus en krokante mosterdzaadjes
  • Duits: Goulash van hertenvlees met een soufflé van brood, champignons en spekjes

Het diner vond plaats in een echte après-ski restaurantje dat voornamelijk in de winter erg populair is dankzij het typisch Oostenrijkse eten. We nuttigden een vier-gangen diner maar aangezien de porties erg groot waren, hebben we lang niet alles opgegeten. Van het dessert heb ik bijvoorbeeld slechts één hapje gehad. Lekker was het in ieder geval, al vond ik het voor de zomer -in Oostenrijk was het ook lekker warm!- te zwaar. We aten:

laatste diner

• Gerookte forel met komkommersalade en cantharellen
  • Kaassoep
  • ‘Goulash’ van kip en rundvlees met champignonsaus, broccoli en gebakken aardappelknoedels
  • Kwarkstrudel met frambozen-vanille saus

Dag 4
Op dag vier gingen we wederom met de mountainbike de berg op om te lunchen bij de berghut. Het was eigenlijk de bedoeling om enkel het gerecht van de Nederlandse chef te proeven, maar het liep allemaal net even iets anders. De lunch was dan ook exact hetzelfde als op dag drie, we mochten wederom de vier gerechten van alle vier de chefs proberen. Erg vonden we het niet, want zeker het Italiaanse en het Duitse gerecht waren verrukkelijk en voor herhaling vatbaar.

Het avondeten hebben we overgeslagen, op dat moment zaten we namelijk alweer in het vliegtuig naar huis.

Ik ben verliefd geworden op Oostenrijk. Nog nooit eerder was ik er geweest en ik ben ook nog niet eerder zo in de bergen geweest, maar ik vond het werkelijk fantastisch. Het eten was over het algemeen naar mijn idee iets te zwaar voor de zomer, maar aangezien we sportieve activiteiten hebben ondernomen was een beetje powerfood wel op zijn plaats. Er volgen de komende weken nog meer artikelen over deze perstrip naar Oostenrijk.

Join the Conversation

1. Joyce says:

Ziet er heerlijk uit!

2. MySimplySpecial says:

Het ziet er allemaal weer heerlijk uit!