Snapshot Diary Stavanger #2

Dag 2 van onze mediatrip naar Stavanger stond in het teken van maar één ding (en nee, niet eens eten!): hiken. Een wandeling naar de Preikestolen stond op de planning gisteren, als is wandeling wel een understatement. Waarom? Je ziet het allemaal in deze tweede Snapshot Diary van Stavanger.

foto 2Allereerst wil ik jullie het hotel waar we verblijven even laten zien, hier kwam ik gisteren namelijk niet meer aan toe. We verblijven in het Comfort Square Hotel in het centrum van Stavanger. Het viersterren hotel huisvest in totaal 194 kamers met luxe badkamers met regendouche, gratis wifi en plasma televisies. Bovendien heeft het hotel de beschikking over een waanzinnig dakterras, een fitnessruimte en gratis koffie en thee voor hotelgasten.

Het ontbijtbuffet is dik in orde. Veel soorten kaas en vleeswaren, lekkere crackers en vers brood, diverse soorten fruit, ei op verschillende manieren en veel keus uit yoghurt met tal van toppings. Als je het zou willen zou je je helemaal klem kunnen eten in de ochtend. Zelf genoot ik van een vrij sober ontbijt, ik krijg gewoon niet heel veel weg ’s ochtends en zeker niet na een korte nacht. Ik nam knackebröd met zalm, een zachtgekookt eitje en daarnaast wat groenten.

foto 3Om 07.30 uur vertrokken we naar de veerboot die ons in 40 minuten van Stavanger naar Tau zou brengen. Vanaf de boot hadden we een prachtig uitzicht over het water. Tijdens een perstrip in Oostenrijk vorig jaar was ik al zwaar onder de indruk van de bergen, dat is nu alleen maar meer geworden.

Per bus werden we van Tau naar de Preikestolen Fjellstue (Preikestolen mountain lodge) gebracht waar we konden beginnen aan de 3,5 kilometer lange klim naar de grootste toeristsiche trekpleister van Ryfylke: de Preikestolen. Van te voren werd ons aangeraden om stevig schoeisel en voldoende eten en drinken mee te nemen. Ik kan je nu alvast vertellen dat ik mijn stevige trouwe Timberlands meerdere malen de hemel in heb geprezen. Een lichte rugzak en goede schoenen zijn absoluut onmisbaar wanneer je aan deze route gaat beginnen.

foto 4Dit was de klim die we zouden gaan maken. 3.800 meter in totaal, naar een hoogte van 604 meter. En zie je die steile stukken al? Phew!

foto 5Hoewel het een vrij helse klim naar boven was, werden we ondertussen wel getrakteerd op prachtige views. Tot ongeveer een jaar geleden was de klim naar de Preikestolen nog volledig natuurlijk. Steile bospaadjes, een zanderige ondergrond en met behulp van de grote rotsen aan de zijkant van het pad moest je jezelf omhoog werken. Gelukkig is dit nu iets makkelijker gemaakt. Werkers uit Nepal hebben vorig jaar enorme rotsblokken gehakt en geslepen om de route iets meer begaanbaar te maken. Nog steeds is het flink klimmen en jezelf omhoog trekken een zware klus, maar hierdoor is het wel voor de meeste mensen net wat beter te doen.

Op de rechterfoto zie je het ‘pad’. Nog steeds ruig en heel natuurlijk, maar de stenen liggen goed vast en hierdoor wordt de klim toch iets ‘makkelijker’.

foto 6Vlonders over een moeras in de snikhete zon..

En dunne paadjes langs hoge rotswanden.

foto 1Maar DIT is waar we het allemaal voor deden, kijk dit adembenemende uitzicht…

foto 7We stonden zelf iets hoger zodat we een mooi uitzicht hadden over de Preikestolen dat zoals je goed kunt zien een grote toeristische trekpleister is. Op een goede zomerdag gaan er maar liefst 7.000 mensen per dag naar boven. De Preikestolen is een klif die 604 meter boven de Lysefjord uitsteekt. Het plateau biedt uitzicht over de fjord en over de bergen van Noorwegen. Uiteindelijk hebben we 2,5 uur over de klim gedaan.

De Noorse bergen zijn enorm imposant. Groots, avontuurlijk maar ook natuurlijk. Bergmeertjes, kabbelende beekjes, enorme rotspartijen maar ook voldoende groen. Overigens leuk voor de liefhebbers: in Noorwegen is het toegestaan om overal je tent op te zetten, zolang dit maar minimaal 150 meter bij een gebouw/huis vandaan is. Ook nabij de Preikestolen zou je dus kunnen kamperen.

foto 8Na een half uurtje te hebben genoten van het uitzicht, talloze foto’s te hebben geschoten en een klein hapje te hebben gegeten begonnen we aan de afdaling welke we in een uur en drie kwartier hebben voltooid. In totaal hebben we tijdens deze klim zo’n 30.000 stappen gezet en 3.000 calorieën verbrand.

Dat verdiende wel iets lekkers op de boot terug naar Stavanger. Ik deelde samen met Suzanne van CherryPicker een Noorse pannenkoek, een dikke dubbelgevouwen pannenkoek met daartussen een soort crème dat het beste te omschrijven valt als een mix tussen gezouten roomboter en poedersuiker. Erg lekker.

Om 16.00 uur waren we uiteindelijk terug op onze kamers en genoten we van een welverdiende douche en paar uurtjes rust. Ik douchte uitgebreid en plofte vervolgens op bed neer om het grootste deel van deze snapshot diary alvast in elkaar te zetten. Om 18.30 uur werden we weer verwacht in de lobby, op naar NB Sørensens voor een foodshow/experience.

foto 9Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen over het diner in NB Sørensens. Dat we genoeg te eten hebben gehad staat in ieder geval vast. We hebben in ieder geval genoeg te eten en te drinken gehad: een vaststaand vijf-gangen diner met vijf bijpassende wijnen, maar vooraf ook nog vijf appetizers, tussendoor een broodplankje en later nog een pre-dessert. Uiteindelijk kwamen we dus neer op 12 verschillende gerechtjes. De vijf appetizers, het voorgerecht en het tussengerecht bliezen me van tafel. Ook het dessert vond ik heerlijk. De twee hoofdgerechten deden het voor mij helaas niet. Te droge vis met een soeplepel hollandaisesaus en later een te ver doorslagen eendenborst dat uiteindelijk meer weg had van een stuk lever dan een mooi stukje borstfilet. Zonde!

De plek waar we zaten was echter wel ok. Klein minpuntje dat er geen airconditioning in de zaal aanwezig was waardoor het daar glijden over onze stoelen was terwijl het buiten al heerlijk afkoelde, maar de houten muren, vloeren en vintage stoelen, het kleine schattige balkonnetje, de keuken die verstopt was achter een glazen drankenwand en het uitzicht op de haven van Stavanger maakte tussen de gangen door veel goed.

Ondanks de wijn begon de spierpijn van de hike langzaam zijn tol te eisen en verlangden we allemaal toch wel naar ons zachte hotelbed. Dit werd iets later dan verwacht (om 01.00 uur lag ik uiteindelijk in bed), maar we keken wel weer terug op een enorm toffe dag in Noorwegen. Inmiddels ben ik verliefd op dit land.

Bedankt voor het lezen! Vanavond zit ik alweer in het vliegtuig naar huis en dit betekent dat morgenmiddag de laatste Snapshot Diary van deze trip online komt.

Check voor meer informatie over Stavanger en Noorwegen de websites van Visit Norway en Region Stavanger.

Join the Conversation

1. brenda (kookt) says:

Wauw, wat een dag! En wat een mooie reis zeg. Nu wil ik ook een keer naar Noorwegen.
    Wel jammer dat de twee hoofdgerechten tegenvielen, gelukkig vielen de andere gerechtjes wel in de smaak.
    Geniet er nog even lekker van!

1. Sabine Author says:

Het land is echt een aanrader, zo onwijs mooi!

2. Marlissa says:

Wow, wat is het prachtig daar! Geniet van je reis.

3. Kimberley says:

Dat pad doet me aan de Samariakloof op Kreta denken! Daarna kon ik een paar dagen amper lopen van de spierpijn, hopelijk vergaat het jou wat beter haha. :)

1. Sabine Author says:

Haha, ik heb alleen wat spierpijn in mijn schouders en rug van de rugzak, maar mijn benen houden het nog erg goed! ;)

4. MySimplySpecial says:

Wat een uitzicht! Dat is een flinke klim wel waard.

5. Nadia says:

Wauw, prachtig!

6. Hester says:

DAT UITZICHT! Het klimmen is wel even een dingetje volgens mij, maar daar doe je het inderdaad gewoon voor!

7. Marcella Molenaar says:

De preikestolen lijkt me zoooo onwijs mooi! Door jouw fijne foto’s wil ik er ook graaaaag naartoe. Het liefst volgend jaar al, want ik wil er wel heen als het nog wat mooier weer is. En tussen nu en 2 weken komt het er niet van helaas.

1. Sabine Author says:

Preikestolen is fan-tas-tisch, zeker een keer heen gaan!