Ben ik echt zo iemand die net als 80%(?) van de rest van Nederland als goed doel voor 2018 ‘afvallen’ heeft? Jawel. Vorig jaar startte ik na mijn bevalling van Vic al heel fanatiek de #fitfoodmom challenge maar die kwam tot een dramatisch einde vanwege talloze fysieke problemen die tot het einde van afgelopen jaar hebben geduurd. Zoals jullie in mijn Eten met PDS updates (#1 en #2) al hebben kunnen lezen heb ik ontzettend gestruggeld met eten. Wel vlees eten, minder vlees eten, geen vlees eten, meer plantaardig, geen lactose… Dingen leken te helpen en toch ook weer niet. Er zit iets in mijn lijf niet goed (wat weten we nog niet precies maar ik hoop dat ik jullie hierover kan updaten binnenkort) en dit was een grote reden om mijn hele challenge overboord te gooien. Want wat heeft het voor een zin om zo hard te werken voor een gezond lijf dat van zichzelf niet gezond is? Enfin, omdat ik ook niet zo door kan gaan op de manier waarop ik het deed en met mezelf had afgesproken een fitte mama te zijn voor Vic en dat momenteel alles behalve ben, heb ik de handen ineen geslagen met Weight Watchers en me opgegeven voor hun nieuwe programma WW Flex.

Weight Watchers Flex logo

WW Flex

In eerdere Weight Watchers updates van jaren geleden heb ik al meer over het principe van Weight Watchers verteld. Zoals waarschijnlijk iedereen inmiddels wel weet draait het hele principe van Weight Watchers om punten tellen (SmartPoints). Ieder voedingsmiddel heeft een x aantal SmartPoints meegekregen en jij mag als gebruiker een maximaal aantal SmartPoints per dag besteden aan eten. Naast je dagbudget is er een weekbudget dat je vrij verspreid over de week mag inzetten en daarnaast kun je ook punten verdienen door te sporten, ActivPoints.

Nu heb ik in het verleden hele goede ervaringen gehad met Weight Watchers en was ik op een gegeven moment ook zover dat ik uit mijn hoofd wist hoeveel punten een bepaald voedingsmiddel had. Toch werd ik op den duur een beetje moe van het constant moeten tellen. Met de komst van WW Flex is dat hopelijk verleden tijd.

Weight Watchers houdt met WW Flex nog steeds vast aan het SmartPoints systeem, maar het aantal producten met 0 SmartPoints (de zogeheten zero Points voedingsmiddelen) is enorm uitgebreid met meer dan 200 voedingsmiddelen. Voorheen moest je voor alleen groenten en fruit 0 punten tellen, maar nu is dit ook het geval voor bijvoorbeeld kip- en kalkoenfilet, eieren, vis en zeevruchten, naturel Skyr en ga zo maar door. Meer flexbiliteit, minder tellen, meer genieten en nog steeds afslanken. Dat klinkt als iets dat een stuk beter bij me past!

Hoe ga ik het aanpakken?

Er zijn een aantal dingen die me hopelijk gaan helpen om het een keer vol te houden.

  • Niet teveel nadruk op afvallen leggen – Ik wil niet alleen maar bezig zijn met goed/slecht, niet snoepen en keihard sporten. Ik leef om te genieten en heb meer aan mijn hoofd dan alleen dit. Ik ga dan ook niet iedere week updaten, maar wel minimaal nog twee keer!, en mezelf schuldig voelen over ieder chocolaatje dat ik eet.
  • Weight Watchers app – Weight Watchers heeft een hele handige app waarin je jouw eetdagboek eenvoudig kunt bijhouden en waardoor je in een oogopslag kunt zien hoeveel punten je per dag nog te besteden hebt. Ook kun je door middel van de barcodescanner de barcode van een product scannen en zo berekenen hoeveel SmartPoints een portie kost. Voorgaande keren was de app echt mijn rechterhand, dat gaat nu ook weer zo zijn. Ik heb overigens het CombiPas abonnement waarmee ik toegang heb tot meetings in real life en de online tools, maar zal voornamelijk de online tools gebruiken.
  • Sporten – sporten is er de afgelopen weken compleet bij ingeschoten. Dit is standaard in december omdat mijn leven die maand uitsluitend bestaat uit werk (en nu ook Vic!). Hier heb ik vrede mee, maar niet sporten zorgt bij mij ook voor de nodige fysieke ongemakken dus dat sporten ga ik weer lekker oppakken. Wel leg ik de lat voor mezelf niet te hoog want als ik ook maar een beetje het gevoel krijg te falen, gooi ik er met de pet naar en da’s niet ok. 2 keer sporten per week moet in ieder geval te doen zijn, meer is altijd beter maar als het een keer één keer per week is omdat het simpelweg te druk is, is dat ook ok.
  • En tot slot zijn ook jullie hopelijk een stok achter de deur. Onder de #flexeffect deel ik de komende weken wat updates via social media en ik zou het leuk vinden als, mocht jij ook afvallen als goed voornemen hebben en deel gaan nemen aan WW Flex, jij dat ook doet. Zo kunnen we elkaar hopelijk inspireren.

Updaten

Zoals ik al zei ga ik geen wekelijkse afvalupdates plaatsen maar komt er zo af en toe iets voorbij. Ik hoop dat ik met mijn struggles en onzekerheden een herkenning ben voor velen van jullie. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat er veel meer van die wispelturige types als ik rondlopen. Kijk met me mee op social media via #flexeffect en houd OMF in de gaten want ook hier zal ik af en toe vertellen hoe het gaat.

Het is deze keer erop of eronder voor mij, de laatste keer dat ik mezelf echt ga proberen te veranderen. Hopelijk met een mooi eindresultaat!

Wie doet er mee?

In samenwerking met Weight Watchers

Over de auteur

28 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015) en Reishonger (2017). Instagram: @ohmyfoodnessnl

Gerelateerde berichten

4 reacties

  1. Melissa

    Ik had halverwege ww flex al aangeschaft.. niet echt een ideaal moment om te beginnen. Maar vandaag goed gestart met een rondje door de polder en een eetdagboek gevuld met mijn dagmenu. Ben et klaar voor!

    Beantwoorden
  2. Sanneke

    Ik ga je volgen en misschien vind ik dan ook de energie om te starten. Enorm veel succes, t gaat je lukken!!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.