Wat is er met ons eten gebeurd?

Door Kelly – ‘Wat is er met ons eten gebeurd?’ Een veel gestelde vraag van deze tijd. Producten waar een hele berg aan ingrediënten in zit die de meeste mensen niet eens uit kunnen spreken, dat kan toch nooit goed zijn?

Dit onderwerp was het discussiepunt tijdens een middag bij Zonnatura. Het healthy daily food brand bracht een panel bij elkaar dat bestond uit Jeroen Mustert (general manager Wessanen), journalist Hans Kraak, professor Fred Brouns en gezondheidscoach Ralph Moorman. Jort Kelder was met zijn vlijmscherpe tong dé aangewezen persoon om deze discussie te leiden.

zonnatura2

Zonnatura bestaat al 60 jaar en ze werken nog steeds met dezelfde passie voor de authentieke kracht van de natuur. Geen onnodige toevoegingen dus, en de ingrediënten (die veelal biologisch zijn) worden zo min mogelijk bewerkt. Zonnatura wil de keuze voor biologische, lekkere en verantwoorde producten hiermee voor iedereen makkelijker maken. Crunchy speltvlokken bij het ontbijt, groene thee met munt voor erbij, een quinoa salade voor lunch en tussendoor een lekkere noten-fruit reep. Keuze genoeg dus in het nieuwe assortiment. Extra handig: alle producten van Zonnatura zijn verkrijgbaar in de supermark en zijn allemaal in hetzelfde schap te vinden zodat je niet hoeft te zoeken.

Een belangrijk onderdeel van een product is de verpakking, één van de punten tijdens de discussie deze middag. Het panel was het er over eens dat het niet zou mogen dat een verpakking een tomaat laat zien, maar het eigenlijke product slechts een druppel tomatensmaak bevat. Eén van de 30 nieuwe producten van Zonnatura zijn pure chocolade biscuits. Natuurlijk draaide ik de verpakking direct om voor een kritische blik op de ingrediëntenlijst. Het hoofdbestanddeel van deze koekjes? Juist, pure chocolade. Het is dus gelukkig wél mogelijk om in de verpakking te stoppen wat erop vermeld wordt. Het panel en de zaal waren het er over eens dat nog veel merken hier wat van kunnen leren.

De campagne ‘wat is er met ons eten gebeurd?’ is bedoelt om de consument te prikkelen en nieuwsgierig te maken naar natuurlijke en biologische voeding. De authentieke filosofie van Zonnatura staat centraal: voeding zoals de natuur het bedacht heeft. Zonnatura gelooft namelijk al sinds 1954 dat de oorspronkelijke smaak en goede eigenschappen van de natuur zoveel mogelijk behouden moeten blijven. Een gedachte waar ik het alleen maar mee eens kan zijn.

Na afloop sprak ik kort met Ralph Moorman en ook hij gaf aan achter de filosofie van Zonnatura te staan. Ralph en ik denken dat men altijd zijn of haar eigen ideeën zal hebben over ‘wat gezond eten is en wat niet’. Daarom is het goed dat een merk als deze de discussie op gang brengt en zo verschillende standpunten uitlicht. Zoveel mensen zoveel meningen, maar over één punt waren de zaal en het panel het unaniem eens: het is belangrijk dat er informatie beschikbaar is en dat je weet wat je eet.

Nu rijst bij mij de vraag: Vind jij het belangrijk om precies te weten wat je binnenkrijgt? En weet jij wat je eet?

Kijk op de website van Zonnatura voor een overzicht van de nieuwe producten en voor leuke recepten.

Dit is een gesponsord artikel.

ohmyfoodness nl&sz=1x1&t=campaign%3Dohmyfoodness nl 231359524&c=%%CACHEBUSTER%%

Join the Conversation

  1. MySimplySpecial says:

    Interessant! Ik vind het vooral jammer dat echt overal gewoon maar suiker ingestopt wordt.

  2. Chantal says:

    Ik heb er eigenlijk nooit heel erg bij stilgestaan. Toen ik net op mezelf woonde wilde ik er niet eens over nadenken, omdat ‘uit een pakje koken’ zo ontzettend gemakkelijk is.

    Recent ben ik bij een bedrijf gaan werken en ben ik voor de website onder anderen ingrediën gaan invoeren voor de producten die ze verkopen. Hier staan uiteraard veel grote merken tussen waar ik regelmatig producten van koop. Toen drong pas tot me door hoeveel kunstmatige stoffen er in eten wordt verwerkt.

    Nu ik iets meer geld te besteden heb kook ik het liefst vers en natuurlijk, en maak ik zoveel mogelijk zelf. Dat wil voor mij overigens niet zeggen dat ik nooit meer kant en klare pakjes koop.

    Ik ben wel heel benieuwd naar alle verdikkingsmiddelen, voedingszuren en conserveermiddelen die we binnen krijgen. Waar komt het vandaan en wat doet het met je lichaam? Wat mij betreft zou informatie daarover wel iets uitgebreider en toegankelijker mogen. Deze campagne heeft me overigens nog meer aan het denken gezet.

  3. Eline says:

    Ik weet precies wat ik binnen krijg. omdat ik alleen maar recepten maak van pure en zoveel mogelijk onbewerkte producten :)

  4. Karin says:

    Ik vind dat Zonnatura een goede campagne is gestart. Veel mensen weten het gewoon niet. Wat wel jammer is is dat Zonnatura veelal geraffineerde suiker gebruikt in (bijna) al zijn producten, tja weet wat je eet :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
© 2011-2023 OhMyFoodness. Zowel beeld als tekst mogen nooit zonder toestemming worden overgenomen.
Close