Januari is voorbij gevlogen voor we er allemaal erg in hadden en inmiddels is februari ook al bijna een week bezig en zijn wij, op het moment dat je dit leest, aan het buffelen in ons nieuwe huis. Dat het februari is betekent ook dat ik alweer een maand onderweg ben met Weight Watchers en ik vond het tijd worden voor weer een nieuwe update! In de vorige update heb je kunnen lezen dat het programma de eerste twee weken zijn vruchten afwierpen, maar hoe is dat nu een maand verder? Nu de nieuwigheid er een beetje af is, het drukke werkleven echt weer bezig is?

Week 3

Als je aan Weight Watchers doet heb je een x aantal SmartPoints die je op een dag mag gebruiken. Daarnaast heb je echter ook nog weekextra’s, extra punten die je verspreid over de hele week mag inzetten. Als je een keertje wilt snoepen bijvoorbeeld of uit eten gaat of zin hebt in een glas wijn… Ik durf die weekextra’s nooit zo goed aan te raken, net als dat ik het ‘eng’ vind om in het weekend een stukje chocolade te eten. Maar dat is eigenlijk onzin. Het doel van Weight Watchers is namelijk je eet- en leefpatroon te wijzigen en wie houd ik voor de gek als ik zeg dat ik nóóit meer een stukje chocolade ga eten? Precies. Via Connect las ik dat héél veel leden bewust die weekextra’s opmaken. Om het leuk te houden voor zichzelf, om zichzelf af en toe iets te gunnen, om niet op de punten te hoeven letten als ze uit eten gaan etc. En ondanks dat ze alle extra weekpunten inzetten, vallen ze toch af.

Bovenstaande heeft mij doen besluiten om in week 3 van dit hele traject toch eens aan die weekextra’s te zitten, puur om te kijken wat het doet. Zo at ik een lekker stukje chocolade in het weekend, schepte ik net iets meer pasta op door de week en vond ik het ok om aardappelkroketjes met een kaaskroket te eten op zondagavond.

Ik zeg dit nu wel zo luchtig, maar stiekem vond ik het best eng. Want hoe naar zou het zijn als ik uiteindelijk mijn weekextra’s beter niet (deels! allemaal opmaken vond ik iets te ver gaan) had kunnen inzetten en een deel van de afgevallen kilo’s er weer aan zou hebben gegeten.

De twijfels waren gelukkig niet nodig! In week 3 viel ik een hele brave 0,8 kg af, ondanks het stukje chocolade, de kroketten en de pasta. HOERA!

Gelukkig maar want in week 4 stonden er behoorlijk wat etentjes op de planning…

Ik probeer iedere dag iets anders te lunchen. De ene keer zijn dit crackertjes, de andere keer een soepje, salade of wraps.

Week 4

En ja, die etentjes vond ik best wel een dingetje. Het begon al goed op zaterdag (= weegdag en dus de eerste dag van de nieuwe week) met een filmavondje bij vriendinnetje Nanda. Er kwamen kaasstengeltjes op tafel, toastjes met smeerbare brie en kruidencrème, M&M’s… Oef. Ik had met mezelf afgesproken dat ik lekker gezellig een wijntje mee zou doen en ook gewoon zou mee snacken. Waar ik voorheen er ongetwijfeld voor had gekozen om maar helemaal niet te tellen, heb ik nu bewust alles ingevuld wat ik had gegeten. En ja, dat is confronterend want hallo – je jakkert er zo’n 50 punten doorheen op één dag, maar het zorgt tegelijkertijd ook voor bewustwording.

Toen kwam de maandag, lunchtime met mijn lieve foodievriendinnetjes bij Dignita in Amsterdam. Gelukkig is de kaart daar relatief gezond en heb ik er bewust voor gekozen om brood te vermijden, slechts één klein hapje te nemen van de stapel pancakes, de bestelde appeltaart te negeren en te genieten van mijn bestelde courgette-kikkererwten fritters met haloumi en muntyoghurt. Het was súper lekker, helemaal niet zo duur in punten en ik zat zó vol dat ik ’s avonds genoeg had aan een kommetje yoghurt als avondeten.

Donderdag was de allergrootste uitdaging: op pad voor een campagne waarbij ik de héle dag eten voorgeschoteld zou krijgen. Ik proefde alles maar had totaal geen zin om rollend naar huis te gaan en at dus niets helemaal op. Wel verbraste ik wederom een hele hoop punten deze dag (52!) maar met mijn werk ontkom je daar gewoon niet aan. Gelukkig paste het nog prima binnen mijn dag- + weekpunten. Wel had ik mezelf voorgenomen om de dag erna te balansen en extra te sporten. Compensatiegedrag ofzo.

Met al die uitdagingen en lekkere dingen in een week verwachte ik er niet zoveel van. Resultaat op zaterdagochtend: -0,3 kg. Eerste reactie? Teleurgesteld. Stom hoe je hoofd een loopje met je kan nemen he! Ik verwachte er niet zoveel van, maar ergens  blijkbaar toch ook weer wel.

Enfin, om mijn motivatie niet direct te laten kelderen prentte ik mezelf in dat ik in een maand tijd inmiddels al 4,5 kg minder meezeul en dat zijn behoorlijk wat pakjes boter! Ook keek ik een paar keer naar mijn voor- en nafoto’s en moest tot de conclusie komen dat de vijftien centimeter die ik sinds september kwijt ben rondom mijn taille behoorlijk zichtbaar zijn. Bovendien: eraf is eraf en kleine stapjes vormen uiteindelijk ook een lange afstand.

Weight Watchers leert je aan een gezonde levensstijl te leiden maar wél eentje die bij je past. En bij mij hoort daar zo op zijn tijd ook echt iets lekkers bij. Zolang het binnen mijn dagpunten en weekextra’s blijft is er niets aan de hand en kan ik hier ultiem van genieten.

Hoe is het met mijn mindset?

Wat altijd wordt gezegd is dat Weight Watchers geen dieet is maar een manier van leven, het programma is ontwikkeld om jou een gezonde(re) levensstijl aan te leren. Hoewel ik pas een maand bezig ben kan ik wel zeggen dat mijn kijk op eten is veranderd. Dit heeft weliswaar niet alleen met Weight Watchers te maken, óók de diagnose ‘Crohn’ heeft mijn mindset heel erg veranderd. Een paar weken/maanden geleden kon ik altijd wel eten. Ik herkende mijn verzadigheidsgevoel wel hoor, maar ik deed er gewoon niet zoveel mee. Als ik iets heel lekker vond kon ik prima nog een keer opscheppen, ook al had ik eigenlijk al genoeg gehad. Een dessert na twee gangen? Tuurlijk! Ik heb een extra maag voor toetjes. Maar dit alles is een beetje aan het veranderen. Vol is vol en daar ga ik niets meer bij proppen, ook al betekent dit dat er iets op mijn bord blijft liggen. En heerlijk hoor, al die foodpost die binnenkomt hier, maar moet dan alles echt direct geproefd worden en het liefst in meervoud? Nee, dat kan ook prima wachten tot een moment dat ik daar écht zin in heb.

Ik merk dat mijn lichaam positief reageert op deze gezondere levensstijl. Ik heb minder vaak buikpijn, minder vaak een opgeblazen buik, ik slaap over het algemeen beter, kan weer lekker sporten… maar het belangrijkste is misschien wel dat ik blij word van de resultaten die ik boek. Dat ik weer wat lekkerder in mijn vel zit, me minder gestresst voel. Zal ik dan tóch dit fitfoodmom worden voor Vic? Ik hoop het!

In samenwerking met Weight Watchers

Over de auteur

28 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015) en Reishonger (2017). Instagram: @ohmyfoodnessnl

Gerelateerde berichten

5 reacties

  1. lisa

    Goed bezig Sabine!

    ik ben sinds gisteren ook begonnen met weight watchers omdat ik echt een paar kilo’s kwijt moet.

    Is het een idee dat je af en toe wat leuke ww recepten post? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken.

    Groetjes Lisa

    Beantwoorden
  2. Lily

    Wat goed Sabine! Zelf moet ik vanwege een ivf-traject ook wat kilootjes kwijt raken en zit er aan te denken om met WW te beginnen.

    Beantwoorden
  3. Eline

    Leuk om te horen dat het zo goed voor je werk!

    Ben sinds maandag begonnen met WW, vanochtend al even op de weegschaal gestaan om te kijken wat het resultaat is. 1,3 kilo eraf!! Super blij mee dat ik er aan ben begonnen.

    Zou super leuk zijn als je wat recepten kunt delen.
    Succes & you can do it!

    Beantwoorden
  4. MoJuffie

    Hey Sabine, tof dat je ons af en toe bijpraat over hoe WW bij jou verloopt. Je hebt me aan het denken gezet. En na jaaaaaaren heb ik me gisteren ook weer aangemeld.

    Wat jij schreef over de app, over flex en over Connect, maakte mij enthousiast. Niet meer zelf struggelen om overtollige kilo’s kwijt te gaan raken. Gemotiveerd aan de slag met de ideeën van WW en de onderlinge aanmoediging van mede-WW-ers.
    Ik weet nog niet of ik ook naar de meetings ga. Eerst maar de app en online gebruiken.

    Ik kijk uit naar jouw volgende update.
    Ook zouden WW-recepten voor de slowcooker (ook jouw liefde toch?) welkom zijn.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.