Zo jongens, dit is niet de allereerste keer dat jullie een WW-update (voorheen Weight Watchers) van mij lezen. Ik ben net als bijna ieder ander: een jojo. Strontirritant, ik haat mezelf geregeld om mijn gebrek aan discipline wanneer het aankomt op zelfzorg maar goed, that’s just me. De afgelopen weken hebben jullie vast gemerkt dat ik sinds 1 januari weer vol in mijn WW-flow zit. Nu ik de juiste medicijnen heb gevonden voor mijn darmproblemen en weer een stuk beter om kan gaan met het wel, en soms juist niet, eten van bepaalde voedingsmiddelen, is de balans op dat gebied weer een beetje terug en dat vond ik het juiste moment om weer te starten met WW. Ik had voor mezelf al bepaald dat ik niet iedere week of zelfs iedere maand een update ga schrijven. Dit is namelijk mijn proces en door niet zoveel nadruk te leggen op het hele ‘afvallen’, is het voor mij ook een stuk makkelijker volhouden. Inmiddels ben ik alweer 1,5 maand onderweg en vond ik het tijd worden voor de eerste update.

Van Weight Watchers Flex naar WW Freestyle

Eerst even over de naamsverandering. Waar iedereen precies weet wat Weight Watchers is, worden er bij de term ‘WW’ nog wel eens vraagtekens geplaatst. Begrijpelijk! Waar Weight Watchers voorheen voornamelijk focuste op gewichtsafname draait het bij WW nu meer om de algehele mindset. Minder focus op eten alleen, meer focus op hoe jij je als persoon voelt. Zit je goed in je vel of niet, beweeg je lekker ja of nee en als laatste natuurlijk nog altijd: hoe zorg je ervoor dat jouw voeding goed is voor jou. Hetzelfde programma in een iets ander jasje.

In de praktijk zijn er nog niet heel veel dingen anders. Het logo is veranderd en van de bekende SmartPoints zijn we gegaan naar ProPoints en uiteindelijk is Weight Watchers Flex waar ik vorig jaar over schreef veranderd naar WW Freestyle. De fijne app is er echter nog steeds, evenals het bekende puntensysteem en Connect, dé plek waar je met mede-WW’ers kunt sparren over het programma en jouw manier van leven.

Waarom toch weer WW?

Ik ben geen diëter, heb een hekel aan het woord ‘dieet’ en geloof ook niet dat je met een sapkuur of koolhydraatarm-dieet beter in je vel gaat zitten. WW werkt, voor mij in ieder geval. Ik viel er vorig jaar 12 kilo mee af en zat toen ook echt beter in mijn vel. Toch kampte ik op een gegeven moment altijd met motivatieproblemen en stopte ik ermee. Deels omdat ik te perfectionistisch ben en een verkeerd beleid hanteerde, hierover zometeen meer, deels omdat ik vond dat het toch niet zo makkelijk te combineren was met mijn werk en deels omdat ik zó zoekende was naar een juist eetpatroon en de juiste medicijnen voor mijn klachten, dat het eigenlijk onbegonnen werk was om dan ook nog zó bezig te zijn met afvallen.

Nu dat laatste probleem uit de lucht is en ik mijn mindset heb aangepast, had ik ook weer motivatie om met WW te starten.

Mindset

Die mindset is wel een dingetje. Begin dit jaar zat ik gewoon niet zo lekker in mijn vel. Ik ben iemand die zich helemaal kan verliezen in eten. Logisch wellicht, ik sta ermee op en ga ermee naar bed namelijk en heb er dag in dag uit vanwege mijn werk mee te maken. Ik kan intens genieten van lekker eten maar ik kan ook achteloos worden, de snoeplade opentrekken om een stuk chocolade te pakken om 15 minuten later te ‘vergeten’ dat ik het heb gegeten. Of juist dan pas me af te vragen waarom ik eigenlijk chocolade at. Had ik trek, had ik er echt zin in? Vaak niet. Ik realiseerde me dat ik wel erg vaak een snoepje, koekje of iets ander ‘lekkers’ pakte zonder erbij na te denken. Super frustrerend en levensgevaarlijk in december, een maand waarin toch al héél veel lekkers mijn kant op komt.

Dat moest veranderen en net als de rest van Nederland startte ik op 1 januari met mijn goede voornemen. Mijn goede voornemen is niet per se afvallen, wel is het balans zoeken. Balans in mijn leven als partner van Tim, mama van Vic en zelfstandig ondernemer maar ook op andere vlakken die daarmee te maken hebben. En daar hoort eten zeker bij.

Voor mijn guilty pleasures is gelukkig ruimte zat binnen het WW Freestyle programma. I.p.v. lukraak voor een pizza te kiezen, stelde ik hem nu zelf samen om zo net even iets bewuster van het eten te zijn.

Food

Diep van binnen beschouwde ik Weight Watchers altijd nog als een dieet, ook al riep ik keihard van de daken dat dit niet zo was. Dat ligt niet aan het programma, wél aan mij. Met Weight Watchers en nu ook nog steeds met WW mag je namelijk alles eten. Maar ik ben een perfectionist en wil altijd alles zo goed mogelijk doen. Door het afvallen altijd als hoofddoel te zien, gunde ik mezelf eigenlijk niet een stuk taart, een frietje, een stuk chocolade etc. Ik kon mezelf tijdens een etentje volledig laten gaan, om me een dag later schuldig te voelen over het aantal punten dat ik had verbrast. Totaal niet in balans, mijn grote probleem.

Ik pak het nu dus anders aan. Waar ik voorheen 6 dagen méga goed oplette en me één dag liet gaan, gun ik mezelf nu gedurende de week gewoon iets als ik daar echt zin in heb. Het is niet ‘6 dagen uber gezond, 1 dag cheaten’ meer, het is 7 dagen in de week zoeken naar balans. Uitgebalanceerd eten, gezonde producten maar óók een chocolaatje op dinsdag of pizza in het weekend als ik daar echt zin in heb, allemaal passend binnen mijn WW-programma. Ik heb in de afgelopen 6/7 weken gemerkt dat ik hier veel beter op ga en daardoor bewustere keuzes maak. Ik voel me al wat meer in balans, zeker op het gebied van voeding en merk dat ik door deze benadering mezelf nog geen een keer iets heb ontzegd. Ik heb nog geen één keer gedacht ‘oh, dat mag ik niet’, maar wel tientallen keren gedacht ‘nee, dat wil ik nu even niet’. Merk je het verschil?

Beweging

Dan is er het stukje beweging. Zoals jullie weten crossfit ik al een aantal jaar en ook al enige tijd bij de Barbell Club 055 in Apeldoorn, de gym van Tobias – hubby van Viv en voorheen mijn personal trainer. Ook op het gebied van beweging ben ik te perfectionistisch en met ‘balans’ als hoofddoel voor 2019 wilde ik hier ook vanaf. Ik moest minimaal drie keer per week gaan trainen van mezelf en als ik dat had gehaald was ik zeer tevreden aan het einde van de week. Redde ik het echter niet om drie keer per week in de gym te staan, kon ik daar ook heel kwaad en gefrustreerd om worden. Het is absurd hoe je jezelf in de weg kunt zitten met dingen, niet waar?

Dat hele ‘ik moet drie keer per week trainen’ heb ik laten varen. Mijn instelling is dat het fijn zou zijn als ik het het zou redden om 1 keer in de gym te staan, maar lukt dat vanwege welke reden dan ook niet – so be it, volgende week weer een week.

Resultaat na 1,5 maand

Het resultaat van deze grote ‘mindset-verandering’ in anderhalve maand? Zoveel meer rust. Ik zit mezelf zoveel minder in de weg met ‘ik moet dit en dit en dit en dit’ gedachtes. Die balans lijkt beetje bij beetje te komen en dat is fijn, maar ik ben er nog lang niet.

Hoewel WW zich tegenwoordig veel meer focust op die innerlijke rust, het hoe jij je voelt, is voeding en daarmee automatisch het gewicht kwijtraken nog wel steeds een belangrijk onderdeel van het programma. Ik kan me dan ook voorstellen dat jullie na het lezen van dit stuk alsnog nieuwsgierig zijn naar de kilo’s die eraf zijn gegaan dankzij het anders eten.

Het enige echt meetbare doel dat ik mezelf heb gesteld voor dit jaar is terecht komen in een gezond BMI. Nu is BMI maar een getal en een bepaalde index, maar het biedt me wel enige houvast. Voor mezelf heb ik besloten dat ik in totaal 24,1 kg, vooral die 100 gram doen het hem – haha!, wil afvallen. Na 6 weken WW staat de tussenstand nu op -6,7 kg. Going strong dus!

Volg mij via WW Connect (sabinekoning) voor receptinspiratie, verhalen en ervaringen. Ook deel ik via mijn Instagram af en toe iets over het programma en mijn ervaringen. Een volgende update op OMF komt ergens eind april weer!

In de tussentijd kun je deze week, t/m zaterdag 16 februari tijdens de ‘inspiratieweek’ gratis een kijkje nemen tijdens de workshops. Ook zijn er deze week toffe aanbiedingen tijdens de workshops en online.

In samenwerking met WW

Over de auteur

28 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.