Foodie op Bali

Dames (en een enkele heer hier en daar): bereid u voor op een GIGANTISCH eetdagboek. Als je een trouwe lezer van OMF bent dan heb je vast wel gemerkt dat de afgelopen drie weken de Wat stond er op tafel op zondagmiddag ontbrak. En dit was niet omdat ik geen zin had om hem te maken, zeker niet. Ik zat met mijn gat namelijk op strand van Sanur op Bali te genieten van een héérlijke vakantie! Het was de bedoeling om wel gewoon mijn eetdagboek en weekoverzicht te publiceren, maar de wifi van onze homestay stond dit helaas niet toe. En dus ga ik het nu met jullie goed maken in een enórme editie van Foodie op Bali! Twee weken lang verbleven we op dit prachtig groene eiland en gedurende die twee weken aten we twee keer per dag buiten de deur. Het eten op Bali kost geen drol en daar hebben we dan ook even goed gebruik van gemaakt. Bereid u voor op een eetdagboek vol met nasi, bami, spring rolls en een hoop ander lekkers!

Dinsdag 1 september

downtown_gadogado

Jaaa, we zijn er! We kwamen dinsdag zo rond 14.00 uur aan in onze homestay en ’s avonds dineerden we bij een voor mijn ouders vertrouwd tentje: Downtown. Omdat ik me nooit op en top voel na een lange reis en eten gauw verkeerd valt op zulke dagen, besloot ik rustig te beginnen en koos ik voor Gado Gado. In Indonesië negen van de tien keer gemaakt met tempeh en tofu trouwens en uiteraard geserveerd met een lekkere pindasaus!

Woensdag 2 september

laghawa_bamigoreng

De eerste dagen spendeerden we voornamelijk op het strand en voor de lunch streken Tim en ik neer bij de Laghawa Sea Side Bar. Ik koos voor Bahmi Goreng Special (‘special’ betekent in Indonesië met saté). Zoals je aan de foto al kunt zien niet te vergelijken met de bami die we in Nederland kennen. De bami in Indonesië is vele malen lekkerder dan in Nederland.

batujimbar_tapas

batujimbar_rijsttafel

Pappa was op 2 september jarig en voor de gelegenheid aten we (met dank aan jullie tips!) bij Café Batujimbar, één van de populairste restaurants van Sanur. Als voorafje koos ik de Indian Tapas en de Balinese Rijsttafel deelde ik als hoofdgerecht met Tim.

Donderdag 3 september

cafe_billys_nasigoreng

Lunchtime bij Café Billy’s! Deze keer koos ik voor de Nasi Goreng Seafood, al moet ik zeggen dat de seafood wel erg magertjes was. Ik vond drie garnalenstaartjes in de nasi, maar meer ook niet. Dat kan een stuk beter.

coconuttree_bamigoreng

’s Avonds aten we na wat geneus op Tripadvisor bij Coconut Tree, een van de leukste warungs van Sanur als je het mij vraagt. En súper goedkoop ook. Ik koos wederom voor de Bahmi Goreng Special. Saai misschien, zo twee dagen achter elkaar maar ik ben dól op noedels.

Vrijdag 4 september

cafe_dewi_miekuah

Na drie dagen strand waren we wel redelijk uitgerust en gingen we op pad met onze gids! Hij plantte ons neer bij Café Dewi in Ubud dat prachtig uitzicht geeft over de rijstvelden van Ubud. Ik koos hier voor Mie Kuah, Indonesische noedelsoep. We deelden springrolls als voorafje. Die zijn eigenlijk overal wel lekker.

el_comador_friedduck

Eenmaal terug in Sanur aten we ’s avonds bij El Comador. Ik wist niet dat het Balinees was maar aangezien ik op veel menukaarten de Fried Duck with Balinese spices zag staan, besloot ik die te nemen. Ik gek op eend, dus ik genoot hier echt van. Grote portie trouwens, van de rijst at ik slechts een paar hapjes.

Zaterdag 5 september

batujimbar_rendang

Zaterdagmiddag besloten we te lunchen bij Café Batujimbar omdat we graag hun taartjes wilden proeven, maar daar had ik geen plekje meer voor vrij na de heerlijke Beef Rendang. Later nog maar een keertje terug, en dan alleen voor de taart!

tandjung_sari_tsnoodlesoup

’s Avonds gingen we op zoek naar de ‘boulevard’ van Sanur. Na een stukje lopen kwamen we verschillende leuke strandtenten tegen en we streken neer bij Tandjung Sari voor het avondeten. Ik koos voor de TS Noodelsoup, noedelsoep met visbouillon, kip, gamba’s en inktvis. We vonden Tandjung Sari erg aan de prijs vergeleken bij andere restaurants op Bali, maar lekker was het wel.

Zondag 6 september

crema_nasigoreng

Op zondag ontdekten we voor het eerst Crema, een strandtentje op 10 meter van onze vaste plek op het strand. Vanaf toen werd dit tentje favoriet voor de lunch. De eerste keer koos ik voor de Nasi Goreng Seafood en anders dan bij Café Billy’s eerder deze week, was deze nasi érg goed gevuld.

batu_bata_ikan_bumbu_bali

Dineren deden we zondag ook aan het strand, deze keer bij Batu Bata. Ik vond dat ik nog niet genoeg vis had gegeten en dus koos ik voor Ikan Bumbu Bali, een soort viscurry. Top keus!

Maandag 7 september

jatiluwih_soto_ayam

Maandag tourdag! Bij de rijstvelden van Jatiluwih koos ik voor de lunch voor Soto Ayam, de bekende soep van Indonesië zo’n beetje.

downtown_babi_ketjap

Omdat we moe waren van een lange tourdag streken we ’s avonds weer neer bij Downtown waar ik deze keer koos voor de Babi Ketjap. Ook weer heel anders dan de babi ketjap die wij hier kennen, in Indonesië is ‘ie veel beter gevuld met groenten. Jummie.

Dinsdag 8 september

crema_pad_thai

We wisselden tourdagen met stranddagen af dus vandaar dat we dinsdag weer lunchten bij Crema! Hoewel ik zin had in een sandwich heb ik deze later omgeruild met de Pad Thai van Tim (totaal niet Indonesisch natuurlijk, maar wel erg lekker) omdat hier achteraf noten op bleken te zitten.

you_and_me_rijsttafel

Per dag bekeken we meestal op het moment zelf waar we wilden eten en op dinsdag streken we neer bij You and Me. Een totaal niet aantrekkelijk uitziend restaurant maar de service was top en de Indonesische rijsttafel die ik deelde met Tim ook.

Woensdag 9 september

kontiki_cottage_bamigoreng

Op naar Gili Meno! Na een lange bootreis gingen we zitten bij Kontiki Cottage op Gili Meno om even gauw een hapje te eten. Geen aanrader want de service is beroerd, maar de Bami Goreng die ik bestelde was prima.

rust_restaurant_whitesnapper

’s Avonds liepen we wat verder over het eiland en stuitten we op het Rust Restaurant. Dit restaurant serveert iedere avond de catch of the day en daarbij mag je zelf je vis uitkiezen. Hooooly shit! Ik koos voor een White Snapper welke heerlijk op de barbecue werd bereid voordat ik hem, gepaard met een gegrilde maiskolf en een gepofte aardappel op mijn bord kreeg. Ik heb gesmuld! Dankzij de TL verlichting ziet de vis er wel creepy uit trouwens, haha.

Donderdag 10 september

rust_restaurant_spaghettiseafood

Op Gili Meno zitten weinig leuke restaurants en dus aten we ook op donderdag weer bij Rust, voor zowel de lunch als het diner. Ik lunchte met Spaghetti Seafood omdat ik even geen zin had in Indo-food.

rust_restaurant_pizza

’s Avonds at ik bij Rust een pizzaatje! Pizza Hawaii welteverstaan. Was prima overigens.

Vrijdag 11 september

juku_nasigoreng

En van Gili Meno weer terug richting Bali. We hadden wat tijd over op Gili Trawangan en besloten daar te lunchen bij Juku Resto. Ik koos voor de Nasi Goreng Special. Samen met de bami was de nasi toch wel een van mijn favoriete gerechten op Bali. Zo onwijs lekker.

the_oasis_sataynight

Dikke mazzel hadden we toen we besloten om terug in Sanur bij The Oasis te eten, er was namelijk Satay & Seafood Night. Wooohoo! We hebben dus genoten van diverse soorten saté en seafood.

Zaterdag 12 september

crema_spaghettiaglio

Stranddag, Crema dag. Ik koos voor de Spaghetti Aglio e Olio. Bij Crema kun je rustig Italiaans bestellen, erg lekker!

costa_rica_grilledcrab

Omdat je in Nederland niet zo makkelijk krab kunt bestellen in een restaurant, besloot ik dit op zaterdag bij Costa Rica te bestellen. Héérlijk maar wat een nachtmerrie om zo’n krab te ontleden. Ik doe het nooit meer, foei.

Zondag 13 september

mountainbiketocht

Op zondag gingen we mountainbike tocht maken en bij deze tour zat de lunch inbegrepen! Ik ben de naam van het restaurant even kwijt, maar we schoven aan bij een prima Indonesisch buffet. Ik nam tonijnsaté, kip ketjap, Bami Goreng, Chap Chay (lijkt op tjap tjoy), wat aardappelpartjes en uienringen.

coconut_tree_kipananas

’s Avonds besloten we nog een keer bij Coconut Tree te eten omdat dit de vorige keer zo goed bevallen was. Ik koos voor de kip met spicy ananassaus. Spicy it was, maar verrukkelijk.

Maandag 14 september

crema_clubsandwich

crema_beefburger

Onze laatste stranddag, booo. Nog een laatste keer lunchten we bij Crema en deze keer kozen we allebei voor een lekker broodje. We deelden een Clubsandwich en een burger en smulden van wat frietjes. Wat een fijne plek en wat mis ik het!

el_comador_platters

Op de laatste avond namen we mijn ouders nog even mee uit eten. We streken weer neer bij El Comador omdat ze daar waanzinnige platters hadden. Mijn ouders deelden een rijsttafel, Tim en ik een Seafood & Grill platter met daarop spareribs, eend, saté, krab, kreeft en nog meer lekkers. Waanzinnig goed.

Dinsdag 15 september

downtown_noodelsoup

Aan alles komt helaas een eind en zo ook aan ons eetfestijn op Bali. Om nog even goed af te sluiten koos ik voor de laatste lunch bij Downtown nog even voor een licht noedelsoepje voordat we begonnen aan de reis naar huis. De soep viel een beetje tegen, de mangosmoothie die ik erbij dronk was echter waanzinnig goed.

Het eten in Indonesië is echt fan-tas-tisch. Van te voren wist ik dit stiekem al maar achter ben ik misschien nog wel verliefder geworden op de Indonesische keuken. Vrijwel direct bij thuiskomst kocht ik dan ook het Groot Indonesisch Kookboek zodat ik thuis ook lekker aan de slag kan met de heerlijke gerechten. Alleen vanwege de keuken zou ik alweer terug willen…

Naast de bovenstaande lunches en diners snackten we tussendoor natuurlijk ook en proefden we ook nog enkele typisch Indonesische desserts. Ik heb dit eten alleen niet opgenomen in deze Foodie op Bali omdat het artikel anders eindeloos zou worden.

Vanaf aankomende zondag ga ik gewoon weer verder met nieuwe edities van Wat stond er op tafel. Dus stay tuned om te zien wat ik deze eerste volle week thuis allemaal heb gegeten en nog ga eten.

Join the Conversation

1. Marijke says:

Ooh, het water loopt me al in de mond bij het lezen van deze blogpost! Ik was er stiekem al een tijdje op aan het hopen dat je wat foodphotos zou delen. Wat spectaculair! Ik moet toegeven dat wij na 3 weken Japan ook wel blij waren om eens aardappelen, spaghetti en zuivel te eten… ook al is de Japanse keuken echt wel overheerlijk ;-)

2. Paula says:

Wauw, geweldig!
    Wij vertrekken dinsdag naar Bali en Gili en door deze foto’s kan ik helemaal niet meer wachten!

3. Margot says:

Wat een feestje al dat lekkere eten!

4. Stéphanie | Expeditie Aardbol says:

Jum! Ik was afgelopen zomer ook in Indonesië (niet op Bali trouwens), en heb zaken als nasi, kroepoek en sate echt weer weten te waarderen. Na het zien van jouw dagboekje krijg ik er weer spontaan zin in :)!

5. Heerlijk hè, ik mis alleen die overheerlijke saté bij Downtown!

6. Phyllis says:

Wat heerlijk! Zie ineens weer wat namen die ik vergeten was :-)!

7. Haha, wij eten altijd die bami.. Indo hè ;) en jaaa, nasi goreng <3 kan niet beter!
    Ben je zelf ook Indo?

1. Sabine Author says:

Lekker zeg! Ik heb geen Indo roots :)

8. Bali is zo fantastisch! Ik ben er vorig jaar geweest en mis het zo hard!

9. Renate says:

Omnomnom! Wij zijn ons aan het oriënteren op huwelijksreizen en Bali is een serieuze optie, met onder andere een paar dagen Sanur. Mocht het dat worden ga ik deze blog zeker herlezen en de goeie adresjes opschrijven! Hoe vond je Sanur verder? Of ga je daar nog een blog over schrijven? ;-)

1. Sabine Author says:

Haha, ik ga nog veel meer blogs over Bali schrijven ;) Maar ik vond Sanur erg fijn/leuk om in te verblijven!

10. Ik wil al superlang eens naar Bali gaan (misschien volgend jaar?), maar was altijd een beetje bang van het eten.. Blijkbaar voor niks nodig! Het ziet er erg lekker uit!

Oh neeee, JUIST voor het eten moet je erheen!

11. Joyce says:

Wat heerlijk, dit allemaal! :) Ik ben zelf net drie weekjes terug uit Bali/Gili Trawangan/Nusa Lembongan en heb nu alweer zin in zo’n heerlijke Bami Goreng! Super leuk dat je alles op de foto hebt gezet ook. Ik zit watertandend in de trein.

12. Linda says:

Hi Sabine, dat ziet er goed uit. Ik heb de hele handel even in word gezet. Ga ik binnenkort rustig lezen. Super. X Linda

13. Lianda says:

Die foto’s, dat eten.
    Wat ziet dit er heerlijk uit zeg!
    Volgens mij hebben jullie zeker genoten van jullie vakantie!

14. Cynthia says:

Ook een aanrader: Warung Lilla, zit in een zijstraatje (naast Hotel Bumas). Daar kun je ook heerlijk eten. Ook is het eten op de Sindhu markt elke avond een ware belevenis, bami voor 15.000 rupiah (circa 1 euro).