Havermout lijkt een ware trend te zijn de laatste tijd, iedereen zie je het eten. ’s Ochtends als pap voor het ontbijt, tussendoor in een smoothie of men maakt er koekjes of cupcakes van. Een veelzijdig product kun je wel zeggen en daarnaast erg goedkoop en nog belangrijker: gezond. Maar waarom is dit product de laatste tijd zo populair en wat maakt het zo gezond? OMF legt uit!

Wat is het?
Havermout wordt wel eens verward met ‘haver’. Althans, er wordt vaak gezegd dat het ‘tzelfde is, maar dat is niet helemaal waar. Havermout is een superfood dat op talloze manieren kan worden ingezet en je kunt het vinden in het granenschap van de supermarkt. Vaak staat het op een van de onderste planken, naast de Brinta en in de buurt van muesli.  Havermout staat bekend vanwege zijn gezond eigenschappen en veelzijdigheid. Ook al ziet het er vaak niet erg smakelijk uit, veel mensen raken er ‘verslaafd’ aan en eten het iedere ochtend als ontbijt. Het was overigens in de tijd van de Egyptenaren al populair, blijkt uit opgravingen. De Egyptenaren gaven het mee aan de overledenen opdat zij voldoende voedsel zouden hebben om in het leven na de dood zichzelf te kunnen voorzien. De Romeinen gebruikten het liever als voer voor de paarden, maar de oude Grieken gebruikten het weer in toetjes.

Hoe wordt het gemaakt?
Zoals ik net al zei is havermout en haver niet hetzelfde. Havermout wordt namelijk gemaakt uit het graansoort haver. Haverkorrels worden allereerst gewassen en gepeld. Vervolgens worden ze verhit en in stukken geknipt. De verknipte haver wordt uiteindelijk gestoomd en platgewalst. Je kunt dus zeggen dat havermout bestaat uit verknipte, gestoomde en geplette haverkorrels.

Varianten
Havermout wordt in verschillende vormen verkocht die elk hun eigen kooktijd hebben en op een andere manier zijn vervaardigd. Het wordt veelal onderverdeeld in drie soorten:

  • Volkoren: gemaakt van hele haverkorrels. Deze variant heeft een kooktijd van ongeveer 15 minuten.
  • Snelkokend: gemaakt van gebroken haverkorrels met een kooktijd van 5 minuten.
  • Instant: gemaakt van gebroken en voorgekookte haverkorrels. Deze havermout is direct eetbaar.

Geneeskracht
Havermout behoort tot de groep voedingsmiddelen dat Superfood wordt genoemd. Dit betekent automatisch dat het ontzettend veel goede eigenschappen bevat en dus een positieve uitwerking heeft op je lichaam. Ik zal geen uitleg geven bij ieder punt, dan wordt dit artikel wel erg lang, maar ik zal puntsgewijs een aantal dingen noemen waar havermout voor zorgt. Havermout…

  • stabiliseert het bloedsuikerniveau
  • is goed voor het immuunsysteem
  • zorgt voor een snelle en efficiënte stofwisseling
  • draagt bij aan een snellere/betere opbouw van spieren
  • bevat belangrijke vitaminen en mineralen
  • verlaagt het cholesterol

Wat kun je ermee maken?
Als je dan eenmaal hebt besloten om meer havermout te gaan eten -en waarom niet, zie waar het allemaal goed voor is!- is het natuurlijk veel leuker om te weten wat je er dan zoal mee kunt maken. En daarom heb ik een aantal recepten voor je opgezocht die zeker het overwegen waard zijn. Klik op de links onder de afbeeldingen om naar het bijbehorende recept te gaan.

overnight oatsMissFromage – Overnight oats met banaan en hazelnooit

anzackoekjesDuizenden1dag – Anzackoekjes

havermoutkoekjesBeginspiration – Havermout-choco-kokoskoekjes

fruitontbijtCherryFizz – Fruitontbijt

gebakken havermoutMiCook – Gebakken havermout

Heb jij al eens havermout gegeten? Hoe eet jij het ’t liefst?

Over de auteur

27 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015) en Reishonger (2017). Instagram: @ohmyfoodnessnl

Gerelateerde berichten

17 reacties

  1. Eline

    Heel leuk om te lezen! Ik eet ook elke ochtend havermout, ik doe er wat sojamelk bij en warm het 2 minuten op in de magnetron. Hierna doe ik er appel, kaneel en wat suiker of stevia bij. Erg lekker :)

    Beantwoorden
  2. Hester

    Mijn moeder gooit het ’s morgens altijd door haar yoghurt en volgens mij hebben we ook wel eens een appelkruimel gemaakt met havermout. Ik wist niet dat het echt een superfood was! Cynthia van MissLipgloss heeft pas trouwens ook een recept met havermout gepubliceerd, misschien ook wel leuk om naar te linken? :)

    Beantwoorden
  3. Sandra

    Leuk artikel!

    Ik ben dol op havermout, helaas mag ik het niet meer dagelijks eten, dus eenmaal per week is het een echte traktatie voor mij :)

    Beantwoorden
  4. Moniek

    Ik eet het bijna iedere ochtend met Griekse yoghurt, diepvriesfruit en wat gebroken lijnzaad :)

    Beantwoorden
  5. Daniëlle

    Ik vind havermout erg lekker ’s ochtends! Vooral met warme appeltjes en kaneel, of gewoon simpel met vanille en bruine suiker :)

    Beantwoorden
  6. Marije

    Goed en informatief om te lezen! Tot nu toe heb ik havermout alleen gebruikt voor de apple crumble die ik graag maak. Oeps, meteen in de meest ongezonde vorm dus! Ik ben wel benieuwd naar de overnight oats variant, dus die ga ik eens maken.

    Beantwoorden
    • Sabine

      Niet per se. Haver an sich is van nature glutenvrij, maar doordat het verwerkt wordt in bedrijven waar ook tarwe verwerkt wordt, kan havermout gluten bevatten. Glutenvrije havermout is overigens wel verkrijgbaar.

      Beantwoorden
  7. Anne

    Ik vind havermout heerlijk ’s ochtends! Vooral met banaan.
    Ik vraag me alleen af wat voor een havermout is de havermout die je bij de AH (euroshopper) koopt? Die heb ik altijd namelijk. Is dat instant? De vlokken zijn namelijk net snippers.

    Beantwoorden
  8. christiaan

    hoi , ik wil weten of het wel niet beter is om havermout koud met yoghurt , dan wel toch beter 2min. te verwarmen met melk of water , m.vr.gr. christiaan .

    Beantwoorden
      • carla

        Ja mijn vraag is inderdaad ook of de havermout dezelfde werking op het lichaam heeft als je het door de yoghurt doet
        of moet het worden gekookt voor de juiste werking ik probeer hier mijn chlesterol te verlagen. Ik vind het heerlijk door de yoghurt en als pap minder lekker??

  9. eva

    Iedere dag een kommetje havermouth met sojamelk. Heerlijk. Jammer dat het vermeden moet worden in het bloedgroep o dieet.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.