India in 5 dagen

Als je mijn Foodie in India artikel hebt gelezen, dan weet je wat ik allemaal naar binnen heb gewerkt in 5 dagen tijd. Nu is daar natuurlijk ook best wel wat over te vertellen, aangezien India heerlijk eten serveert en het voor een foodie een waar walhalla is. Maar ik heb meer gedaan dan het testen van de Indiaase keuken. In vijf dagen tijd heb ik ontzettend veel gezien van Mumbai, Kochi en Alleppey. Dat betekent zowel stad als land en ook water. Ik sliep op een houseboat en ik had uitzicht over de wasserette van Mumbai. Wat was het ontzettend tof om een land te zien dat ik zelf niet zo snel zou uitkiezen als vakantiebestemming!

Mumbai

Met JetAirways vloog ik van Amsterdam naar Mumbai. Na een vlucht van 9 uur (lekker luxe business class dus alle ruimte en uitgerust) arriveerde ik in deze stad, vol druk verkeer en vooral ook, vol Aziatische kruidige geuren. Het was inmiddels al middernacht dus we reden door naar het hotel om de volgende dag de stad te gaan ontdekken. YourWay2Go stelde het programma samen.

Woensdag, dag 1

Met een bus reden we door Mumbai, en dat vind ik gelijk een aanrader. Want als je zo’n inmense stad echt wil zien, dan lukt dat niet door een stukje te gaan wandelen. In iedere andere stad waar ik tot nu toe ben geweest, pak ik meestal de fiets omdat ik dat de leukste manier van ontdekken vind en je ziet veel meer dan je denkt. In het geval van gigantisch Mumbai, is een bus een prima optie.

Wat niet mag ontbreken in je tour is het Gandhi Museum. Onze eerste stop en erg interessant om het voormalig huis van Mahatma Gandhi te zien.

Als je in Mumbai bent, vraag je gids dan zeker om een mooi uitzichtpunt. Het bovenstaande plaatje bevind zich tegenover de Hanging Gardens.

En dit is dus de wasserette van Mumbai. Hier wordt een heleboel was weggewerkt, en niet door vrouwen zoals je misschien zou verwachten, maar enkel mannen zijn hier aan het werk. En hangen alle spijkerbroeken op de lijn, dan duik je natuurlijk zelf nog even in het wasbad.

Het was een drukte van jewelste op de Crawford Market, waarvan het grootste gedeelte overdekt is en waar je je in smalle gangetjes tussen allerlei groeten, fruit, vis en vlees een weg baant. Schoon was het niet echt te noemen dus die mooi gesneden ananas heb ik gewoon lekker laten staan. Zeker omdat deze verkocht werden pal naast duiven en parkieten. Dan heb ik toch minder trek.. Ook dit is India en ook al is het niet schoon, ik vind het altijd leuk om waar ik ook ben een markt te bezoeken.

Donderdag, dag 2.

Na zo’n drukke stad beleefd te hebben, is het tijd om naar het zuiden van India te vliegen. Naar veel meer rust, ruimte en vooral veel natuur. Ik vlieg met een binnenlandse vlucht van Mumbai naar Kochi, een belangrijke havenstad en al eeuwen het centrum van de specerijenhandel en om echt de natuur te zien; Kochi biedt toegang tot de backwaters (een keten van brakwaterlagunes en meren die parallel lopen aan de Arabische Zeekust) van India.

Door zo’n vlucht ben je wel wat reistijd kwijt, maar het is zeker de moeite waard om een heel ander deel van India te zien. Dus na een ochtend vliegen kom ik in de middag aan op mijn nieuwe bestemming, waar ik vervolgens lunch en daarna de straat op loop om wat beeld te schieten. Plekken die er verlaten of slecht onderhouden uit zien, blijven het mooist om te fotograferen.

’s Avonds at ik heerlijk écht Indiaas bij een gezin thuis, en dat moet je dus ook doen als je in Kochi bent, absoluut een aanrader!

Vrijdag, dag 3.

In Kochi bezocht ik de St. Francis Church, dronk ik een ananas/mint smoothie bij het Kashi Art Café en nam ik een kijkje bij een aantal vissers die met Chinese visnetten vis binnenhalen.

Na Kochi wat beter gezien te hebben, was er ’s middags wat tijd over en besloten we naar een mooi strand te rijden. En op dit strand werd hard gewerkt:

Zaterdag, dag 4

Op dag 4 zijn we vanuit Kochi doorgereden naar Alleppey, de backwaters van India. Ook zeker iets wat je moet doen als je India bezoekt omdat je zo op een ontspannen manier veel van de natuur ziet. De Indiaase lunch, avondeten en de volgende dag ontbijt, worden voor je verzorgd door de bemanning. Even weg van alle drukte dus een prima break als je het mij vraagt!

Zondag, dag 5.

De laatste dag in India en vandaag staat er eerst een binnenlandse vlucht terug naar Mumbai op de planning, en vervolgens een vlucht van Mumbai naar Amsterdam. De binnenlandse vlucht gaat pas om 4 uur ’s middags en omdat we ’s ochtends direct na het ontbijt om 9 uur de houseboat hebben verlaten, betekent dat dat er wat tijd op te vullen is. Er was niets gepland dus in overleg met onze chauffeur hebben we besloten om op de weg naar het vliegveld een stop te maken bij een leuk dorpje zodat we eventueel nog wat winkeltjes voor de nodige souvenirs konden bezoeken. Maar deze zoektocht liep op niets uit aangezien er volgens onze chauffeur nergens een dorpje te vinden was. Dan maar een winkelcentrum moet hij gedacht hebben dus we maakten een stop bij de eerste die we tegen kwamen. Er waren welgeteld 2 winkels open. Dat werd hem dus ook niet dus we stapten weer in en vervolgden onze weg naar een échte mall. En deze was inderdaad gigantisch. Ik had hier een heel gelukkig momentje met een mango smoothie en een enorme brownie met vanille-ijs. Leek me een prima afsluiter. Én ik vond hier een supermarkt waar ik voor Sabine nog wat snoep vond, zodat dat ook nog even getest kon worden.

Om 16:00 uur vlogen we terug naar Mumbai waar we rond 18:00 uur aankwamen. ’s Nachts om half 3 vlogen we van Mumbai naar Amsterdam. Ook hier waren dus wat uurtjes te overbruggen maar in de business lounge van het vliegveld is dat prima te doen!

In een notendop

Ik vond het heel tof om een land als India in redelijk record tempo een beetje te mogen ontdekken. Ik weet dat er nog zoveel meer te zien is maar als je 5 dagen de tijd hebt, dan vind ik het een heel goed idee om het contrast tussen een drukke stad en rust en natuur op te zoeken. Zo krijg je van beide werelden wat mee en je ervaart de cultuur goed door je te mengen tussen de locals. Eten bij een gezin thuis vond ik daarom wel 1 van de hoogtepuntjes, net als het slapen op een houseboat. En ook al weet ik dat de prijs van een business class ticket sky high is, ik kan het stiekem heel erg aanraden!

Join the Conversation

1. Anouk says:

Heb je ook de Nederlandse geschiedenis in Kochi gezien? Er is o.a. een Nederlands paleis en begraafplaats. Vond ik erg interessant om te zien! Jammer dat je er maar 5 dagen was, India is zo’n gigantisch en ontzettend mooi land. Mocht je een keertje terug gaan, dan kan je zeker contact met me opnemen. Ik noem India nu al weer 2,5 jaar mijn thuis :)

2. Margot says:

Wat een prachtige foto’s en een bijzondere trip!

3. Jaimyskitchen says:

Ohhhhh ik houd van India.
    Heb er in totaal 9 maanden gewoond en ben er 4 jaar achter elkaar geweest. Dat is inmiddels alweer twee jaar geleden, dus ik krijg helemaal heimwee als ik de prachtige foto’s zijn. Onwijs mooi gelukt!