Review: Gennaro’s Favoriete Italiaanse Familierecepten

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik dol ben op de Italiaanse keuken, ik ga er maar eens mee ophouden denk ik. Dat moge nu toch wel duidelijk zijn. Toen ik een aantal weken geleden bericht kreeg dat Gennaro Contaldo, mentor van Jamie Oliver en rasechte Italiaan, met een nieuw kookboek kwam maakte mijn hart een sprongetje. Oh my god… een kookboek vól pasta’s, risotto’s, pizza’s. Je begrijpt dat ik nog tien keer hoger sprong toen het boek niet veel later bij mij thuis werd bezorgd. Afgelopen zondag heb je kunnen lezen dat ik er al een recept uit heb gemaakt, deze komt volgende week online, maar je kunt je voorstellen dat het niet bij dit ene recept gaat blijven. Omdat ik zo enthousiast ben over het boek en jullie enkele heerlijkheden niet wil onthouden, laat ik je vandaag meer zien van Gennaro’s Favoriete Italiaanse Familierecepten.

gennaro's favoriete italiaanse familierecepten

Italianen leven voor goed eten en wellicht is dat ook de reden dat ik zo dol ben op de Italiaanse smaken. Eten brengt mensen samen is het motto van veel Italiaanse chefs en daarom staan er altijd rijkelijk gerechten op tafel en eet je met de hele familie. Kortom: de eettafel is het middelpunt in huis. Deze saamhorigheid, de familiebanden en de liefde waarmee het eten wordt gekookt vloeit door het hele boek van Gennaro. Niet alleen zijn de recepten die erin staan gedrukt verrukkelijk en zijn de foto’s fingerlicking good, maar ook de korte anekdotes hier en daar zijn een genot om te lezen.

Even wat praktische informatie. Het boek is opgedeeld in negen hoofdstukken, de inleiding en het register daargelaten. Pasta heeft zijn eigen hoofdstuk gekregen maar ook in de andere hoofdstukken zul je diverse pastagerechten in alle soorten en maten tegenkomen. Gelukkig is er ook voldoende ruimte overgelaten voor zoete zaligheden. Lekkere desserts, mooie taarten en kleine snacks om mee te zondigen. Een favoriet hoofdstuk heb ik niet. Achttien recepten hebben van mij een post-itje gekregen wat betekent dat ik ze zeer binnenkort wil maken. Zegt genoeg dacht ik zo.

Zoals ik al zei zijn de verhalen in het boek een genot om te lezen. Naast anekdotes over de herkomst van een recept, Gennaro deelt bijvoorbeeld een recept van zijn vrouw Liz, maar ook van tante Adriana, dochter Olivia en zijn ouders, is de informatie in het boek ook erg nuttig. Zo vinden we op pagina 84 bijvoorbeeld een uitgebreide uitleg over gnocchi. Waar komt het vandaan, hoe wordt het gemaakt en hoe zou het moeten zijn. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het inmaken van groenten. Handig als je een voorraad wil aanleggen en natuurlijk ook een erg leuk werkje om te doen.

gennaro's favoriete italiaanse familierecepten De fotografie in het boek is fantastisch. Een keertje niet zo helder en engelachtig zoals we tegenwoordig vaak zien, maar lekker robuust, bourgondisch en érg smaakvol. Ik krijg zin om de keuken in te duiken bij het zien van de foto’s en dat is precies hetgeen dat ik zoek in een kookboek.

Over de gerechten hoef ik weinig te zeggen. Liefhebbers van de Italiaanse keuken kunnen hun hart ophalen bij het zien van het register. Verrukkelijke risotto’s, snelle pasta’s maar ook veel groentegerechten. Het komt allemaal voorbij. Om je toch een indruk te geven van de kookstijl in het boek, hieronder een aantal van mijn favoriete gerechten die hier zéker nog op tafel gaan staan.

• Risotto con asparagi, zucchini e piselli – Risotto met (groene) asperges, courgette en doperwten
  • Pollo con aglio e rosmarine serito con bruschetta – Kip met knoflook, rozemarijn en bruschetta
  • Pollo arrosto con aglio, limone ed erbe – Gebraden kip met knoflook, citroen en kruiden