Snapshot Diary Thailand #5

Gisteren heb je kunnen lezen dat we van Bangkok vertrokken naar het paradijs op aarde: Koh Talu. Helaas zat het weer een beetje tegen maar gelukkig was dit zondag wel anders. Deze dag stond volledig in het teken van activiteiten in en rondom het eiland en hierdoor genoten we voornamelijk van de natuur. Wat is een tropisch strand anders dan een strand in Nederland zeg, bi-zar. Wildlife, helder water… dat eilandleven bevalt me wel.

snapshot_diary_thailand5-1

We konden zowaar een klein beetje uitslapen zondag, om 09.00 uur vertrokken we na het ontbijt met de raft om Chong Talu te bezoeken, wat eigenlijk niet meer is dan een groot natuurlijk gat in de rots. Hier dankt het eiland zijn naam aan. Koh betekent eiland, Talu betekent gat. Bij het zien van zo’n rotswand is het bijna jammer dat het eiland geen groot wildlife kent. Hoe tof was het namelijk geweest om apen in de bomen te zien?

Vervolgens deden we met de raft twee plekken aan waar mensen konden snorkelen. Zelf kon ik helaas niet meedoen in verband met de nieuw gezette tattoo, maar dankzij de aanwezigheid van een onderwater camera heb ik prachtige beelden kunnen zien. Thailand is echt een aanrader om te gaan snorkelen, mits het niet regent want dan zie je niet zoveel. Zeesterren, -komkommers, -egels en tientallen gekleurde visjes, hier kun je als snorkelaar je hart wel ophalen.

snapshot_diary_thailand5-2

Op de eerste snorkel-plek werd er koraal geplant, heel bijzonder. We kregen allemaal een eigen buisje pvc, onderzoek heeft uitgewezen dat dit de beste ‘stof’ is waardoor koraal het beste groeit en aan deze buisjes hing een kaartje met een nummer. Aan de hand van dit nummer (dat gebonden is aan je naam) kun je over een x-aantal jaar kijken hoe ‘jouw’ koraal het doet. Het koraalproject is voor Koh Talu erg belangrijk. Op het eiland wordt koraal gekweekt om dit vervolgens in zee te planten en zo draagt ook het eiland een steentje bij aan het behoud van koraalriffen.

snapshot_diary_thailand5-3

snapshot_diary_thailand5-4

snapshot_diary_thailand5-5

snapshot_diary_thailand5-6

snapshot_diary_thailand5-7

snapshot_diary_thailand5-8

Na het snorkelen trok de lucht eindelijk een beetje open, een waterig zonnetje kwam door en de temperatuur ging omhoog. Tijd voor ons om het beetje vrije tijd te benutten door over het strand te struinen en in het water te liggen. Aangezien één foto meer zegt dan duizend woorden, hierboven een paar kiekjes van Koh Talu.

snapshot_diary_thailand5-9

snapshot_diary_thailand5-10

Richting het eind van de middag liepen we richting het Turtle Rescue Center. Een paar keer per jaar komen diverse schildpadden het strand op om eitjes te leggen. De medewerkers van het centrum pikken de eitjes op en verzorgen de schildpadjes tot ze klaar zijn om weer de zee in te gaan. Met negen maanden mogen de schildpadden worden vrijgelaten, nadat ze onderworpen zijn aan een health check en voorzien zijn van een chip zodat altijd inzichtelijk blijft waar de schildpadden zich bevinden. Drie schildpadjes lagen voor ons klaar om vrijgelaten te worden maar helaas was de zee op dat moment te onstuimig en moesten we wachten tot de volgende dag. We hebben al wel vast mogen ‘oefenen’ met het vasthouden van een schildpad en dat is nog een beste klus! Zo’n beestje weegt tussen de 2 – 3 kilo, is erg bijtgraag en slaat hard(!) om zich heen. Maar de ervaring was fantastisch.

snapshot_diary_thailand5-11Na het knuffelen met de schildpadden liepen we door de jungle naar de andere kant van het eiland, naar het Coral Museum. Het verhaal gaat dat járen geleden een Nederlander met zijn vrouw/vriendin naar het eiland kwam. Zij maakten een ketting van koraal en hingen deze in de boom op het eiland. Dit zou dan eeuwige liefde brengen en volgens het verhaal is dit ook daadwerkelijk zo gebeurd. In ieder geval de man ligt begraven op het eiland. Uiteraard maakten we zelf ook een ketting van koraal en hingen we deze in de boom. Op de eeuwige liefde!

snapshot_diary_thailand5-12Terwijl de rest van de bloggers zich terug trok in de hutten ging ik met de mannen nog een keer mee de boot op om nog een poging squid fishing te doen. Wij Hollanders moeten toch ook een inktvis kunnen vangen? We deden ons best tot ver na zonsondergang maar helaas slaagden we er wederom niet in. Gezellig was het gelukkig wel! De drie inktvisjes die gevangen werden zijn direct bereid op de boot. Heerlijk, verser dan dat krijg je ze niet!

Na het avondeten bleven we in onze hutten. Ik pakte mijn koffer in, sprong onder de douche en tikte de Snapshot Diary van gisteren. De nacht verliep iets rommeliger dan de nacht ervoor; een gekko vond het nodig om in mijn kamer te mekkeren en om daar nou wakker van te worden is niet heel ideaal. Eenmaal wakker hoor je natuurlijk ook van alles op en rondom je hut dus tja, die paar uurtjes slaap werden een beetje verspreid over de nacht.

De tweede dag op Koh Talu was in ieder geval erg leuk. Veel gedaan, veel genoten en de mooie natuur van het eiland ervaren.

Morgen alweer de allerlaatste Snapshot Diary vanuit Thailand, een verslag van de dag die ongetwijfeld de meeste indruk op me heeft achtergelaten.

Join the Conversation

1. Marlissa says:

Prachtig!! Zo gaaf van de schildpadden

2. MySimplySpecial says:

Wat een heerlijke foto’s! Daar zou ik ook wel heen willen!

3. Kelly says:

Ohhh my goodness mrs foodness…. You make my heart skip a beat. Echt waar ik hou zo ongelooflijk veel van Thailand… Ik moet altijd een beetje huilen van heimwee als ik het land zie waar ik in 2011 mijn hart aan verloren heb. IK zou dolgraag teruggaan. Hopelijk kan ik er over max 2 jaar weer eens heen. Alleen dan als mama. Hihi enjoy IK BEN JALOERS!!