Must do’s in Livigno, Italië

Het leven van een food- en travelblogger gaat niet over rozen.. De hele dag koken, erover schrijven en dan ook nog op reis gaan om daar weer over te schrijven.. Vervelend! Absoluut niet natuurlijk en daarom vertrok ik het laatste weekend van augustus naar Italië, naar het dorpje Livigno om precies te zijn. Ik heb hier mogen ontdekken wat deze plek allemaal te bieden heeft, en eerlijk waar, dat is een heleboel..

MustDoLivigno-8

Good to know

Ik ben niet naar een typisch authentiek Italiaans dorpje afgereisd, wat je misschien wel zou verwachten als je aan Italië denkt, maar naar de Italiaanse Alpen. Livigno is namelijk gelegen in een vallei op een hoogte van 1816 meter en is een langgerekt dorpje met zo’n 3000 inwoners. Overal waar je staat, op welk hoogtepunt dan ook, heb je een prachtig zicht over het dorp en de bergen. Het is hier ansichtkaart mooi.

Dat je dus in de Alpen bent, wil eigenlijk zoveel zeggen als dat het een heel goed winter- én zomersport gebied is. In de winter ligt hier een dikke laag sneeuw en kun je volop skiën (115km piste), snowboarden, fatbiken, ijsklimmen, sneeuwschoenwandelen en nog een heleboel meer. En vanwege de geografische ligging, start het winterseizoen hier eerder dan gemiddeld dus voor wintersportliefhebbers moet dit als muziek in de oren klinken.

MustDoLivigno-13

Hartje zomer

Ik was hier een paar weken geleden en dat betekent; hartje zomer, zo’n 25 graden en een stralend zonnetje. In deze fijne weersomstandigheden heb ik deelgenomen aan verschillende activiteiten om jullie te laten zien wat een ontzettend toffe plek dit Italiaanse dorpje is. Om een indruk te krijgen heb ik geklommen tussen de toppen van Lariksbomen, een hele mooie maar pittige e-mountainbike tocht gemaakt en een paar uurtjes gesupt op het (stuw)meer van Livigno.

MustDoLivigno-4

Klimmen tussen de toppen van Lariksbomen

Ehm.. Klimmen? Jeetje.. Tokkelen? Goh.. ja..

Ik had het programma dan wel van tevoren gezien, maar toen ik een half uur na aankomst in Livigno al in het klimbos stond, vond ik het ineens toch wel even spannend. Ik had nog nooit in bomen geklommen en we gingen zo te zien best wel de hoogte in.. Dat viel dus hartstikke mee. Na een korte instructie ga je aan de gang, klim je de eerste boom in en ga je vervolgens van de een naar de ander via allerlei soorten loopbruggen (balans, balans..) óf je tokkelt jezelf naar de overkant. Je legt eigenlijk een route op hoogte af en je móet door. Dus als je het even spannend vind omdat die loopbrug er wel heel wiebelig uitziet, gewoon gaan! Je zit goed vast, er kan niks gebeuren en als kinderen van 5 het kunnen, kan jij het ook. En vergeet ondertussen niet van het prachtige uitzicht te genieten!

MustDoLivigno-6

MustDoLivigno-16

E-mountainbiken

Dag 2 was geheel ingepland voor een e-mountainbike tocht. We haalden vlakbij ons hotel, bij Mottolino, onze mountainbikes en instructeur op.

MustDoLivigno-30

Mottolino, en hier kun je ook allerlei andere mountainbike route’s boeken zoals bijvoorbeeld de downhill en freeride trails (voor de gevorderden onder ons).

Na een uitdeelronde van kniebeschermers, helmen en handschoentjes (heb je nodig, geloof mij) werd onze fiets per persoon goed afgesteld en mochten we alvast een klein beetje testen hoe de elektrische mountainbike werkt. Kort gezegd houdt dit in dat je mountainbike een kleine motor heeft en met een paar knopjes op je stuur kun je het jezelf wat makkelijker maken. Lichter fietsen op vlakke wegen maar ook makkelijker een helling op komen door de fiets een boost te geven op momenten dat je dat nodig hebt.

MustDoLivigno-20

We zijn na een kort stukje testen op redelijk vlakke wegen, al snel de natuur in gefietst en dit was de start van onze rit naar de top van een berg. En deze start, ging vrij hard. Met een aardige snelheid, wegschietende stenen, slippende banden en continu de vraag, hoe werkt die fiets?! Loslaten die spanning en niet bang zijn dat je valt, Vivian, want dan val je. Op de een of andere manier vind ik dit dus leuk hè, die spanning en het onbekende zorgen er geloof ik voor dat ik het tof vind om te doen. En het ging goed maar met nog wat tips die ik hier en daar kreeg ging het ineens een stuk beter. Je mag prima met beide remmen afremmen, en niet alleen met rechts (ik had een paar flashbacks naar het moment dat ik ooit keihard afremde met links, en vervolgens een salto voorover maakte) en je moet je fiets op de juiste momenten die boost geven. Ineens had ik ‘m door en werd het nog leuker.

MustDoLivigno-22

Na een paar fotomomenten en een steil stukje omhoog, kwamen we op een punt dat we konden kiezen. Verder omhoog naar de top van de berg voor een PRACHTIG uitzicht? Of weer terug omlaag. Natuurlijk kozen we voor het eerste en daar hadden we na 50 meter stiekem al een beetje spijt van. We moesten namelijk flink wat pittig steile stukjes fietsen en dat ging niet, laten we zeggen, van een leien dakje. Na wat geploeter maar ook hele mooie en goed te handlen stukken berg, hebben we de top bereikt. Wát een uitzicht!

MustDoLivigno-24

MustDoLivigno-37

Zaterdag, Supdag.

Dit wilde ik al zo lang eens proberen! Sinds deze hype is ontstaan was ik al benieuwd of dit nou moeilijk is en hoe leuk het is. Dus ik was blij dat dit een van de mogelijkheden was om op zaterdagochtend te doen. Ik kon ook kiezen voor kanoën of roeien maar mijn keuze was direct duidelijk. Kom maar op met dat board en die peddel, ik ben benieuwd.

MustDoLivigno-41

Rechts zie je het sup startpunt

Als beginneling kreeg ik het breedste board zodat ik de minste kans had om in het (koude!) water van het stuwmeer te vallen. Het opstappen is een beetje wiebelig maar als je eenmaal staat, dan ga je. Rustig 3x links peddelen, en dan drie keer rechts. Hartstikke simpel en op zo’n meer als dit was het gewoon een rustgevende ervaring. Bijna niemand om je heen en alleen maar focus op waar je naartoe gaat. Leuk om eens te doen!

MustDoLivigno-43

MustDoLivigno-46

Jouw vakantie

Ik ben 3 dagen in Livigno geweest en ik vind het een absolute aanrader om hier je vakantie door te brengen. De activiteiten die ik er heb gedaan zijn slechts nog maar een fractie van wat er allemaal mogelijk is. Zo kun je hier namelijk ook prachtige ochtendwandelingen maken in de indrukwekkende natuur, een potje Nordic Walken, of ontspannen in Aquagranda. Daarnaast worden er veel sportieve evenementen georganiseerd dus heb je zelf geen zin, dan kijk je lekker. Je kunt alle kanten op en wat betreft het eten zit je hier ook hartstikke goed. Wandel het dorpje in en kies 1 van de gemoedelijke Italiaanse restaurants of neem even een kijkje in mijn eetoverzicht van vorige week. En dan is Livigno ook nog eens belastingvrij dus dat betekent heel. veel. shoppen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren want voor mij was Livigno een hele toffe ervaring!

Join the Conversation

1. Margot says:

Wat is het mooi daar zeg!

2. Rachel says:

Wat super leuk! italië is mijn favoriete land tot nu toe.
    Ik ben dit jaar voor het eerst met mijn vriend naar lanzarote geweest maar ik heb zo erg de bergen, de natuur en gras gemist!