Verslag persreis Zweden dag 3 & 4

Vanochtend heb je al een deel van mijn Zweden reisverslag kunnen lezen, namelijk dag 1 en 2, nu is het de beurt aan dag 3 en 4. In totaal was ik vijf dagen weg, maar aangezien de laatste dag enkel bestond uit de reis naar huis, heb ik die gelaten voor wat hij is. Dag 3 en 4 waren net als de eerste twee dagen absoluut waanzinnig en hebben ons een prachtig kijkje in de Zweedse keuken en de Zweedse natuur gegeven. Overnachten deden we deze twee dagen in hetzelfde hotel, vandaaruit bezochten we weer diverse plekken.

Dag 3 – Health & Gourmet Walk & Målerås Glassworks
Dag drie startte met een Health & Gourmet Walk, een wandeling in een natuurgebied. En eerlijk gezegd waren we allemaal wel een beetje toe aan frisse lucht. De avond ervoor dineerden we bij PM & Vänner, waar we dankzij een 18-gangenmenu tot 01.30 uur aan tafel zaten. Het was dus rise and shine op de vroege ochtend van de derde dag, een boswandeling was meer dan welkom.

healthgourmet

De wandeling vond plaats in het Korrö Natuurreservaat. Onze gids was dol op verkleden en verhalen vertellen en dus leerden we tijdens de wandeling op een leuke manier alles over de helende werkingen van diverse planten, de lokale eetbare producten en hoe belangrijk ‘innerlijke gezondheid’ is. Ietwat zweverig als je het mij vraagt, maar het mogen genieten van de prachtige natuur maakte alles meer dan goed. Tijdens de wandeling stopten we overigens een aantal keer voor diverse proeverijen en we sloten af met een lunch in het restaurant van het natuurreservaat.

glassworks

Na een snelle lunch – de wandeling liep uit en het schema was strikt -, vetrokken we met de bus naar Målerås Glassworks, het grootste private glasbedrijf in Zweden. We kregen er onder andere een demonstratie te zien van hoe een glazen schaal compleet met de hand werd vervaardigd. Het maken van glas gebeurt bij dit bedrijf volledig handmatig en ook het graveren van het glas wordt door een persoon gedaan. Niets geen machinewerk dus, de prachtige kunstwerken zijn vervaardigd door uren werk. We mochten zelf ook even aan de gang met het graveren van glas en uiteindelijk sloten we af met nog een lunch.

Het glas dat bij dit bedrijf wordt gemaakt is prachtig. Helaas hadden we geen tijd meer om nog even in de winkel te kijken, anders had ik dat zeker nog even gedaan.

hotel borgholm

Doordat de twee stops die we hadden vandaag allebei vrij lang waren, stond er verder vrij weinig op het programma. Na een transfer van ruim een uur kwamen we aan in Hotell Borgholm in Borgholm (Öland), waar we de komende twee nachten verbleven. Een geweldig hotel met een ontzettend ruime kamer en groot ligbad. Ook had het hotel de beschikking over een prachtige tuin waar tevens de kruiden voor in het restaurant werden verbouwd.

Het hotel + restaurant is eigendom van Karin Fransson, een bekende chef in Zweden die onder andere Tommy Myllymäki – je weet wel, de chef van restaurant Sjön waar we de eerste avond dineerden – heeft opgeleid. Ze is tevens bekend van een hele serie kookboeken. ’s Avonds hadden we de eer om te mogen genieten van een diner dat door haar en haar team was bereid.

Dag 4 – Goat Dairy Farm & Midsummer Festival bij Himmelsberga
Zondag, dag nummer 4 en tevens de laatste volle dag in Zweden brachten we voornamelijk buiten door. De dag stond vooral in het teken van de Midsummer viering, maar laten we vooral ook de andere twee stops niet vergeten.

dairyfarm en knoedels

Als eerst brachten we een bezoekje aan de Hagelstad Geitenmelk boerderij van Annika & Kjell-Euwe Schrewelius. Zij produceren sinds 2006 zelf geitenmelk en hier maken ze kaas van. De stop duurde wat lang en was wat saai, maar het is prachtig om de passie voor het werk (en eten!) van iemand af te zien stralen. We mochten de verse geitenkaas uiteraard ook proeven, al viel dat bij de meesten van ons wel heel zwaar op de maag op de vroege ochtend.

Na het bezoek aan de geitenmelk boerderij vertrokken we naar Ninnis Kroppkaksbod waar we de allerlekkerst dumplings ooit kregen te proeven. Eva Petersson maakt de kroppkakor al jaren zelf en van heine en verre komen klanten aanzetten met lege pannen om ze vervolgens gevuld met de dumplings weer mee naar huis te nemen. Het recept van Eva wordt al meer dan twee eeuwen van generatie op generatie doorgeven en wij hebben de mazzel gehad dat we het recept hebben meegekregen. Verwacht dus ergens binnenkort ‘mijn’ kroppkakor op de site. Verslavend lekker.

midsummer

In Zweden wordt sinds de Middeleeuwen al Midsummer gevierd en ondanks dat het al had plaatsgevonden, deden ze het bij het Öland Museum in Himmelsberge Village  maar wat graag nog een keer over. De festiviteiten draaien voornamelijk om het Midsummer diner en om de viering van het midden van de zomer. Overdag verzamelen de feestgangers zich om op zoek te gaan naar bloemen en berkenbladen waarmee de Midsummer Pole wordt versierd. Na versiering wordt de paal omhoog gelift waarna er vervolgens omheen wordt gedanst onder het genot van veel schnaps en traditionele liederen.

Het feest wordt afgesloten met een traditioneel diner waar vooral veel haring bij wordt geserveerd en wij hadden de kans om onder leiding van chefkok Klas Lindberg zelf het diner klaar te maken. Een paar uur zijn we bezig geweest met het bereiden van de diverse gerechten waar sommelier Sanna Blomquist de lekkerste bieren bij had gezocht. Aan een lange tafel genoten we met zijn allen van het zelfgemaakte eten, veel schnaps en cadeautjes van de reisleiding. Een heerlijke afsluiting van een geweldige perstrip.

Zweden was waanzinnig. Natuurlijk helpt het om een geweldige groep met je mee te hebben, maar de plekken waar we zijn geweest waren allemaal prachtig. De natuur is mooi, het eten verrukkelijk en de mensen zijn ontzettend gepassioneerd. Ander opvallend ding vond ik dat het servicelevel extreem hoog was. Vragen om drinken hoefde niet, geen opdringerige service, echt geweldig. Hier in Nederland kunnen ze daar absoluut nog van leren.

Favoriete stop op dag 3 en 4 waren voor mij absoluut Ninnis Kroppkaksbod, ik was gelijk verknocht aan de dumplings en dus zal het niet lang duren alvorens ik ze zelf klaar ga maken.

Mocht je ooit nog richting Zweden gaan dan kan ik je de regio’s Småland en Öland absoluut aanraden voor zowel de keuken als de prachtige natuur. Erg goedkoop is het land niet, maar ik moet eerlijk bekennen dat je voor het geld ook wel erg veel terug krijgt. Ik ga na deze perstrip sowieso nog een keer die kant op.

Mocht je meer willen zien van het eten: in mijn Foodie in Zweden artikel kun je zien wat ik tijdens de trip heb gegeten.

Join the Conversation

1. Bianca says:

Wat is Zweden toch mooi! Leuk om te zien hoe zo’n perstripje is. Wát een eten!

2. MySimplySpecial says:

Het klinkt super!

3. Ohh wat een fantastisch perstripje! Zo gaaf dat je zulke dingen kan doen :)