Wat leuk dat jullie allemaal zo meeleven met de 14 dagen Paleo challenge, jullie reageerden zoveel via OMF of de social media kanalen, wauw! Van een aantal van jullie hoorde ik zelfs dat jullie ook Paleo wilden proberen, goed hoor. Voor mij zit de challenge er inmiddels op, er zijn twee weken voorbij en dus is het tijd voor een laatste update. Hoe ervaarde ik 14 dagen Paleo en wat neem ik mee in de toekomst, je leest het vandaag.

De afgelopen week
In de tweede week voelde de challenge al niet echt meer als een challenge, geestelijk en lichamelijk wen je namelijk heel snel aan een ander voedingspatroon. Ik miste de koolhydraten en de zuivel eigenlijk helemaal niet. Wel vond ik het lastig om te blijven variëren met de tussendoortjes. Op een gegeven moment heb je ook wel een keer geen zin in fruit en wil je iets te happen hebben. Augurkjes gewikkeld in een plakje vleeswaren of suikervrije kokoskoekjes (zelfgemaakt, recept volgt nog) vormden goede alternatieven voor het fruit.

Ik moet wel zeggen dat ik me woensdag, donderdag en vrijdag een beetje ellendig voelde. Een opgeblazen buik, licht in mijn hoofd, hoofdpijn en een beetje slapjes. Nu wil ik dit niet direct toeschrijven aan Paleo, maar het zou natuurlijk wel heel goed kunnen. Gelukkig waaide het weer over en voelde ik me de rest van de week weer even energiek als in de eerste week. Dat is voor mij wel een héél groot pluspunt van Paleo, ik voel me merkbaar fitter en energieker doordat je geen rommel in je lichaam stopt.

Al met al dus een hele easy week welke eigenlijk niet aanvoelde als een uitdaging. Het leek alsof we er al gewend waren? Alleen de weekenden blijven lastig, dan heb je namelijk wel eens zin in en wijntje, biertje en stukje kaas.

Wat heb ik tijdens de challenge gemerkt?
Hoewel de challenge voor ons zonder slag of stoot is verlopen, zijn me wel een aantal dingen duidelijk geworden waar jullie wellicht rekening mee kunnen houden wanneer je ook Paleo wilt gaan eten. Een aantal punten op een rij:

  • Paleo is niet weggelegd voor vegans. Als ik kijk naar de enorme hoeveelheden vlees en eieren die wij eten weet ik zeker dat vegans hun ei (haha, woordspeling) niet kwijt kunnen in dit dieet. Voor ons zijn vlees en eieren de vervangers voor de koolhydraten en alhoewel het gros van onze maaltijden uit groenten bestaan, verkrijgen we het verzadigde gevoel toch voornamelijk uit proteïne.
  • Een beetje creativiteit maakt Paleo veel makkelijker  vol te houden. De keren dat ik ‘Oh, ik wist niet dat je zó lekker kon eten met Paleo!’ en ‘Ik dacht dat ik niets zou lusten als ik Paleo zou doen, maar dit ziet er heerlijk uit’ hoorde, zijn niet op twee handen te tellen. Wij hebben zelf érg gevarieerd gegeten maar dit kwam wel door een groot stuk creativiteit van mijn kant. Dit bewijst echter wel dat je inderdaad erg lekker kunt eten met Paleo.
  • Naast creativiteit is planning ook iets waar je rekening mee moet houden. Om niet de mist in te gaan is het aan te raden om je ontbijtjes, lunches en het avondeten te plannen. Tim werkt 40 uur op kantoor, hij moest iedere ochtend (of avond) zijn snacks en lunches preppen om dit vervolgens mee te kunnen nemen. Heel veel tijd kost het niet, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden want anders grijp je natuurlijk heel gauw naar een boterham tussen de middag.

Ik heb er ook nog over getwijfeld of Paleo wel geschikt zou zijn voor mensen die niet / amper sporten maar hier durf ik geen uitspraken over te doen. Ik heb namelijk het vermoeden dat je de hoeveelheid proteïne die je eet met Paleo niet nodig hebt wanneer je ze amper verbruikt. Misschien dat iemand mij hier meer inzicht over kan geven?

Wat ik overigens ook heel veel hoorde is dat sommigen ervaarden dat Paleo duurder is in de boodschappen, dat heb ik zelf helemaal niet gemerkt. Zoals altijd haalde ik mijn boodschappen ook de afgelopen twee weken bij Lidl, Albert Heijn en op de markt en ik was iedere week zelfs net iets goedkoper uit dan normaal.

Resultaten
Omdat het erbij hoort bespreek ik ook deze week weer de resultaten. Vorige week hebben jullie al kunnen lezen dat de eerste week Paleo ontzettend goed uitpakte maar uiteraard breng je je lichaam natuurlijk in een soort shock door zo drastisch je eetpatroon te veranderen. In de tweede week was er al meer gewenning, dus ik was dan ook erg benieuwd naar de resultaten vanochtend.

Gemoedstoestand
Zoals ik net al zei voelde ik me de eerste dagen van de tweede week niet heel goed. Dit kan een ‘detox-effect’ zijn, maar ook met andere dingen te maken hebben. Later voelde ik me gelukkig weer een stuk beter en zette de goede trend van de eerste week zich voort. De dingen die me het meest opvielen (ik claim overigens niet dat dit alleen aan Paleo ligt!):

  • Het lijkt alsof mijn lichaam veel sneller herstelt. Spierpijn heb ik minder en wanneer ik het wel heb na een workout, is het ook zo weer weg. Afgelopen zondag verdraaide ik mijn nek heel hard met als gevolg een keiharde spier van nek tot schouder, maar een dag later was het zo goed als verdwenen.
  • Mijn productiviteit is insane. Ik kan makkelijk uren achter elkaar door werken zonder pauze te nemen en werk artikelen veel sneller af dan voorheen.
  • Ik ben opvallend alert, neem alles in me op en ben er heel goed van op de hoogte wat er om me heen gebeurt zonder mij af te laten leiden. Het multitasken gaat dus erg goed.

Omtrek & gewicht
In de eerste anderhalve week verloor ik 1,6 kilogram aan gewicht en 0,5 – 1,8 centimeter in omtrek. Ook vanochtend stond ik weer op de weegschaal en nam ik mijn maten op, met het onderstaande als resultaat ten opzichte van vorige week:

Omtrek bovenarmen: – 0,6 cm
Omtrek bovenbenen:  – 0,5 cm
Omtrek taille:  – 0,5 cm
Omtrek heupen:  – 0,7 cm
Gewicht: + 0,5 kg

Dit brengt het totaal van twee weken Paleo op:

Omtrek bovenarmen: – 1,1 cm
Omtrek bovenbenen:  – 1,0 cm
Omtrek taille:  – 2,3 cm
Omtrek heupen:  – 2,4 cm
Gewicht:  – 1,1 kg

Waar de plus in kilo’s deze week vandaan komt is me echt een raadsel. Ik heb besloten om voorlopig ook maar even niet op de weegschaal te staan. Ik merk namelijk dat, ondanks dat de centimeters eraf gaan, die weegschaal me toch vaak een domper in mijn humeur bezorgt en daar zit ik niet op te wachten.

Wat neem ik mee
Dat Paleo bij ons beide een zeer positief effect uitoefent is wel duidelijk. Hoewel de gewichtsafname natuurlijk bijzonder fijn is, word ik meer gelukkig van de gemoedstoestand waarin ik verkeer. Het niveau van fitheid, alertheid en productiviteit zijn hoog en hoewel ik dit niet 100% aan Paleo durf toe te schrijven, is het wel iets om over na te denken.

Velen van jullie vroegen me hoe we het na de challenge gaan doen. Gaan we verder met Paleo, zoeken we een andere challenge of was het leuk om te proberen maar doen we nu weer normaal? Bij deze: wij gaan door met Paleo maar niet zo streng als de afgelopen twee weken. We hebben besloten om een 80 – 20 principe te hanteren en deze zelf in te vullen. Doordeweeks (maandag tot en met vrijdag) willen we Paleo volgen zoals we de afgelopen twee weken ook hebben gedaan, maar in het weekend laten we het wat losser. Dit betekent niet dat we in het weekend compleet los zullen gaan, maar wel dat er op zaterdag en zondag dus pasta, rijst, brood en suiker gegeten mag/kan worden.

Ook events, etentjes en andere verplichtingen doordeweeks zal ik niet overslaan of aanpassen, genieten vind ik namelijk minstens net zo belangrijk.

De komende weken zal er niet héél veel van Paleo terecht komen en dit is ook de reden dat we de afgelopen twee weken de challenge hadden ingepland. Er staan namelijk diverse etentjes en perstrips op de planning en tja, dan wordt de combinatie wel heel lastig. Maar voor zover we thuis eten en invloed hebben op het eten wordt het dus Paleo-proof.

Betekent dit dat ik Weight Watchers dan helemaal los ga laten? Ik ben daar nog niet helemaal over uit, misschien de komende weken sowieso…

Thanks iedereen voor het volgen van de challenge! Mochten jullie vragen hebben over Paleo, stel ze gerust op Twitter of hieronder bij de comments. Volgende week laat ik jullie nog een round-up zien van de dingen die ik allemaal heb gegeten tijdens de challenge. 

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

7 reacties

  1. Reny

    Eiwitten en vetten zijn de bouwstoffen van de cellen in ons lichaam, daarnaast is het ook brandstof. Koolhydraten zijn alléén brandstof, eigenlijk zijn ze niet essentieel. Het is dus niet zo gek dat jij je heel fit voelt, je hebt gewoon erg goed voor je lijf gezorgd. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen, herstellen je spieren ook sneller. Ik vind persoonlijk dat er bij Paleo wel erg veel eiwit en vlees gegeten wordt, en volgens mij heb je dat ook niet in die hoeveelheid nodig. Lekker weer wat koolhydraten (granen, fruit) toevoegen en daar een mooie balans in vinden :)

    Beantwoorden
    • Sabine

      Het draait voor nu inderdaad weer om het zoeken naar de juiste balans. Fruit heb ik tijdens de challenge overigens niet afgeschaft, dat ging me te ver haha.

      Beantwoorden
  2. Felicia

    Ik vind het echt knap van jullie dat jullie het hebben volgehouden! Ik heb namelijk in al mijn enthousiasme geroepen dat ik ook zou starten met de OMF Paleo Challenge, maar na 1 dag was ik er al compleet klaar mee. Ik weet, na 1 dag is wel heel snel opgeven, maar ik voelde me de avond van die ene Paleo-dag zo down en slap dat ik daardoor eigenlijk het idee voor een strikte 14 dagen challenge meteen heb laten varen.

    Waar het bij mij mis gaat is, wat jij ook aangeeft, het vooraf plannen en voorbereiden. Na een hele dag op kantoor werken heb ik ’s avonds na het avond eten al geen zin meer om mijn lunch van de volgende dag te gaan staan klaarmaken. In ieder geval niet verplicht iedere dag. De afgelopen dagen heb ik mijn ontbijt, diner en tussendoortjes wel Paleo proof gehouden, maar ik hou het toch graag bij een lekkere boterham in mijn lunchpauze ;) Ik had trouwens verwacht dat ik de koolhydraten bij het avondeten erg zou missen, maar dat valt me dan wel weer 100% mee.

    Kortom, nogmaals mijn complimenten dat je het zo goed hebt volgehouden!

    Beantwoorden
  3. Soda

    De plus in het gewicht zit ‘m waarschijnlijk in de opbouw van de spieren. En in wat vocht dat je lichaam vasthoudt om spieren te herstellen. Spieren wegen meer dan vet. Door de (vele) eiwitten én het sporten bouw je spieren op. Door de afname van centimeters kun je wel stellen dat je vet hebt verloren en spieren hebt gewonnen. Fijne ontwikkkeling, lijkt me :-)!

    Beantwoorden
  4. Julie Hapjesprincess

    Wat moedig dat je het vol gehouden hebt. Ik denk dat alles gewoon om balans draait. Wat eiwitten en af en toe eens wat koolhydraten. Er zijn dagen dat ik mijn avondmaal opbouw zonder koolhydraten en andere dagen eet ik dan wel weer een patatje of een beetje rijst. Mijn mening is dat de meeste mensen gewoon TE VEEL koolhydraten eten terwijl ze die helemaal niet nodig hebben. We eten ze in de ochtend door boterhammen, smiddags vaak pasta en savonds weer pasta, aardappelen of frietjes , … Dus das gewoon wat teveel van het goede.

    Beantwoorden
  5. Hester

    Dat je zo productief bent, lijkt me echt een enorm voordeel! Goed dat jullie ermee door gaan en ik vind sowieso dat jij/jullie heel goed bezig bent/zijn, jammer alleen dat de weegschaal daar anders over denkt als je nog net die paar kilo’s kwijt wilt!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.