Eetdagboekjes zijn hot en ik merk dat foto’s van ontbijtjes, lunches en diners het ook altijd goed doen op Instagram. Nu ik (alweer drie weken!) Paleo eet leek het me leuk om zelf ook eens een eetdagboek bij te houden. Van één dag weliswaar want op zondag deel ik in Wat stond er op tafel natuurlijk al mijn diners al met jullie. Gisteren hield ik voor jullie bij wat ik zoal op een ‘Paleo-dag’ eet. Ik hoorde dat veel van jullie ook Paleo aan het proberen zijn, dus ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje kan inspireren! Paleo hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn, integendeel zelfs.

Fruitsapje

Ik begin mijn dag steevast met een vers sapje dat we de avond van te voren hebben gemaakt met de slowjuicer. We variëren veel met het fruit dat we gebruiken, maar vandaag heb ik een sapje met appel, sinaasappel en grapefruit. Helaas was de spinazie op, het liefst mik ik dat er namelijk ook nog bij in. Ik ga pas echt iets eten als ik mijn sapje op heb, ik heb altijd even de tijd nodig om te beslissen wat ik wil ontbijten haha. Er gaat trouwens nog altijd een discussie de rondte over fruit en Paleo. Veel aanhangers vinden dat je fruit gematigd moet eten in verband met de zogenaamde schadelijke stoffen die hierin kunnen zitten. Zelf drink ik eigenlijk altijd een sapje ’s ochtends en eet ik verder op de dag nog één of twee stuks fruit; mij bevalt dit prima.

spiegelei

Als ‘echt’ ontbijt eet ik twee spiegeleitjes met twee plakjes ontbijtspek die ik in de oven heb gedroogd en daarna uit heb laten lekken op een vel keukenrol. Ik neem er een paar plakjes komkommer bij en een glas water.

Tegen 11.00 uur heb ik een licht zoete trek, maar gelukkig ligt er pure biologische chocolade in de kast (71% cacao) van het merk Vivani. Ik eet daar een klein stukje van. Ik drink er wederom een glas water bij.

salade

Rond lunchtijd bedenk ik me dat er nog een kipfilet in de koelkast ligt die op moet. Ik had hem uitgehaald voor gisteren maar uiteindelijk toch niet gebruikt. Het lijkt me een goed idee om ook direct andere restjes op te maken en dus maak ik een lekkere salade van ijsbergsla met tomaat en een klein beetje Bio Bandits Irresistible Italian dressing. Ik top de salade af met de kipfilet die ik in stukjes samen met champignons in wat kipkruiden heb gebakken, en een schep pitten/zadenmix. Bij de salade drink ik verrassend genoeg een glas water.

Om 14.00 uur stap ik in de trein naar Amsterdam en ik besef me halverwege pas dat ik geen tussendoortje heb meegenomen. Shit! Wel heb ik mijn Dopper vol zitten met water en die drink ik leeg, een halve liter dus!

Bij mijn afspraak met Quaker drink ik een kop thee. De gesuikerde krakeling die erbij ligt laat ik lekker liggen en ook de bakjes chips en nootjes die op tafel staan raak ik niet aan.

Rond 18.15 uur krijg ik uiteindelijk wel trek maar gelukkig kreeg ik van Quaker een hoop lekkers mee. Ik vind een havermoutreep in mijn tas en eet er daar eentje van. Er bestaan slechtere tussendoortjes gelukkig al is zo’n reep niet Paleo-proof.

boerenkoolstamppot

Uiteindelijk ben ik om 19.00 uur weer thuis en ga ik aan de slag met het avondeten. Er staat een boerenkoolstamppotje op het menu! Ik vervang de normale aardappels door zoete aardappel en voeg wat extra ingrediënten toe voor meer smaak. We eten er braadworstjes bij, heerlijk! De boerenkool viel trouwens enorm goed in de smaak, ik deel binnenkort het recept nog met jullie. Tot slot drink ik bij het avondeten nog een glas water en daarna houd ik het voor gezien met het eten van vandaag.

Dat was ‘em! Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen moeite mee heb gehad om koekjes of andere zoete snacks te laten liggen. Ook als het me wordt aangeboden heb ik er geen problemen mee om dingen af te wijzen. Wel besef ik me dat het af en toe heel lastig is om Paleo te eten wanneer je buiten de deur eet. Ik heb mezelf dan ook de regel opgelegd dat ik niet altijd strikt Paleo hoef te eten, zolang ik het maar wel gezond houd. De havermoutreep die ik bijvoorbeeld at mag dan wel niet Paleo zijn, het is altijd nog beter dan een koek halen bij de AH to go!

Dit eetdagboekje is niet iets dat dagelijks of iedere week terug gaat komen, maar wellicht fiets ik er zo af en toe nog eentje in. Laat me weten of jullie het leuk vinden om te lezen!

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

6 reacties

  1. milou | Shimmer-pie

    ik vond het opzich wel leuk om te lezen, maar ik ben wel een beetje klaar nu met alle paleo dingen! ik weet dat januari allemaal detox en paleo dingen zou bevatten en daarom kom ik deze maand bijna niet op je site. Bij deze van mij de feedback om niet vaker zo een hele maand te doen. Mij trekt het namelijk helemaal niet en er zijn vast wel mensen die het wel trekt, maar ik denk dat je een groter publiek tevreden houdt door afwissleing. maar goed je moet zelf weten wat je met de feedback doet en ik kom in februari gewoon weer terug!

    Beantwoorden
  2. Thefoodiary

    Leuk om zo eens te zien! Ik zat me trouwens te bedenken bij het stamppotje, gebruik je daarvoor de ‘normale’ zoete aardappel voor? Ik lust die namelijk écht niet (althans, één keer geprobeerd en gelijk genezen haha) maar je hebt ook van die witte/blanke zoete aardappelen. Hoe smaken die?

    Beantwoorden
  3. DOORETEN

    Leuk om te lezen dit Sabine. Ik ben niet van plan paleo te gaan eten, maar ik wil wel graag wat minder koolhydraten eten want ik ben er echt verslaafd aan. Alleen wat ik dan in hemelsnaam moet eten vind ik zo moeilijk! Dus ik ben blij dat jij even zo’n maand houdt, ik krijg er inspiratie van, dus dankjewel!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.