Foodie in Vietnam

Jullie zullen het ongetwijfeld niet gemist hebben, maar begin april was ik een paar dagen in Vietnam om daar te kijken hoe vismerk Queens omgaat met het kweken en verwerken van Panga. Daarover later meer, voor nu is het tijd voor een eetdagboek. Voordat ik naar Vietnam vertrok had ik me voorgenomen om in de twee dagen daar zo Vietnamees mogelijk te eten en dat is me aardig gelukt! Helaas heb ik niet de koffie met gecondenseerde melk en losgeklopt ei kunnen proberen waar jullie me massaal over tipten, maar die bewaren we dan maar voor een volgende trip. Twee dagen Vietnam zijn natuurlijk veel te kort en daarom heb ik alleen het eten in Ho Chi Minh en omstreken kunnen proeven, maar wat ik heb geproefd heeft me verliefd gemaakt op de Vietnamese keuken. Kijk je mee naar Foodie in Vietnam?

Woensdag

Rexx Tower

Op woensdagavond kwamen we rond 20.00 uur aan in ons hotel in Vietnam, na een reis van ongeveer 18 uur. Honger als een paard gingen we op zoek naar een tentje waar we even rustig konden zitten en Vietnamees konden eten. Uiteindelijk belandden we in het restaurant op het dak van de Rex Tower. Omdat we allemaal zoveel mogelijk wilden proeven gingen we voor een tasting menu. De keuken schotelde ons diverse Vietnamese hapjes voor en ik heb van alles enorm gesmuld. Favorieten waren de crabcakes, coquilles met gewokte groenten en de gefrituurde spring rolls. Maar ook de papayasalade (ware het niet dat er voor mij iets teveel koriander in zat, haha) was lekker.

Donderdag

foto15

We verbleven in het Continental Saigon Hotel in Ho Chi Minh en donderdagochtend mochten we gebruik maken van het ontbijtbuffet. De keuze was reuze en westers eten (broodjes, worstjes, pasta, spek, ei etc.) werd afgewisseld met Vietnamees eten. Als je dan toch in Vietnam bent kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om niet Vietnamees te eten en dus deed ik dat. Met Pho (noodelsoep)! Ook zag ik Dim Sum liggen bij het ontbijt en aangezien ik daar dol op ben, nam ik er daar ook wat van. Het ’toetje’ was een schaaltje vers fruit met ananas, watermeloen, grapefruit en dragonfruit.

Queens proeverij

Donderdag was onze eerste echte Ho Chi Minh dag, een dag die vooral in het teken stond van het bezoeken van de Queens fabriek. Na een uitgebreide rondleiding stond er een proeverij voor ons klaar. Uiteraard proefden we de gemarineerde Panga van Queens waarbij vooral de mosterd-dille mijn favoriet was, maar ook stonden er nog diverse andere snacks op tafel. Het viel me trouwens op hoeveel er gefrituurd wordt in Vietnam, ook op straat! Van de Money Bags (rechtsonder) kon ik wel blijven eten, deze zijn zo lekker… In Vietnam proefde ze ik met een vulling van garnaal, maar zelf maakte ik ze in Thailand met varkensvlees. Daar werden ze Golden Bags genoemd.

Pho

Hoewel de proeverij bij Queens al voldoende was al lunch, moest er nog wel écht geluncht worden. Dit deden we bij een van de populairste streetfood restaurantjes van Ho Chi Minh. De meneer die dit restaurantje is gestart was voorheen een veelgevraagde PA van diverse Vietnamese beroemdheden, maar zijn passie vond hij uiteindelijk bij eten. Bij zijn restaurant Bún Bò Gân aten we uiteindelijk een waanzinnige Pho. In deze Pho onder andere rundvlees en varkensworst en erbij werd een bordje met verse kruiden, taugé en lente-ui geserveerd om de soep extra aan te kleden. Waanzinnig lekker was het.

foto19

Na wat sightseeing en een bezoek aan het War Remembrance Museum trok ik er met mijn reisgenootjes op uit om voor het gemak nog wat extra Vietnamees eten te scoren. Je kunt Vietnam natuurlijk niet verlaten zonder verse spring rolls te eten en dus haalden we die. Ook kochten we dim sum, een soort kroepoek-cracker met maanzaadjes en geperste rijstblokjes met omelet. De spring rolls vielen een beetje tegen, de dim sum vond ik fantastisch.

authentiek_vietnamees

De belichting in het restaurant waar we ’s avonds aten was zo beroerd dat ik het maken van foto’s maar snel heb opgegeven. Echter aten we ook donderdagavond authentiek Vietnamees en daar werd ik héél blij van. We proefden diverse dingen waaronder een variatie aan verse spring rolls (die deze keer wel erg lekker waren), slak, gebakken rijst en gefrituurde vis. Leuk vond ik dat we bij de spring rolls drie verschillende dipsauzen kregen en dat ons werd uitgelegd welke spring roll we in welke dipsaus moesten dippen.

Vrijdag

foto37

Er stond een lange autorit op de planning vrijdag en daarom vertrokken we vroeg. Ontbijten deden we dan ook onderweg bij een straatrestaurant. Qua opmaak mag het dan wel niet zo fantastisch zijn, maar deze Vietnamees gemarineerde karbonade met gebroken rijst smaakte fantastisch. Ik had hier rustig twee borden van leeg kunnen eten, zo lekker! Sowieso ben ik dol op rijst, noodels en dim sum als ontbijt. Eet ik vele malen liever dan brood!

queens2

Na een rondleiding in de tweede fabriek van Queens werden we verblijd met een waanzinnig lekkere lunch aldaar. Kijk de langoustines, daar word je toch blij van? Uiteraard stond er ook weer Panga van Queens op tafel, deze keer de gepaneerde versie en ook die vond ik erg lekker. Ik werd ook erg blij van de varkensschnitzel (zo noem ik het maar, want daar smaakte het naar) en de pompoenbloemen. Klapstuk was echter de verse mango achteraf. Lekker eten hoeft helemaal niet lastig te zijn!

Na de lunch vertrokken we weer richting Ho Chi Minh en gingen we in een streep door naar het vliegveld. Daar hield het Vietnamese eetfestijn dan ook op. Ik vind het jammer dat de trip maar twee dagen duurde, ik was nog lang niet uitgegeten namelijk. Wat ben ik ontzettend onder de indruk van het Vietnamese eten. Eenmaal thuis had ik dan ook nog lang niet genoeg van verse spring rolls en Pho. Het land heeft me wel geïnspireerd om vaker aan de slag te gaan met zulke gerechten, ze zijn zo lekker! Op Schiphol werd ik verblijd met een enorme tas vol met Queens-producten, dus daar zullen jullie ook nog wel een aantal recepten mee voorbij zien komen. Maar dat later.

Ik moet gauw maar weer eens terug naar Vietnam, het liefst voor een culinaire reis ;)

Join the Conversation

1. Simone says:

O als ik het zo allemaal voorbij zie komen krijg ik alweer trek. Zo lekker dat Vietnamees!!

2. Super leuk om je verslag te lezen! Vietnam lijkt me echt leuk om eens te bezoeken. Zelf maak ik ook wel eens Pho Ba, heerlijk is dat. Krijg trek van al je mooie foto’s :)

3. Ellen says:

Leuk verslag!! En die foto’s doen me watertanden. :)

4. Marije says:

Zucht, wat vind ik het eten in Vietnam ook fantastisch! Ik ben benieuwd naar al je recepten, want dan kan ik ze fijn gaan nabootsen voor mijn meneer en mij ;-)

5. Margot says:

Oh heerlijk! Ik ben gek op Pho!

6. Ja, leuk artikel!
    Ben zelf afgelopen zomer naar Vietnam geweest en this brings me baaack.
    T eten daar is delicious ;)

7. Samantha - Daily Pleasures says:

Wauw dat eten ziet er mooi uit zeg. Lekker kleurrijk en met verse ingrediënten.

8. Madelon says:

Kom maar op met de recepten van al dat lekkers ;)