Hoe je het ook went of keert: sinds bloggers en social influencers geld kunnen verdienen met de foto’s die ze maken of de artikelen die ze schrijven, is er commentaar. Commentaar dat ‘we’ te commercieel zijn, niets meer vanuit onszelf schrijven, alles maar voor geld doen, overal betaald voor krijgen etc. In Achter de schermen heb ik jullie al vaker dingen uitgelegd over bloggen en het werk wat daarachter zit. Zo heb ik uitgelegd wat een persreis precies is, maar heb ik ook al eens laten zien hoeveel werk het is om een advertorial te schrijven. Vandaag wil ik wat dieper ingaan op het hele #gesponsord en #gekregen verhaal, want blijkbaar is daar toch nog wat onduidelijkheid over. Laatst ontving ik namelijk een aantal berichten van medebloggers met vragen als ‘als je iets gekregen hebt dan dien je toch ook #spon te gebruiken?’ of van volgers: ‘is dit reclame of niet?’. Vandaag wil ik jullie hier meer over vertellen. Uiteraard kan ik alleen voor mezelf en voor OhMyFoodness spreken en kan het maar zo zijn dat andere bloggers het op een andere manier doen, maar dit is in ieder geval hoe ik de regels naleef.

Reclame Code Commissie

Laten we beginnen bij het begin: de Reclame Code Commissie. Deze kent iedereen wel als de partij die media op de vingers tikt wanneer ze iets verkeerds doen. Programma’s die sluikreclame’s vertonen bijvoorbeeld, reclame-uitingen die niet door de beugel kunnen etcetera. Een paar jaar geleden was bloggen en social media nog láng niet zo groot als nu en waren aangescherpte/duidelijke regels totaal overbodig, maar vandaag de dag is er in de Reclame Code ook een Reclamecode voor Social Media (RSM) opgenomen. De hele definitie kun je hier lezen, maar ik haal er even uit wat relevant is.

De Reclame Code Commissie zegt over reclame maken via social media (dit kunnen ook blogs zijn) het volgende:

a. Reclame via Social Media dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn.
b. Indien een Verspreider een vergoeding in geld of in natura ontvangt van de Adverteerder, dient dat uitdrukkelijk te worden vermeld in de uiting.
c. Aan de onder a. en b. bedoelde eis kan in ieder geval worden voldaan als de inhoud en aard van de Relevante Relatie duidelijk en op eenvoudig toegankelijke wijze geopenbaard wordt, bijvoorbeeld door opmaak en/of presentatie. De inhoud en aard van de Relevante Relatie is in ieder geval duidelijk herkenbaar indien deze conform de suggesties in de toelichting bij dit artikel wordt vormgegeven.

Duidelijk toch? Wij als bloggers en influencers zijn verplicht om bij een reclame-uiting te vermelden of we hier een vergoeding voor hebben ontvangen, in geld maar óók in natura.

Wat is het verschil?

Maar we weten inmiddels allemaal dat er tussen een betaalde campagne en een gekregen product een groot verschil zit. Zo ontvangen we met OMF wekelijks foodpost: producten die opgestuurd worden door merken en bedrijven in de hoop dat we er iets mee gaan doen. Als we hier iets van laten zien op social media betekent dit dat we in ‘ruil’, ook al doen we het op vrijwillige basis, voor die uiting een vergoeding in natura hebben ontvangen.

Een betaalde campagne gaat er heel anders aan toe. Dit heb je al kunnen lezen in het artikel Hoe komt een advertorial tot stand? Bij een betaalde campagne wordt de blogger en/of influencer ingehuurd door een bedrijf/merk en betaald voor de uitingen die hij/zij doet.

Hoe dan ook, als jij als blogger of influencer ook maar iets laat zien waarvoor je niet zelf hebt betaald en wat je hebt gekregen van een merk/bedrijf (verjaardagscadeaus of iets dergelijks vallen hier dus niet onder) of waar je voor bent betaald, dien je dit te vermelden.

Maar hoe dan?

De Reclame Code Commissie geeft in hun RSM een toelichting met manieren waarop je zou kunnen vermelden dat je ergens een vergoeding voor hebt gekregen. De bekendste kennen we allemaal: #spon, #sample, #adv of nog duidelijkere uitingen als ‘ik heb dit gekregen’ of ‘ik ben betaald door…’. Het dient in ieder geval duidelijk te zijn, er mag geen twijfel ontstaan bij ‘de consument’, in dit geval dus de lezers en volgers.

Gelukkig maken social media kanalen het tegenwoordig makkelijker om iets aan te geven als reclame. Zo zie je bij YouTube tegenwoordig links onderin de video staan dat het een samenwerking betreft, voert Instagram dit ook langzaamaan door door locaties te vervangen door een korte tekst en herkent Facebook posts ook veel sneller als gesponsorde stukken.

Maar toch is iedere blogger/influencer nog vrij in de uitingen die hij/zij gebruikt, zolang maar aan de RSM wordt voldaan.

Hoe doen wij het voor OhMyFoodness

Zoals ik al zei kan ik alleen voor onszelf spreken en wij houden ervan om het zo duidelijk mogelijk weer te geven in duidelijke hashtags en duidelijke regels.

Op de blog
Op de blog geven we op verschillende manieren aan wanneer een artikel een betaalde samenwerking betreft. Allereerst zie je bovenaan ieder betaald artikel de volgende afbeelding staan:

Daarnaast staat er rechts onderin ieder artikel een korte zin: “In samenwerking met…” gevolgd door het merk met wie we hebben samengewerkt.

Tot slot zetten wij AL onze gesponsorde artikelen in een eigen categorie: OMF…adverteert.

Wanneer in Week van OMF iets voorbij komt waarvoor we betaald hebben gekregen zie je dit altijd gemarkeerd staan met een * die vervolgens verwijst naar de regel rechts onderaan het artikel.

Hebben we iets gekregen (maar krijgen we er niet voor betaald!) dan melden we dit met behulp van het woord gekregen, ontvangen of foodpost.

Op social media
Op social media maken we altijd gebruik van hashtags om iets duidelijk te maken. Als we iets hebben gekregen (maar er niet voor betaald hebben gekregen) dan gebruiken we de hashtags #gekregen of #foodpost.

Hebben we er wél voor betaald gekregen dan gebruiken we hashtags als #samenwerking #sp #spon of #ad.

Een veel voorkomende hashtag die je momenteel voorbij zit komen is #naamvandeblog + ad. In ons geval zou dat #OMFad kunnen zijn. Ook dan ga ik er vanuit dat de influencer is betaald voor de uiting.

#Nospon
Zo heel af en toe gebruiken we #nospon. Deze hashtag gebruiken we wanneer we iets hebben gekregen (#foodpost!) waar we heel enthousiast over zijn maar waarbij we niet voor een uiting zijn betaald. Ook wil ik het wel eens plaatsen bij een uiting over een restaurant, hotel, zelf gekocht product etc. waar ik helemaal lyrisch over ben en wat door mijn enthousiasme zó reclame-achtig overkomt maar het dus niet is. #nospon is dus altijd onbetaald.

Nog even in het kort

Dus nog even in het kort:

  • Iedere blogger en influencer is verplicht het te melden wanneer er een uiting wordt gedaan waarvoor een vergoeding in geld of natura is aangeboden;
  • Iedere blogger/influencer is vrij om invulling te geven aan de manier waarop dit gecommuniceerd wordt zolang er geen verwarring kan ontstaan bij de lezer/volger;
  • Er is een verschil tussen uitingen waarvoor in natura een vergoeding is aangeboden of waarvoor is betaald. Maak dit ook zo duidelijk als blogger/influencer.

En dat was hem geloof ik! Mocht er onduidelijkheid zijn geweest bij je dan hoop ik dat ik die bij deze heb weggehaald. Mocht je nog vragen hebben: shoot en anders staat alles heel duidelijk uitgelegd in de Reclamecode Social Media.

Over de auteur

30 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, zoontjes Vic (maart 2017) en Cody (november 2019), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018). Sinds juni 2019 vind je de OMF Cheesecake Bakmixen in de schappen van verschillende supermarkten. Voor 2021 is de allereerste editie van de Ohmyfoodness Agenda nú te reserveren via de OMF Shop.

Gerelateerde berichten

5 reacties

  1. Fleur

    Wat een fijne en duidelijke post! Hopelijk hoeft het over een tijdje niet meer uitgelegd worden en wordt het iets vanzelfsprekends!

    Beantwoorden
  2. Laura

    Duidelijk uitgelegd! Zelf zet ik het er ook netjes bij wanneer het gesponsord is of gekregen! Dat vind ik ook wij zo fijn om bij anderen terug te zien!

    Beantwoorden
  3. Charlotte

    Ik zou met #nospon wel uitkijken als je het wel gekregen hebt. Kinderkleding namelijk dat de RCC dat toch niet goed zal keuren, omdat er daardoor te veel verwarring kan ontstaan. Ondanks dat er misschien ook wel #foodpost bij staat.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.