Er zijn vele crèmes, maskers, serums en olies te koop om je er mooi(er) uit te laten zien. Maar een groot deel van je uiterlijke schoonheid is te wijden aan wat je eet. Sommige mensen krijgen pukkeltjes van chocolade of ander vet eten, de ander krijgt uitslag van aardbeien. Maar welke voedingsmiddelen zijn nou echte beautyfoods en zorgen voor een gezonde uitstraling van huid en haar? Lees gauw verder!

Groenten en fruit
In reclames over nieuwe crèmes en andere schoonheidsmiddeltjes hoor je vaak over mineralen, toegevoegde vitamines en anti-oxidanten. Maar in plaats van op je gezicht smeren, kun je ze beter eten! De genoemde verzorgende en beschermende aspecten vind je in veel fruit, zoals appels en druiven en groenten.
In groenten en fruit zitten namelijk anti-oxidanten, die vrije radicalen onschadelijk maken. Wat zijn vrije radicalen? Het zijn agressieve zuurstofverbindingen die ontstaan door roken en UV-straling, deze versnellen het verouderingsproces van de huid. Door dus genoeg groenten en fruit te eten, zorg je ervoor dat je dat proces vertraagt.

Gebalanceerd voedingspatroon
Natuurlijk is alleen groenten en fruit niet genoeg. Door ook voldoende proteïnen en gezónde vetten te eten, verloopt je stofwisseling optimaal en kunnen de werkzame stoffen naar de plekken worden gebracht waar ze thuis horen en dus voor een gezondere uitstraling!

Water
Ook is het belangrijk dat je voldoende water drinkt, men adviseert zo’n 1,5l per dag. Hierdoor houd je je vochtgehalte op peil en ziet je huid er frisser en strakker uit. Niet zo gek op water of moeite met genoeg drinken? Stel een aantal ‘regels’ voor jezelf op. Een collega van me drinkt na élk toiletbezoek een flink glas lauwwarm water. Op die manier houdt zij in de gaten dat ze genoeg drinkt. Ook kun je ongezoete thee tot het vochtgehalte rekenen, groene thee of kruidenthee zijn beter voor je dan zwarte thee.

Nooit meer chocola? 
Af en toe een wijntje of een stukje chocola kan voor je huid geen kwaad, als je het maar met mate neemt. Bij (hardnekkige) huidproblemen gelden hier natuurlijk andere regels voor, maar daar is een dermatoloog beter van op de hoogte. Iedere huid is anders en reageert ook anders op verschillende voedingsmiddelen. Denk jij dat je een onrustige of onzuivere huid krijgt van een bepaald voedingsmiddel, zoals bijvoorbeeld chocola? Schrijf het eens voor jezelf op (een goede tip die ik ooit van een voedingsdeskundige kreeg), wanneer je ineens meer last van puistjes krijgt, kun je zo terug zien in je eetlogboekje dat het misschien komt door die ene dag waarop je chocoladetaart at en een maaltijd afsloot met chocoladefondue of een bepaald fruit veel hebt gegeten.

Ik ben geen dermatoloog of voedingsdeskundige, dit is wat ik uit ervaring of tips heb opgedaan. Veel heb ik gelezen en geleerd uit diverse boeken en tijdschriften. Heb je vragen? Stel ze gerust, we zullen proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden!

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.