Wanneer je wel eens in Japanse restaurants eet heb je ze vast al eens voorbij zien komen: Edamame’s oftewel jonge sojabonen. Edamame’s zijn ronde bonen die in hun peul worden gekookt en vervolgens in hun geheel – vaak met een beetje grof zout – worden geserveerd. Naast het feit dat Edamame’s naar mijn idee heel smakelijk zijn, vormen ze ook nog eens een gezond tussendoortje. Tijd om eens wat meer over deze bijzondere bonen te vertellen.

Edamame’s eten
Zoals ik zojuist al vertelde worden Edamame’s in hun geheel bereid, met de peul er nog om. De peul eet je echter niet en daarom kan het nog best eens een uitdaging lijken om de boontjes eruit te krijgen. Valt mee hoor, de makkelijkste methode is om dit met je tanden te doen. Wanneer je de peul aan je mond zet kun je de bonen er met je tanden uit ritsen. De boontjes met je vingers uit de peul drukken kan natuurlijk ook.

Bereidingswijze
Edamame’s zijn in Nederland vaak alleen diepgevroren bij toko’s te koop. Aan de ene kant is dit positief, je kunt de boontjes immers voor langere tijd in de vriezer bewaren maar dit maakt ze ook ietwat waterig. De diepgevroren Edamame’s kun je in de magnetron opwarmen, maar koken kan ook. Dit doe je op de volgende manier:

Wat heb je nodig? (1 portie)

  • 150 gram Edamame’s (direct uit de vriezer)
  • grof zeezout

1. Breng een pan met water aan de kook en kook hierin de Edamame’s in zo’n 3 – 4 minuten gaar. Zo zijn de boontjes nog lekker knapperig.

2. Giet de boontjes af en laat ze schrikken onder de koude kraan zodat ze niet in de peul verder garen. Dep ze vervolgens droog met een schone theedoek of stuk keukenpapier.

3. Doe de Edamame’s in een kommetje en bestrooi ze rijkelijk met grof zeezout.

Gezonde snack
Kun jij je het artikel over snelle en langzame suikers nog herinneren? In dat artikel legde ik je uit wat de GI-waarde van een product inhoudt: een lage GI-waarde (lager dan 55) betekent gezonde voeding, hoe hoger de GI-waarde hoe ongezonder het product. De GI-waarde van Edamame’s ligt op 18, hieruit kunnen we dus al concluderen dat het een zeer gezonde snack is. Echter bevatten de jonge sojaboontjes nog veel meer goede eigenschappen. Ze bevatten namelijk veel eiwitten en onverzadigde vetzuren, maar ook mineralen en vezels als calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium. Door de hoeveelheid vezels en eiwitten zorgen ze voor een langer verzadigd gevoel, ideaal!

Nog even de voedingswaarden: 100 gram Edamame’s bevatten 81 kCal, 4,45 gram vet, 6,53 gram koolhydraten en 8,47 gram eiwitten. Dikke prima voor een tussendoortje!

Mocht je nog nooit Edamame’s hebben gegeten: probeer het eens. Ze zijn makkelijk klaar te maken, beregezond en zeer fijn als tussendoortje omdat je er lang verzadigd van bent.

Edamames

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

12 reacties

  1. Con leche

    In Japanse restaurants vind ik Edamame’s altijd zo lekker. Nooit echt gerealiseerd dat ik dit ‘gewoon’ bij de toko kan halen. Dank voor de tip!

    Beantwoorden
  2. Anita H.

    Ik heb ze weleens gehad bij een sushi-restaurant. Niemand had erbij verteld dat de schil moest worden verwijderd. En ik snapte het niet; dit was toch niet eetbaar zo… Gelukkig kwam een vriendin uiteindelijk op het idee om dat eens te proberen. Erg lekker!

    Beantwoorden
  3. Monique Bouwkamp

    Heeeeeerlijk!!!
    Een paar jaar geleden voor heet eerst in NY gehad :) grote zak uit de vriezer en dan met zeezout even in de oven :) vet lekker!
    Toch hier eens in de toko kijken :)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.