Vorige week vrijdag organiseerde ik voor onze beste vrienden een uitgebreid diner. Het is algemeen bekend dat ik koken erg leuk vind en dit doe ik dan ook het liefst voor onze vrienden. Omdat ik er meer een hele avond van wilde maken besloot ik om te gaan voor een themadiner. Hoewel je een gekozen thema enkel kunt doorvoeren in het eten, besloot ik de uitdaging aan te gaan en de hele avond in het thema-jasje te gieten. Omdat ik de nieuwe wijnen van Gall & Gall voor handen had besloot ik deze te serveren tijdens het diner en mijn menu plus de rest van de avond hierop te laten aansluiten. Het algehele thema werd celebrities en zowel het eten als de tafelaankleding en de dresscode werden hierop aangepast. Vandaag wil ik je meenemen in mijn voorbereidingen voor dit diner en naar de avond zelf. Hopelijk laat dit How to: Themadiner organiseren je zien hoe je het beste zo’n avond zélf kunt organiseren en met welke dingen je rekening moet houden.

how to: themadiner organiseren

Het thema
Het thema is het allerbelangrijkste van de hele avond en hier begin je dan ook mee. Kies voor een thema waar jij je comfortabel mee voelt en waar je ook echt mee uit de voeten kunt. Een Japans thema is bijvoorbeeld leuk, maar wanneer dit betekent dat iedereen met stokjes moet eten en niemand dit blijkt te kunnen of dat je sushi moet rollen terwijl je dit eigenlijk niet kunt, schiet je er niet zoveel mee op. Daarnaast moet je voor jezelf bepalen of je enkel het menu of de hele avond dit thema mee wilt geven.

Zoals ik al zei koos ik voor celebrities en voor mij betekent dit ‘modern chique’. Ik wilde dit zoveel mogelijk laten terugkomen in de hele avond en probeerde zowel mijn menu als de aankleding hierop aan te passen. Nu is modern chique een veel algemener thema dan het zojuist genoemde Japanse thema en dit is niet geheel zonder reden. Een algemeen thema laat veel meer keuzevrijheid voor de gastheer/gastvrouw over en je kunt er altijd wel mee uit de voeten. Aangezien je toch al veel aandacht besteedt aan de hele avond, is het niet erg om het jezelf iets makkelijker te maken.

Een andere tip: communiceer het gekozen thema van te voren met je gasten, zo kunnen zij zich voorbereiden op de avond en kom je niet voor onverwachte verassingen te staan. Mijn doel was om een modern/chique avond te organiseren en ik had het jammer gevonden wanneer mijn gasten in trainingspak zouden komen, ik roep maar wat. Communiceren dus, niet vergeten!

themadiner tafelschikking

themadiner tafelschikkingDe aankleding
Wanneer je eenmaal het thema bepaald hebt kun je gaan nadenken over de aankleding. Ga je voor een formele of informele tafel tafelschikking en misschien nog wel belangrijker: hoe kleed je de tafel aan. Persoonlijk vind ik het mooi om de borden en het bestek neutraal te houden wat betreft kleur. Kies voor neutrale borden op mooie placemats want je wilt uiteindelijk dat het eten in het oog springt. Overigens betekent dit niet dat je geen kleur kunt inbrengen, maar doe het subtiel. Op de foto hierboven zie je de tafel zoals ik hem vorige week dekte: neutrale borden, neutraal bestek en donkere placemats maar de roze kleur kwam hier en daar subtiel terug. In de bloemetjes, in de kaarsen op tafel, maar ook in de stoelaankleding en op de menukaart. Gezellig, niet te overheersend en passend bij het gekozen thema.

Ook zorgde ik ervoor dat de wijn- en waterglazen bij elkaar pasten, mede om het voor ’t oog rustig te houden aan tafel. Een tip: witte en rode wijnglazen verschillen van elkaar in formaat. Rode wijnglazen zijn vaak iets breder dan de witte wijnglazen.

Tips nodig om de tafel te dekken? Ik schreef al eens eerder een artikel over het dekken van een tafel volgens de etiquette.

themadiner menuHet menu
Thema en aankleding bepaald, dan kun je aan de slag met het samenstellen van ’t menu. Kies bijpassende dranken bij het menu of andersom en zorg er uiteraard voor dat het allemaal relateert aan het gekozen thema. Met het menu kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Ga voor drie-gangen, vijf-gangen of véél meer gangen, hier zijn geen regels voor. Het makkelijkst is wel om het menu ruim van te voren te bepalen, zo kun je eventuele gerechten alvast proef maken om er zeker van te zijn dat het op het moment suprème niet fout gaat.

Een goed menu bestaat uit een goed samenspel van vlees- en visgerechten al kun je uiteraard ook voor een volledig vegetarisch menu kiezen. Vanzelfsprekend zijn de gerechten kleiner wanneer je voor meerdere gangen kiest. Het doel? De gasten moeten aan het eind van de avond verzadigd zijn, maar niet zó vol zitten dat broeken op de vreetstand moeten worden gezet.

Hoewel eten het belangrijkste onderdeel van een diner vormt, moet ook het drinken niet onderschat worden want een goede wijn & spijs combinatie zorgt sneller voor een onvergetelijk diner dan een bordje eten met frisdrank. Omdat ik mij liet leiden door de wijnen van Gall & Gall, paste ik mijn menu aan op de smaak van de wijnen in plaats van andersom.

tamme eendenborst met mangochutney

saffraanrisotto met gamba's

kaasplankje

celebrity wijnen Gall & Gall

Om je een idee te geven van een goede menusamenstelling en samenspel tussen vlees- en visgerechten,  is dit het volledige menu dat ik serveerde tijdens mijn themadiner. Zoals ik al zei zijn de gerechten afgestemd op de wijnen in plaats van andersom:

Tamme eendenborstfilet met pittige mangochutney
Brut – Charlize Théron

Saffraanrisotto met Parmezaanse kaas en gamba’s
Verdejo-sauvignon – Penelopé Cruz

Coquilles in parmaham met pittige rucola en balsamico
Cabernet Sauvignon – George Clooney

Lamsrack met pastinaakpuree en gegrilde regenboogwortels
Shiraz – David Bowie

Kaasplankje van diverse kazen met knoflookcrostini’s
Tempranillo – Pierce Brosnan

Bosvruchtensorbet op een bedje van meringue met verse munt en witte chocoladesaus
Bobal-shiraz rosé – Coldplay

Ieder gerecht was overigens geslaagd maar de Shiraz van David Bowie in combinatie met de lamsrack en de pittige Tempranillo van Pierce Brosnan samen met het kaasplankje waren toch wel de winnaars van de avond.

how to: themadiner organiseren

Klinkt allemaal vrij heftig en vooral tijdrovend, maar neem van mij aan als ik zeg dat het wel mee valt. Een goede voorbereiding is key bij het organiseren van zo’n uitgebreid diner. Maak een planning voor jezelf en schrijf hem desnoods op. Maak alles wat je van te voren kunt maken van te voren (zo stonden mijn sauzen en pastinaakpuree bijvoorbeeld al lang klaar en lag het ijs ook al in de vriezer) zodat je op de avond zelf zo min mogelijk tijd spendeert in de keuken.

Iets dat mij heel erg hielp: ’s middags deelde ik het aanrecht op in gerechten. Ik zette (voor zover mogelijk) alle ingrediënten behorend bij één gerecht bij elkaar en hier zette ik ook direct alle andere benodigdheden bij. Het hoekje dessert bestond bij mij bijvoorbeeld uit de borden waarop ik het dessert wilde serveren en daarbij lag de verse munt, een bakje met de chocoladesaus en de meringue die ik beide al eerder maakte. Zo’n opdeling van het aanrecht zorgt ervoor dat je op de avond zelf niet naar ingrediënten hoeft te zoeken en je eigenlijk heel efficiënt te werk kunt gaan.

how to: themadiner organiseren

how to: themadiner organiseren

De laatste en allerbelangrijkste tip: geniet! Het organiseren van een themadiner is leuk. Geniet van alle voorbereidingen, geniet van het gezelschap en geniet bovendien ook van je eigen eten. Houd in gedachten dat je niet in een Michelinrestaurant zit en je die kwaliteit niet hoeft te evenaren. Wanneer je zorgt voor een gezellige avond vallen één of twee foutjes in het eten heus niet op.

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

12 reacties

  1. Laura

    Superleuk zo’n themadiner! Ik houd morgen een Halloween diner voor een aantal vrienden. Ik maak o.a. pompoensoep, jouw bladerdeegmummies en mud pie. Alleen het hoofdgerecht moet ik nog even verzinnen :P

    Beantwoorden
  2. Farah

    Je hebt het echt heel mooi en leuk aangepakt!
    Ziet er super goed uit.

    Ik ga binnenkort een high wine organiseren :).

    Wat een mooie tafel ook trouwens!

    Beantwoorden
  3. Julie

    Leuke blogspot!! Ik organiseer ook heel graag etentjes voor vrienden. Mijn groot probleem is doseren. Ik maak meestal te veel, of heb te veel hapjes, waardoor iedereen tegen het hoofdgerecht op tafel komt al vol zit.
    Komen jouw recepten die je gemaakt hebt nog online?
    Gr. Julie

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.