Iedereen hoor je er over, de kookboeken schieten als paddenstoelen uit de grond en het lijkt wel alsof de hele wereld ermee is begonnen: Clean eten. Waar het principe inhoudt dat je flink op je eten moet letten, wordt het echter niet bestempeld als een dieet. Sterker nog, het is iets dat je zou kunnen integreren in je levenswijze. Je kunt het een andere manier van eten noemen. Maar wat is clean eten nu precies en wellicht nog belangrijker: wat mag je wel en niet eten? OMF legt uit.

Wat is het?
Het hele principe van Clean eten is er min of meer op gericht dat je alleen echt eten eet en geen producten. Klinkt een beetje verwarrend natuurlijk, zeker de term ‘echt eten’, maar eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld. Echt eten zijn voedingsmiddelen waar geen onnodige dingen aan zijn toegevoegd, die zeg maar niet veel afwijken van hun originele staat. Om een eenvoudig voorbeeld te noemen: een appel zoals je hem eet komt direct van de boom, hij ziet er aan de boom hetzelfde uit als de hele appel in je hand. Patat echter lijkt in de verste verte niet meer op een aardappel, het is bewerkt en er zijn tal van ingrediënten aan toegevoegd om een ‘patatsmaak’ te krijgen. Die appel is toegestaan binnen het principe van clean eten, de patat vanzelfsprekend niet.

Wel wel en wat niet?
Nu is het bij groenten en fruit eenvoudig te bepalen of het ‘toegestaan’ is om het te eten maar tegenwoordig worden veel voedingsmiddelen voorverpakt verkocht. Hoe zit dat dan? Eén van de dingen die erg belangrijk zijn bij clean eten is dat je de ingrediëntenlijst moet scannen. Echte voedingsmiddelen bevatten vaak niet meer dan vijf ingrediënten. Aan de ingrediëntenlijst kun je al snel afleiden of een product bewerkt is. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak minder nuttige voedingsstoffen en al gauw een teveel aan zout, suiker en chemicaliën. Ingrediënten waar je lichaam niet op zit te wachten. Natuurlijke voedingsmiddelen zonder poespas en toegevoegde zooi, dat is waar het om draait.

guacamole

Waarom Clean eten?
Clean eten is niet iets wat je zomaar doet als je gewend bent enkel dingen die je nodig hebt uit de supermarktschappen te plukken. Het betekent dat je goed moet kijken naar de dingen die je meeneemt en vervolgens eet. Etiketten lezen en je verdiepen in de herkomst van de voedingsmiddelen. Een aardige klus dus als dit niet al tot je dagelijkse activiteiten behoort. Maar clean eten breng wel een hoop voordelen met zich mee die men zeker niet zou moeten vergeten. Waarom je ervoor zou moeten kiezen:

  • Onbewerkte en natuurlijke producten zijn gezond en dit kan er uiteraard voor zorgen dat je afvalt en/of een gestroomlijnder lichaam krijgt. Daarnaast zorgt het weglaten van al die toegevoegde ingrediënten er ook voor dat je minder snel last hebt van een opgeblazen gevoel.
  • Met clean eten neem je meer complexe koolhydraten waarvoor je lichaam meer moeite moet doen om ze te verwerken. Dit zorgt ervoor dat je je energieker voelt.
  • Het is goed voor het milieu omdat clean voedsel niet bewerkt wordt, er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en er minder vaak verpakkingsmateriaal voor nodig is.
  • En als de bovenstaande punten nog niet genoeg zijn, zorgt clean eten ook nog voor een frisser uiterlijk. Je huid zal meer stralen, je haren glanzen… een gezonde glow zonder dat je daarvoor allerlei smeerseltjes nodig hebt. Ideaal.

Een aantal Tips & Trucs
Omdat voor sommigen de overstap naar clean eten best groot is, raad ik je aan het langzaam te integreren in je voedingspatroon. Dit kan al op een aantal zeer eenvoudige manieren. Een aantal tips:

  • Eet eiwitrijke producten. Eieren, noten, linzen en peulvruchten bijvoorbeeld.
  • Hoewel zuivel gezond voor je is geldt dit niet voor alle soorten. De melk die we in de supermarkt vinden staat vaak stijf van toegevoegde ingrediënten. Betere alternatieven zijn amandelmelk, sojamelk of rijstmelk. Maar check wel altijd even de verpakking of deze producten niet ook teveel onnatuurlijke ingrediënten bevatten!
  • Ik zelf ben dol op pasta en rijst en dit kun je ook prima blijven eten. Kies dan echter wel voor de gezondere varianten en ga voor volkorenpasta en zilvervliesrijst.
  • Vetten zijn niet ongezond maar kies voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan onverzadigd vet. Vis, noten, avocado’s, olijfolie en pitten en zaden bijvoorbeeld. Stuk voor stuk topproducten.

gewokte spinazie

Hoewel dit artikel je motivatie om clean te gaan eten wellicht ietwat onderuit haalt door te vertellen dat het niet zo eenvoudig is, hoeft het niet per se heel lastig te zijn. Sterker nog, op OhMyFoodness staan een aantal recepten die je prima kunt gebruiken als je clean wilt gaan eten. Ik heb er een paar voor je bij elkaar gezocht:

Over de auteur

30 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, zoontjes Vic (maart 2017) en Cody (november 2019), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018). Sinds juni 2019 vind je de OMF Cheesecake Bakmixen in de schappen van verschillende supermarkten. Voor 2021 is de allereerste editie van de Ohmyfoodness Agenda nú te reserveren via de OMF Shop.

Gerelateerde berichten

13 reacties

  1. Lianne - Focus on Foodies

    Top stuk zeg!
    Echt leuk dat je ingaat op het principe van clean eating. Voor mij sinds mijn nieuwe eetpatroon heel vanzelfsprekend, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.
    Helder, informatie en goed geschreven!

    Beantwoorden
  2. gereon de leeuw

    Je hebt een leuk maar ook gevaarlijk topic gekozen, omdat clean eten niet voor iedereen hetzelfde is. In mijn optiek is clean eten al het voedsel waar vanaf de basis tot de bereiding niets mee gedaan is wat niet hoort of nodig is. Of wat er niet in thuishoort. Dus een varkenhaas is gewoon vlees van het dier en geen volgespoten stuk vlees. Wijn is gewoon gefermenteerde most. Ik kan nog wel even doorgaan. Wie weet vele lezers van jou ook. Succes.

    Beantwoorden
    • Sabine

      Wat jij nu als Clean Eten omschrijft staat eigenlijk ook in het artikel. ‘Eten dat eruit ziet zoals het wordt verkregen’ of ‘waar geen onnodige dingen aan zijn toegevoegd’.

      Beantwoorden
  3. Levine

    Ik begrijp het punt over melk niet. Je schrijft dat de melk in de supermarkt stijf staat van toegevoegde ingredienten. Melk is melk, daar wordt volgens mij niets raars aan toegevoegd. Wel aan allerlei toetjes, maar daar heb je het niet over. Of zuivel gezond voor je is lopen de meningen uiteen, het internet staat er vol mee.

    Beantwoorden
    • Hannah

      Melk uit de supermarkt zit vaak vol met heerlijke antibiotica en andere smerige stoffen die de dieren binnen krijgen. echt geen aanrader hoor!

      Beantwoorden
  4. Valérie

    Leuk om hier eens wat meer info over te lezen, ipv dat iedereen er alleen maar interessant mee doet… ;-)

    Beantwoorden
  5. Sabje

    kleine aanmerking: jullie zeggen clean eten bevat geen bestrijdingsmiddelen: dat is niet waar, groente en fruit uit de supermarkt zijn in principe clean want op de ingredienten lijst staat veder niks over bestrijdingsmiddelen. maar alleen bij biologische producten worden echter geen (/weinig/alleen speciale) bestrijdingsmiddelen gebruikt!

    Geen commentaar maar ik dacht gewoon dat t niet klopte ;)

    Beantwoorden
  6. Charlotte

    Zo min mogelijk bewerkte producten… Maar hoe zit het dan met zelfgemaakte patat en pesto bijvoorbeeld? Lijkt totaal niet op aardappel en basilicum, maar ze zijn het wel degelijk!

    Beantwoorden
  7. Marije

    Ik doe ook mee aan de hype en probeer clean te eten. Poeh, dat is nog wel lastig hoor! Maar stiekem vind ik het ook wel een uitdaging om zo gezond en lekker mogelijk te eten.

    Beantwoorden
  8. Eerlijker Eten

    Leuk artikel, ik ben veel bezig met “eerlijk eten” en ik raad het iedereen aan. Voor de liefhebber heb ik een artikel geschreven over wat eten met je uiterlijk kan doen.

    Beantwoorden
  9. Ivana

    Fijn artikel en goed verwoord. Clean eten is idd makkelijker gezegd dan gedaan, toch is het ook gewoon kwestie van beetje oefenen en gewoonte veranderingen maken. Zo ervaar ik het althans.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.