Misschien kun je het je nog herinneren maar in november van afgelopen jaar heb ik mezelf de uitdaging opgelegd vrijwel mijn volledige voorraadkast en vriezer leeg te eten. Nu begrijp ik dat dit voor sommige mensen heel normaal is, maar als foodblogger is dat knap lastig. Ik probeer toch minstens een paar keer per week nieuwe gerechten te koken. Gerechten die ik kan gebruiken voor OMF en negen van de tien keer heb ik daar dingen voor nodig die ik niet in de voorraadkast of vriezer heb liggen. Daar komt ook nog eens bij dat ik in een week flink wat foodpost ontvang, pakketten met eetbare producten. Het is bij mij dus vechten tegen de bierkaai, als ik een lade van de vriezer leeg heb ligt ‘ie in no-time weer vol. Luxeprobleem natuurlijk, daar ben ik me heel erg van bewust maar een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd zeg ik altijd maar. Mocht jouw voorraadkast, koelkast of vriezer nou ook altijd uitpuilen en heb je geen idee wat je met al die kliekjes met doen, dan hoop ik je vandaag wat tips voor het koken met kliekjes te geven. Je zult namelijk verbaast zijn over de hoeveelheid gerechten die je nog kunt maken met alle verschillende ingrediënten die jij nog in huis hebt.

1. Maak een overzicht van alle spullen die je nog in huis hebt

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn overzicht is soms he-le-maal weg wanneer mijn voorraadkast en vriezer uitpuilen. Het overkomt me regelmatig dat ik een lade opentrek en denk ‘oh, had ik dat ook nog in huis?!’ of boodschappen heb gedaan en dingen dubbel heb gekocht. Zo heb ik bijvoorbeeld drie potjes dilletopjes in mijn kruidenkast staan. Oeps! Als je wilt gaan koken met kliekjes is het dus ’t makkelijkst om eerst een overzicht te maken van alle ingrediënten die je nog in huis hebt. Welke soorten vlees en van welke hoeveelheden liggen er nog in de vriezer, welke conserveren staan er in de voorraadkast. Heb ik nog pasta of rijst in huis en zo ja, welke soorten. Dan weet je in ieder geval precies wat je de komende tijd moet/kunt opmaken.

2. Maak aan het begin van de week een eetplanning

Het maken van eetplanning, ik zweer er écht bij. Ik doe het letterlijk iedere week. Niet alleen zorgt dit voor overzicht en zorgt het ervoor dat we negen van de tien keer fatsoenlijk avondeten, het zorgt er ook voor dat ik wekelijks minder geld kwijt ben aan boodschappen én minder tijd aan het doen van de boodschappen. In het weekend houd ik meestal één dag open, die kunnen we dan invullen zoals we willen (vaak heb ik op die dag geen zin om te koken) maar op alle andere dagen houd ik mijn planning vrij strak aan. Dit zorgt overigens ook voor minder restjes hier in huis. Ik ben vrij allergisch voor het in de war schoppen van planningen namelijk, ook eetplanningen!

3. Kies bij het maken van de eetplanning voor de ingrediënten die je sowieso wilt gebruiken

Zo’n eetplanning is helemaal ideaal als je restjes wilt opmaken. Kies voordat je de planning gaat maken voor de ingrediënten die jij per se wilt opmaken deze week. Heb je bijvoorbeeld nog verse producten in de koelkast liggen die echt op moeten, plan die dan zo vroeg mogelijk in de week in. Conserven zijn bijna eindeloos houdbaar, dus die hebben iets minder haast. Echter kunnen die wel vaak makkelijk worden toegevoegd aan een gerecht. Check dus even de houdbaarheid maar houd vooral ook rekening met hetgeen waar je zin in hebt. Want hoe meer zin je hebt om een gerecht te eten, hoe groter de kans is dat je deze ook daadwerkelijk gaat maken en dus restjes opmaakt.

4. Gebruik het internet voor receptinspiratie

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een to-makelijst heeft van heb ik jou daar. Of juist wel maar heb je voor al die gerechten juist weer ingrediënten nodig die je niet in huis hebt. Internet is de grootste inspiratiebron wanneer het aankomt op het opmaken van kliekjes. Kies de hoofdingrediënten die je wilt gebruiken in een gerecht en Google daar gewoon op. Ik weet zeker dat diverse foodblogs wel wat voor je hebben. Of gebruik Pinterest, het fijnste inspiratieplatform dat er is. Heb je bijvoorbeeld nog sukadelappen of riblappen liggen en lijken de olijven die nog in de koelkast staan je daar heel lekker bij, zoek dan op ‘beef + olives + recipe’ op Google. Het leverde mij 58 miljoen resultaten op. Daar zit vast iets tussen!

5. Durf ingrediënten uit recepten te vervangen voor dingen die jij in huis hebt

Ook een tip bij het opmaken van kliekjes: probeer niet al teveel vast te houden aan een recept dat je tegenkomt. Zo zijn vrijwel alle bonen prima onderling voor elkaar te vervangen en kun je makkelijk ingrediënten die jij nog in huis hebt (en lekker vindt!) aan een gerecht toevoegen. Een half pak spinazie uit de vriezer kun je bijvoorbeeld zo eten, maar ook gebruiken als basis voor een pastasaus. Geen aardappelen in huis maar wel zoete aardappels of pompoen? Gebruik dat dan. Wie weet tover je onverwachts wel iets heel lekkers op tafel!

6. Laat aanbiedingen uit de supermarkt even voor wat ze zijn, doe zo min mogelijk boodschappen

Veel mensen doen hun boodschappen op basis van aanbiedingen. Logisch ook. Vaak zorgt dit er echter wel voor dat de voorraadkast alleen maar voller wordt in plaats van leger. Aanbiedingen als 3 voor de prijs van 1 zijn natuurlijk heel aantrekkelijk, maar heb je écht die andere twee stuks nodig? Op de lange termijn mag dit wellicht wel wat geld besparen, maar als je het uitrekent zal het je hooguit een euro schelen. Ik ben hier vooral met versproducten heel voorzichtig mee. Laatst waren bij de slager bijvoorbeeld de rollades in de aanbieding: twee voor zes euro in plaats van twee a la vier euro per stuk. Hartstikke leuk maar die tweede rollade belandt in de vriezer en ligt daar vervolgens weer weken of zelfs maanden. Vind ik zonde want de kwaliteit wordt er niet beter op. Lekker laten liggen dus en die twee euro die je zogenaamd zou besparen ben je over een paar dagen weer vergeten.

7. Weet je het écht niet meer? Maak dan wraps, tosti’s, salades of pastagerechten

Tot slot: weet je écht niet wat je met al die restjes aan moet, verwerk ze dan in wraps, tosti’s, salades of pastagerechten. Dit zijn bij uitstek de gerechten waarin je vrijwel alles kwijt kunt.

Ik ben benieuwd of je wat aan mijn tips hebt gehad! Zelf heb ik mijn voorraad in ieder geval drastisch weten terug te brengen in de laatste weken van vorig jaar waardoor ik januari redelijk schoon kon beginnen. Heel fijn! Mocht je trouwens nog wat inspiratie nodig hebben voor het koken met kliekjes, mijn eetoverzicht van week 45 en week 46 bestaan grotendeels uit gerechten die ik maakte met kliekjes. Wie weet heb je er iets aan!

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

3 reacties

  1. Gereon de Leeuw

    Beste Sabine,

    Opeten wat je in stock hebt, een heel herkenbaar fenomeen, want wat eruit gaat komt er gewoon weer in, in de diepvries dan. Ik maak regelmatig inventarisaties en plan daar een beetje op. Dit is niet altijd sluitend, omdat je dan toch weer aan de slag gaat met een aantal potten cranberry compote. een tip is om producten, die je echt niet gebruikt te doneren aan de voedselbank. Dat doe ik regelmatig en ik geef er dan nog een receptje bij ook. Zij blij en ik een opgeruimde voorraadkast. #nowaste

    Ik wens je een mooie dinsdagmiddag.

    Beantwoorden
    • Sabine

      Ik doneer inderdaad ook eens per ongeveer 6 weken een grote boodschappentas met spullen aan een ‘hulpbehoevend’ gezin. Heel fijn om op die manier een steentje bij te kunnen dragen.

      Beantwoorden
  2. Eva

    Een andere supertip vind ik persoonlijk: maak een quiche!
    Ik heb bijna altijd kruimel- of bladerdeeg in de vriezer, een paar eitjes heb ik ook meestal wel (klutsen met eventueel wat room) en verder kan je er zowat alles in verwerken! Spekjes of kipblokjes, restjes parmezaan, feta of geraspte kaas, tomaten, champignons, prei, spinazie, maar ook aardappelblokjes of zelfs pompoen (echt een aanrader!).

    Dus geregeld kijk ik wat ik ik heb slingeren en wat in een quiche past, en het resultaat heeft nog nooit teleurgesteld!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.