Wellicht heb je al eens van Superfood gehoord. Mocht dit niet zo zijn dan durf ik te wedden dat je in ieder geval al eens iets over een product hebt gehoord dat wordt gerekend tot Superfoods. Superfood lijkt een flinke trend te zijn de laatste tijd. Vooral mensen die bewuster met eten om willen gaan lijken er meer en meer gebruik van te maken en misschien heb jij het onbewust ook al eens gegeten. OMF legt je vandaag uit wat Superfood is, welke producten je er onder kunt scharen en waarom het zo gezond is.

Superfood?
Wellicht denk je bij de term Superfood aan immens grote gerechten maar het is alles behalve dat. Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan is bewezen dat ze goed zijn voor je lichaam en die echt aan te raden zijn om regelmatig te nuttigen. Ze zijn 100% natuurlijk en bevatten veel vitamines, mineralen, nuttige voedingsstoffen en zijn altijd onbewerkt. Waar veel voedingsmiddelen vaak twee of drie eigenschappen bevatten die goed zijn voor je gezondheid, bevatten degene die behoren tot Superfoods maarliefst 12 of meer goede eigenschappen. Iets om even bij stil te staan dus.

Welke Superfoods?
Er zijn een aantal voedingsmiddelen die tot Superfoods gerekend mogen worden. Allemaal behandelen zal ik niet doen, dan word je niet vrolijk van de lengte van dit artikel, maar ik zal er een paar uitplukken die vandaag de dag enorm populair zijn en waarvan je je misschien afvraagt waar ze nu goed voor zijn.

chiazaad

chiaseedszone.com

Chiazaad
Chiazaadjes zijn zaden die hun oorsprong kennen in Mexico waar ze al jaren gebruikt worden in de keuken. En terecht, want 28 gram van deze krachtpatser bevat 9% van de dagelijkse hoeveelheid proteïne. Daarnaast bevat chiazaad ook mineralen en bestaat het voor 40% uit voedingsvezels wat op zijn beurt weer goed is voor de darmwerking. Een leuk weetje: chiazaad bevat drie keer meer ijzer dan spinazie.

gojibessen

nutribulletblog.com

Goji bessen
Goji bessen bevatten van alle fruitsoorten op de hele wereld de meeste voedingsstoffen die gezond voor je zijn. De Chinezen geloven er sterk in de dat Goji bessen levensverlengde eigenschappen hebben en de bes wordt hier dan ook al honderden jaren gegeten. Goji bessen bevatten meer dan 20 mineralen en 18 amino-zuren. De kleine besjes zijn onder andere rijk aan calcium, fosfor, ijzer en beta-caroteen (zelfs meer dan in wortels).

avocado

followthefruitfly.blogspot.com

Avocado’s
Avocado’s zijn bij iedereen wel bekend. Het wordt verwerkt in veel Mexicaanse gerechten waarvan guacamole natuurlijk de meest bekende is. Eet de avocado op brood, verwerk hem in een smoothie of maak er een lekkere dip van en je zorgt er al snel voor dat je haar gezonder is en meer glanst. Dit is onder andere te danken aan de grote hoeveelheid Vitamine-E die in deze vrucht verstopt zit. Ook zorgen de goede vetten ervoor dat je hart en bloedvaten worden beschermd omdat ze het cholesterol tegengaan.

haver

muscleandfitness.com

Haver
Haver bevat onder andere magnesium, ijzer, carotenen en diverse vitaminen. Havermout is de bekendste verwerking van dit Superfood en hiermee kun je eindeloos variëren. Maak havermoutpap met verse vruchten, bak er pannenkoekjes van of verwerk het in een smoothie en je voldoet al gauw aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Haver is goed voor je cholesterol en zet je darmen flink aan het werk op de positieve manier.

soja

alibaba.com

Soja
Tot slot is daar Soja, een product dat vandaag de dag steeds meer geaccepteerd wordt in ons land. Waar het voorheen enkel als sojamelk verkrijgbaar was, zien we steeds meer producten in de supermarkten verschijnen. Gelukkig maar want soja werkt cholesterol verlagend, zeker wanneer je het nuttigt in de vorm van sojamelk of tofu. Sojabonen bevatten gezonde omega-3-vetzuren en zijn vergeleken met andere peulvruchten een betere bron van essentiële vetzuren.

Positieve werking
Zoals ik net al vertelde zijn Superfoods supergezond maar het is altijd fijn om te weten waar ze dan precies voor zorgen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de werking van deze voedingsmiddelen en hieruit is gebleken dat wanneer je dagelijks meerdere superfoods eet, je:

  • betere slaapt en je gedurende de dag energieker bent
  • fitter bent
  • beter gehumeurd bent
  • minder last hebt van kwaaltjes als hoofdpijn, buikpijn of maagkrampen
  • een beter uithoudingsvermogen hebt
  • minder last van huidveroudering hebt

Studies naar Superfoods zijn nog altijd gaande omdat het echt een trend van de laatste tijd lijkt te zijn. In ieder geval lijken de huidige onderzoeksresultaten enorm positief te zijn en daarom kan het geen kwaad om eens meer van dit soort voedingsmiddelen in je dagelijkse eetpatroon te verwerken.

Ik ben wel benieuwd: eet jij zelf al Superfood?

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

9 reacties

  1. Ilse

    Jaaa bijna elke dag chiazaad door de muesli en anders een havermoutontbijt. Soms avocado of een sojaproduct, gojibessen moet ik nog proberen. Het is fijn om superfoods te eten, je voelt me meteen al beter omdat je weet dat je gezond bezig bent :)

    Beantwoorden
  2. Birgit

    Ik eet regelmatig havermout, gojibessen en moerbeien. Heb rauwe cacaonibs ook geprobeerd, maar dat vond ik echt te vies voor woorden. Wil chiazaadjes nog wel gaan proberen in m’n havermoutontbijt, maar heb nog geen tijd gehad om naar de natuurvoedingswinkel te gaan.

    Beantwoorden
  3. Josianne

    Ik wil heel graag chiazaadjes proberen, maar er is nog geen winkel bij mij in de buurt die dat verkoopt… Binnenkort krijg ik wel een Ekoplaza in de buurt, dus dan kan ik de zaadjes eindelijk kopen!

    Beantwoorden
  4. Marije

    Ik moet chiazaad en goji bessen maar eens gaan proberen. Ik moet nog naar De Tuinen en volgens mij is het daar wel te koop.

    Sojamelk is iets waar ik helaas niet aan kan wennen… De tofu zoals we die in Nederland kennen vind ik niet lekker, maar zoals ze dat in Indonesië klaar maken… Omnomnom!!

    Beantwoorden
  5. Kim van Rehnen

    Let wel oop wanneer je superfood koopt dat je kiest voor biologische superfoods! Anders gaat het gezonde er ook alweer een beetje af ;)

    http://www.superfoodme.nl verkopen ze goede biologische superfoods. Ook geven ze leuke tips en recepten wat je er allemaal mee kunt doen!

    Aanrader van mijn kant :)

    Beantwoorden
  6. Chia Zaden

    Goed artikel weer! Ik ben zelf een super groot fan van superfoods en met name goji bessen en chia zaden eet ik veel. Ik heb ook een website gemaakt over chia zaden https://www.chiazaden.org. Het is een informatieve website, mocht je een keer tijd hebben om te kijken ;) ik blijf jullie blog volgen, keep up the good work!

    Groetjes Liza

    Beantwoorden
  7. René

    In de wereld van tegenwoordig wordt het steeds belangrijker om een gezonde levensstijl te hanteren. De mens word zich bewuster van bepaalde bewerkingsmethodes van voedingsmiddelen welke tegen de natuur van de mens ingaan, zoals bijvoorbeeld genetisch gemanipuleerde soja, pesticiden op groenten en fruit, vlees dat ingespoten is met fosfaten, etc. Ook wordt men bewuster van glutenintolerantie en het schadelijke effect van geraffineerde suikers.
    Het lichaam veroudert als gevolg van schadelijke vrije radicalen. Deze vrije radicalen komen tegenwoordig zelfs voor in de buitenlucht, denk maar aan uitlaatgassen. Maar ook roken, stress, verkeerde voeding en veel blootstaan aan de zon zijn bronnen van schadelijke vrije radicalen. Superfoods dragen bij aan een gezonde levensstijl, door hun hoge gehalte aan antioxidanten, vitaminen, mineralen en nutriënten. Ook zijn sommige superfoods zoals lucuma en mesquite een zeer goede zoetvervanger voor geraffineerde suikers.

    Beantwoorden
  8. Dennis

    Zouden superfoods geen blijvende trend gaan vormen? Gelukkig komen vooral ook cocos producten steeds meer in de belangstelling en beginnen we in te zien hoe gezond de producten van de cocos zijn, of het nu gaat om het vruchtvlees, de cocosbloesemsuiker of de cocosvetten, langzaam beginnen we toch de waarde ervan in te zien. Zo is cocosvet erg rijk aan dezelfde gezonde verzadigden vetten waar ook moedermelk rijk aan is. Ook wat betreft moedermelk gaan we de goede richting op want steeds meer wetenschappers geven toe dat moedermelk juist erg gezond is, wat ze er nog niet goed bij durven vermelden is dat dit vooral komt door het verzadigde vet laurinezuur. Maar het begin is er in ieder geval. https://expand-your-awareness.com/nl/blogs/2015/cocosvet-net-als-moedermelk-rijk-aan-laurinezuur-wat-weerstand-verhoogd/

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.