Onlangs had ik een afspraak bij een PR bureau waar mij werd geleerd/verteld over Plantaardige voeding.  Nu moet ik zeggen dat ik daar zelf vrij weinig kaas van heb gegeten en dat, wanneer ik in de winkel loop, ik ook niet echt let op plantaardige of biologische voeding. Wat ik echter niet wist is dat deze producten, naast een positief effect op het milieu, zéér veel effect hebben op je eigen gezondheid. En ja, mijn houding ten opzichte van plantaardige voeding is compleet veranderd en ik kies nu met mijn boodschappen doen dan ook sneller voor plantaardige producten. Waarom? Dat leg ik je heel graag uit in dit artikel.

Een aantal misverstanden
Rondom plantaardige voeding bestaan een heel veel misverstanden. Een paar op een rij:

  • Als je plantaardig wil eten, eet je alleen vegetarisch. Niet waar, het is namelijk heel makkelijk om gezonder te eten door slechts een paar kleine veranderingen door te voeren.
  • Plantaardige voeding is alleen maar groenvoer eten. Niet waar, plantaardige voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld ook vleesvervangers, noten en olijfolie.
  • Plantaardige voeding is veel duurder. Niet waar, doordat in plantaardige voedingsmiddelen veel meer langzame koolhydraten zitten, zit je sneller vol en eet je minder. Goed voor de lijn én voor de portemonnee, je hebt immers minder nodig.
  • Plantaardige voeding is niet lekker. Hier valt over te twisten maar voor mij persoonlijk is dit niet waar. Ik zal je binnenkort natuurlijk een aantal recepten laten zien met plantaardige voedingsmiddelen om te bewijzen dat het wél lekker is

Waarom zouden we meer plantaardig moeten eten?
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, die misverstanden, maar wij Nederlanders willen altijd graag weten wat de gevolgen van onze acties zijn. Gelukkig is er over de hele wereld veel onderzoek gedaan naar de effecten van plantaardige voeding waardoor we een aantal dingen met zekerheid kunnen zeggen. De onderstaande resultaten van verschillende onderzoeken zijn door de EU goedgekeurd, over de waarheid hiervan valt dus ook niet te twisten.

  • Vrouwen met borstkanker hebben tot 29% meer overlevingskans bij dagelijkse inname van 13 gram soja-eiwit;
  • Plantaardige voeding helpt je gewicht op peil te houden en het behouden van gezonde bloedvaten;
  • Wanneer iedereen eens per week vegetarisch eten betekent dat qua CO² emissie, 500.000 auto’s minder in Nederland;
  • Plantaardige voeding ondersteunt de normale botgroei en -ontwikkeling;
  • Plantaardige voeding wordt geassocieerd met gezondere cholesterolwaarden;
  • Plantaardige voeding kan leiden tot 20% minder hart- en vaatziekten.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu zul je waarschijnlijk denken dat je jouw complete levensstijl moet omgooien om bovenstaande resultaten om te gooien, maar dit is niet zo. Een aantal kleine aanpassingen maken al een heel groot verschil!

Kleine aanpassingen, grote verschillen
Goed, maar welke aanpassingen zou je dan kunnen maken om gezonder te leven? Een aantal punten op een rijtje:

  • Vervang boter voor plantaardige olie. Voor op brood kun je kiezen voor margarines gemaakt van plantaardige vetten;
  • Kies voor volkoren brood, pasta en rijst in plaats van wit brood en witte pasta en rijst. Ook een stuk beter voor de lijn!
  • Trek in een dessert? Kies voor een plantaardige variatie op yoghurt (hier komt binnenkort een review van online), soja desserts, fruit crumble of een fruitsalade;
  • Zin in een snack? Een paar chippies op zijn tijd mag natuurlijk best, maar een handvol noten of popcorn is al een stuk gezonder.

Overtuigd? Meer plantaardig eten zonder je complete levensstijl om te gooien is helemaal niet zo lastig zoals je merkt terwijl het voor je gezondheid wel grote gevolgen heeft, wanneer je een paar kleine gewoonten aanpast. Het onderstaande filmpje laat bovendien zien, dat plantaardige voeding helemaal niet minder lekker is!

Als je wil weten welke veranderingen jij zou kunnen doorvoeren, kun je een Voedselafdruk laten maken. Dit interactieve model van het Voedingscentrum, berekent heel eenvoudig hoeveel hectare grond jij gemiddeld gebruikt met jouw eetgewoontes. Per persoon (over de gehele wereld) is er 0,9 hectare grond beschikbaar. Het gemiddelde van een Nederlander ligt op 2 hectare…

Binnenkort zal ik een testpanel opzetten waarin ik graag een vleesvervanger wil gaan testen. Mocht je geïnteresseerd zijn om hieraan mee te werken, laat het alsjeblieft weten in de comments.

Bron foto

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

5 reacties

  1. Hester

    Goede post! Ik eet wel altijd margarine, sojavla (door melkallergie, die heb ik nu niet meer, maar ik vind het gewoon nog lekker) en altijd volkoren dingen. Vleesvervangers vind ik ook gewoon lekker, oké het is geen vlees, maar toch!

    Beantwoorden
  2. D,

    Het probleem bij mij is dat ik allergisch ben voor noten/pinda’s/soja etc. dus dan wordt dit een beetje lastig..

    Beantwoorden
  3. Kevser

    Ontzettend interessant om te lezen. Ik lette de afgelopen tijd op veel van deze punten, maar zo’n informatief artikel leert me weer wat meer! Ben benieuwd naar de rest. Het zou misschien leuk zijn om hier ook wat mee te doen in de vorm van recepten zo af en toe?:)

    Beantwoorden
  4. Chantal Bruins Slot

    Goed artikel! Veel tips kan je ook vinden in de boeken van Amber Albarda. Als je de vleesvervangrs thuis kan testen, doe ik graag mee! Ik dineer ongeveer 3 keer in de week vegetarisch. Mijn ontbijt en lunch zijn altijd vegetarisch.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.