De afgelopen tijd hebben jullie regelmatig het woord -of eigenlijk de woorden- Weight Watchers voorbij zien komen. Zowel Annebeth als ik volgen dit ‘dieet’ al enkele weken en omdat we er zo vaak een woord over reppen, wordt het de hoogste tijd om eens uit te leggen wat Weight Watchers precies is. Wellicht heb je er al wel eens van gehoord, misschien heb je het programma zelf ook al eens gevolgd, maar misschien weet je ook wel helemaal niet wat het is en heb je er nog nooit van gehoord. Tijd voor wat opheldering!

Weight Watchers is geen dieet
Het eerste wat ik graag duidelijk wil maken aan jullie is dat Weight Watchers geen dieet is. Maar je doel is uiteindelijk toch om af te vallen? Dat klopt inderdaad, maar wat Weight Watchers anders maakt dan andere diëten, is dat je alles mag eten. Ja, alles. Ook een stukje chocolade wanneer je daar zin in hebt en ja, zelfs die cupcakes die je vanmiddag hebt staan bakken mogen aangeraakt worden.

Weight Watchers is erop gericht om jou als ‘klant’ bewust te maken van de hoeveelheid die je eet en vooral ook wat je eet. Door jou gaandeweg hiervan bewust te laten worden, verander je beetje bij beetje jouw ongezonde levensstijl in een gezonde leefstijl waardoor je dus gewicht verliest.

Hoe werkt het?
Weight Watchers maakt gebruik van een puntensysteem. Bij aanvang van het programma vul je jouw lengte, geslacht, leeftijd, huidige gewicht en streefgewicht in. Op basis van deze informatie bepaald Weight Watchers voor jou hoeveel punten jij op één dag mag hebben. Naar mate je meer afvalt mag je steeds minder punten. Om een voorbeeld te noemen: toen ik startte met Weight Watchers mocht ik 35 punten per dag, inmiddels -vier weken verder- zijn dat er 33.

Naast deze dagpunten krijg je iedere week 49 punten die vrij te besteden zijn. Deze hoef je niet in te zetten, maar kun je bijvoorbeeld gebruiken als je eens zin hebt in een vette hap of als je uit eten gaat. Vanzelfsprekend van je minder snel af wanneer je iedere week je vrije punten gebruikt en dus is het aan jezelf of je hier gebruik van wilt maken. Ik doe het zelf meestal niet.

Dan zijn er naast deze dag- en extra weekpunten nog Active Points te verdienen. Door te sporten kun je deze punten verdienen die je ook weer op kunt maken aan eten, mits je dit graag wilt. Ook hiervoor geldt: hoe minder je deze punten gebruikt, hoe meer je afvalt.

Goed, een maximaal aantal punten per dag dus. Omdat je moet weten hoeveel punten het eten dat je eet bevat, heeft Weight Watchers ieder voedingsmiddel een bepaald aantal punten toegekend. Deze punten zijn toegewezen op basis van de voedingswaarden die de producten bevatten en hoeveel je lichaam hiervan nodig heeft. Fruit bevat bijvoorbeeld veel vitaminen die je lichaam hard nodig hebt en dus is bijna ieder stuk fruit 0 punten. Patat daarentegen bevat veel onverzadigde vetten welke slecht voor je lichaam zijn en dus wordt hier veel punten voor gerekend. Eén pizza van Domino’s bevat bijvoorbeeld al gauw 25+ punten, wat natuurlijk hartstikke veel is als je op een hele dag maar 33 punten mag. Dankzij de punten leer je bewuste keuzes te maken. Je laat veel sneller voedingsmiddelen liggen die veel punten zijn waardoor je ook weer sneller kiest voor iets gezonds.

Op het gebied van punten is er dan nog één extraatje wat verteld moet worden. Er bestaan namelijk voedingsmiddelen met een groen logo. Dit groene logo houdt in dat het voedingsmiddel verzadigd is. Van deze voedingsmiddelen zit je sneller vol en vaak eet je er ook veel minder van tot je vol zit. De voedingsmiddelen met een groen logo mag je onbeperkt eten tot het moment dat je vol zit, voor een vast aantal punten. Op een zogeheten telvrije dag – een dag waarop je dus inderdaad je punten niet hoeft te tellen – mag je van de voedingsmiddelen met een groen logo onbeperkt eten.

Wellicht is het bovenstaande een ingewikkeld en lang verhaal, dus even kort samengevat:

  • Per dag mag je een X-aantal punten
  • Per week heb je 49 vrije punten te besteden
  • Je kunt Active Points verdienen door te sporten
  • Voedingsmiddelen met een groen logo zijn verzadigende voedingsmiddelen. Hiervan mag je voor een vast aantal punten eten tot je vol zit.
Online of Offline
Weight Watchers kun je zowel online of offline volgen. Voor de mensen met weinig tijd biedt het Online programma een goede uitkomst. Je hebt dan een online dagboek waarin je jouw eetdagboek bij houdt en ook kun je in dit dagboek goed zien hoeveel je bent afgevallen door middel van de gewichtsgrafiek. Het online programma vergt wel veel discipline. Je moet jezelf namelijk wegen op een vast moment in de week, zorgen dat je alles bij houdt en wanneer je motivatie nodig hebt dien je dit zelf te vinden.
Het offline programma vindt plaats in de vorm van een ‘cursus’. Iedere week bezoek je een Weight Watchers cursus die ook door metgezellen worden bezocht. Tijdens dit cursusmoment wordt je gewogen en bespreek je samen met je coach wat er goed of fout is gegaan. Tevens kun je jouw mening/obstakels delen met medecursisten. Voor mensen die tijd hebben om een cursus te bezoeken en motivatie van anderen nodig hebben, is dit een goede uitkomst.

Maar werkt het dan wel?
Ik kan me voorstellen dat  je je na het lezen van het artikel afvraagt of Weight Watchers wel werkt. Zeker wanneer je alles gewoon mag eten kan ik me voorstellen dat je niet helemaal gelooft dat je erdoor afvalt. Het succes van Weight Watchers is voor een groot deel afhankelijk van jezelf. Jij moet bepalen wat je eet, jij moet je punten bijhouden en jij bent degene die de keus tussen chips en fruit maakt. Weight Watchers geeft je inzicht in hetgeen wat je eet (en ook vooral wanneer je het eet) en door continue met je neus op de feiten te worden gedrukt, merk je al snel dat je vanuit jezelf bewuste keuzes gaat maken. Voor Annebeth en voor mij werkt Weight Watchers in ieder geval perfect. In de eerste drie weken ben ik 6,5 kg afgevallen en heb ik geen moment honger gehad.

Over Weight Watchers valt nog véél meer te vertellen, maar dan zou ik bijna een heel boek kunnen schrijven. Het artikel hierboven beschrijft dan ook vooral de uitgangspunten. Voor meer informatie over het programma kun je terecht op de officiële website, maar voel je vrij om eventuele vragen te stellen bij de comments. We doen ons best jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

3 reacties

    • Sabine

      Ja, best wel! Maar het motiveert je aan de andere kant ook wel weer om creatief te zijn door lekkere, leuke maar gezonde recepten te maken.

      Beantwoorden
  1. hulya

    Hi ik heb 30 punten ben net begonnen maar ik heb het iedee dat ik over de hele dag teveel eet om aan die 30 punten te komen
    ik wou 6x proberen om.de 2uur maar zit al.aan 8 a 9x om de 2 uur dan heb ik 30 punten moet ik misschien iets meer in de oxhtend en de middag bv eten..of kan het ook zo als.je maar 30 punten opmaakt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.