Waar sommige mensen het ontbijt rustig overslaan, komt dat in onze vocabulaire eigenlijk niet voor. Althans, zelf zit ik standaard iedere ochtend met Vic aan tafel om even rustig te ontbijten. Op doordeweekse dagen houden we het vaak relatief makkelijk en pak ik crackertjes, soms een geroosterde boterham of een kommetje plantaardige ‘yoghurt’ met wat cruesli, maar in het weekend vind ik het leuk om soms iets uitgebreider te ontbijten. De ene keer is dit met croissantjes, de andere keer gaan we voor een volledig plantaardig ontbijt. Om jullie wat inspiratie mee te geven leek het me leuk om onze 8 favoriete plantaardige ontbijtjes van Ohmyfoodness op een rijtje te zetten. Er staat namelijk al best wat ontbijtinspiratie online! Klik op de naam van de recepten om naar het bijbehorende recept te gaan.

Vegan bananabread met kaneelkruim

1. Bananabread met kaneelkruim

Voor als we haast hebben en even niet zoveel tijd hebben om te ontbijten, vind ik een plak bananenbrood heel handig. We hebben altijd wel iets in de vriezer liggen en deze met kaneelkruim is favoriet. Het brood zelf is heerlijk smeuïg en dankzij de dadels en walnoten ook goed vullend. In plaats van boter gebruikte ik Becel Olieblend en Blue Band voor koken en braden voor een smeuïg brood en krokante topping.

Kokosyoghurt met gebakken banaan

2. Kokos’yoghurt’ met gebakken banaan

Als je een blik kokosmelk in de koelkast zet dan scheidt de room zich van het water. Deze room is heerlijk als vervanger voor yoghurt en ook goed vullend. Super lekker als je er verse vanille aan toevoegt en het aftopt met gebakken banaan.

3. Pindakaas, banaan en chocolade-ontbijtbowl

Een smoothie op basis van kokosmelk als basis (vervang in het recept de honing voor ahornsiroop om het recept volledig plantaardig te maken), afgetopt met pindakaas, banaan en geraspte chocolade. Ziet er uit als een feestje toch? En ook nog eens een stuk makkelijker om te maken dan het lijkt dus yaay!

4. Aardbei & Ananas-smoothiebowl

Wederom een smoothiebowl omdat ze zo heerlijk makkelijk zijn om te maken en deze in dit geval ook nog eens super verfrissend is. Vervang in dit recept de honing voor ahornsiroop en maak er een compleet plantaardig ontbijtje van. Met het fruit kun je uiteraard naar hartenlust variëren en dit recept is perfect om restjes fruit mee op te maken. Gebruik fruit uit de diepvries voor een ijskoude smoothiebowl.

Bananabread havermout

5. Bananabread havermout

Voor als je liever warm ontbijt is deze Bananabread havermout heerlijk. Al het lekkers uit een bananenbrood, maar dan in een ontbijtje verwerkt. Ook voor dit recept geldt weer: gebruik vooral toppings die jij lekker vindt.

Kaneelbrood met rozijnen

6. Kaneelbrood met rozijnen

Een plakje ontbijtkoek of een krentenbol op zijn tijd vind ik heerlijk, zo uit het vuistje en de ontbijtkoek steevast besmeert met margarine. Dit kaneelbrood met rozijnen is eigenlijk een combinatie van beiden. In plaats van de volle melk die ik gebruik in het oorspronkelijke recept, kun je ook heel goed een plantaardige variatie op melk gebruiken hiervoor.

7. Zwarte rijst met kokosmelk en mango

Als je wat meer op de Aziatische tour wilt gaan is deze zwarte rijst met kokosmelk en mango zéker een aanrader. Wij zijn beide dol op de combinatie van kokos en mango, niet voor niets is mango & sticky rice ons favoriete dessert, en door het zo in een ontbijtje te stoppen begint de dag direct goed.

Paleo appelcrumble

8. Appelcrumble

Een toetje als ontbijt, beter kan het bijna niet toch? Deze Appelcrumble deelde ik járen geleden al op Ohmyfoodness en is sindsdien een van de populairste recepten op de blog. Logisch ook, want wie wil er nou niet ontbijten met een appelcrumble?

Bewaar de recepten op Pinterest!

Deze recepten opslaan zodat je altijd jouw favoriete plantaardige ontbijtjes kunt raadplegen als je wilt koken? Bewaar deze foto dan op een van jouw Pinterest borden.

8x plantaardige ontbijtjes

In samenwerking met Becel

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.