Er zijn gewoon alweer twee weken van de OMF Fit Challenge voorbij! Of pas… het is maar net hoe je het bekijkt. Voor mijzelf is het in ieder geval een beetje dubbel. Enerzijds vliegt de tijd voorbij en kan ik me bijna niet voorstellen dat het alweer twee weken geleden is dat ik de ‘aankondiging’ voor deze challenge live zette. Anderzijds: ik heb het gevoel alsof ik al weken bezig ben. In de positieve zin dan he. Ik zit momenteel in zo’n lekkere flow dat ik het idee heb dit al weken te doen. En dan zijn er dus pas twee voorbij. Eén grote mindfuck. MAAR. Het moment van de waarheid is daar: vanochtend was het allereerste meetmoment. Hoeveel gewicht is eraf en hoeveel centimeters in twee weken tijd? Tijd om een boekje open te doen vandaag!

Mentale veranderingen

Ik houd jullie nog even in spanning wat betreft de meetbare resultaten. Twee weken geleden gaf ik al aan dat ik het hele mentale aspect van deze challenge minstens zo belangrijk vind als het lichamelijke aspect. Alles leuk en aardig als er (hopelijk) kilo’s en centimeters vanaf gaan, maar hoe voel ik me? Vorige week vertelde ik dat ik de eerste dagen nog wat moe was en last had van lichte hoofdpijn. Dat is inmiddels weg. Sterker nog, ik heb me nog nooit zo productief gevoeld! De afgelopen twee weken heb ik gewerkt als een buffel. Niet alleen tijdens het sporten maar ook voor OMF. Taken waarvan ik van te voren had gezegd ‘komt nog wel’, deed ik nu zonder moeite tussendoor. Ik heb héél veel gedaan gekregen in de afgelopen twee weken en dat is bijzonder fijn. Ook zat ik vol inspiratie en motivatie om dingen anders aan te pakken. Dit soort ‘verhelderende’ momenten komen normaal alleen als ik compleet uitgerust op vakantie ben. Mijn poeh-wat-ben-ik-toe-aan-vakantie-gevoel is een beetje weggeëbd. Ik kan nog wel een paar weekjes zo voort. Heel prettig.

En wat betreft deze challenge: ik ben nog steeds zo gemotiveerd als op dag een en ik merk ook dat ik in een goede flow zit. Tim vroeg mij afgelopen week of ik al had nagedacht over een eventueel cheatmeal als deze maand voorbij is, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet zoveel behoefte aan. Over ruim 5 weken ga ik op vakantie en ik geniet liever dan van al het lekkere ‘verboden’ eten dan dat ik per se een cheatmeal moet inplannen als juli voorbij is. Zoals ik al eerder heb gezegd: ik houd jullie deze maand op de hoogte van de Fit Challenge maar eigenlijk is het de bedoeling nog veel langer door te gaan. Ik houd me momenteel dus ook niet echt bezig met weken.

Wel keek ik deze week enorm uit naar vandaag, het eerste meetmoment. Ik ben iemand die héél resultaatgericht is. Ik raak extreem gemotiveerd als resultaten goed zijn maar kan ook mega gedemotiveerd raken als ze tegenvallen. Spannend dus.

Hoe ging het verder afgelopen week?

Het was eigenlijk een prima week! Ik had een uitdaging toen we op dinsdag bij mijn schoonmoeder gingen eten, maar ze had uiteindelijk een wrapbuffetje klaarstaan waardoor ik wraps met kip en groenten heb kunnen eten. Qua eten heb ik verder geen uitdagingen gehad. Ik word steeds creatiever in het lekker en gezond koken, dus dat is mooi meegenomen. Hopelijk wordt het op deze manier echt een routine, want als ik ergens niet tegenkan is het saaie maaltijden of dag in dag uit hetzelfde eten. Respect voor de mensen die dat kunnen, da’s mooi makkelijk namelijk!

Qua sporten: dit is echt gewoon een kwestie van gaan. Gelukkig heb ik met Tobias de afspraak dat ik daar drie keer per week train. Aangezien het personal training is, is dat niet iets wat je afzegt. Ik niet in ieder geval. Als ik eenmaal een afspraak heb gemaakt blijft deze ook staan. Met de regel ‘minimaal vier keer per week sporten, zonder excuses’ houdt dit in dat ik nog één keer moet CrossFitten. Ook dit is prima te doen. Ik heb vier dagen de tijd om aan die ene keer CrossFit te voldoen, appeltje eitje. Als ik dit stukje zo teruglees klinkt het wel heel negatief, maar ik heb dus heel veel lol in dat sporten he. Ik knap er echt van op en voor mij is een uurtje sporten het enige uurtje op een dag waarop ik mijn hoofd kan leegmaken. Twee vliegen in één klap dus. Wel merk ik dat vier keer trainen per week momenteel voor mij echt de max is. De trainingen zijn stuk voor stuk best zwaar, dus die drie rustdagen heb ik echt wel nodig.

Maar goed, genoeg gekletst! Jullie willen waarschijnlijk ook gewoon de cijfers weten dus: komen ze!

Centimeters

Ik start met de centimeters! Twee weken geleden is ieder deel van mijn lijf bijna opgemeten. Deels met het meetlint, deels met een vetpercentage meter. Die laatste is wat omslachtig om uit te rekenen dus ik heb besloten vooral de centimeters met jullie te delen. Overigens vind ik dit ook het belangrijkste. Hoewel ik het fijn vind als de weegschaal ook een vermindering laat zien, vind ik het belangrijker hoe ik er daadwerkelijk uit zie. En dat heeft natuurlijk te maken met de centimeters. Ik wist van tevoren al dat er ergens IETS af moest zijn. Mijn buik voelde minder opgeblazen dan twee weken geleden en ik had het idee dat mijn broeken ook al wat losser begonnen te zitten. Dat kan sneller gaan dan je denkt, zeker als je trainingen worden ingestoken op vetverbranding. Maar goed, helemaal zeker weten doe je natuurlijk pas als je weer met het meetlint aan de slag gaat. Die eer was vanochtend aan Tobias, haha.

De resultaten, ten opzichte van twee weken geleden:

linkerarm: + 1 cm
rechterarm: – 1 cm
taille: – 6 cm
heupen: – 1 cm
linkerbeen: – 2,5 cm
rechterbeen: – 2,5 cm
borst: – 5,5 cm

Ho-ly shit, heb je de afname rond mijn taille en borst gezien? Dat is toch absurd! 6 centimeter, dat is net zoveel als een kleine eclair om maar even een foodie-vergelijking te maken. Ik moet stiekem zeggen dat ik het ook al wel kon zien in de spiegel hoor, dus het had me heel raar geleken als er van mijn taille niets af zou zijn. Mijn buik is bij mij ook het (letterlijke) zwaartepunt, hier hoopt het vet zich op. Meer dan op mijn heupen bijvoorbeeld. Gelukkig gaat het er hier dan ook het snelst vanaf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat je in de eerste weken naast vet ook vrij veel vocht verliest, dus dit zal allicht bijdragen aan de hoeveelheid centimeters die ik ben verloren. Wat ik wel hilarisch vind is de toename aan mijn linkerarm en de afname aan mijn rechterarm. Dat is toch gek! Ik ga er vanuit dat dit een toename aan spierkracht betekent en dat mijn armen (of in ieder geval mijn linkerarm, lol) dus sterker worden. Helemaal zeker weet ik dat natuurlijk pas bij de volgende vetmeting, maar die is pas over twee weken. So far: YAAAASS!

Gewicht

Ik heb mezelf vanaf het begin van deze challenge al voorgehouden dat gewicht en centimeters niet het allerbelangrijkste zijn. Maar ik zou ontkennen als ik zou zeggen dat het niets met me doet. Ik wist van te voren dat ik zwaar teleurgesteld zou zijn als er niets af zou zijn na twee weken. Waar doe ik het dan allemaal voor? Op zulke momenten ben ik echt een doemdenker en kan mijn motivatie in een klap weg zijn. Twee weken compleet anders leven, hard sporten en de discipline hebben van een ridder en dan nul komma nul eraf? Dat kan toch niet. Ik kneep hem vanochtend dus best wel een beetje. Maar zoals beloofd, het resultaat na twee weken de OMF Fit Challenge:

Gewicht: – 3,2kg

Ik kón niet anders dan met een grote van de weegschaal afstappen vanochtend, hoe zenuwachtig ik ook was voordat ik erop ging staan. 3,2 kilo minder, dat is 1,6 kilo per week. Daar mag ik niet over klagen dacht ik zo. Zoals ik net al zei zal dit waarschijnlijk ook een hoop vocht zijn, maar ik ga er ook vanuit dat ik in spierkracht wat ben aangekomen. Wat ik wel grappig vond: ik werd véél blijer van de verloren centimeters dan van het gewicht. Gewicht is immers ook maar een getalletje, die centimeters zie je.

Ik kan niet anders dan na twee weken OMF Fit Challenge concluderen dat dit heel veel goeds met en voor me doet. Het plan is dan ook om lekker op dezelfde manier door te gaan. Ik ben heel benieuwd wat ik/we nog meer kunnen bereiken in de komende weken (misschien wel maanden). Jullie maken het volhouden van deze challenge trouwens wel een stuk makkelijker want door wekelijks verantwoording af te ‘moeten’ leggen, doe je automatisch al wat beter je best. Want hoe kut – excuse my French – is het als je hebt gefaald en dit moet mededelen aan zoveel mensen. Misschien zet ik deze updates dan ook wel door na deze maand, maar dan eens per twee weken ofzo.

Anyways, dat was ‘em weer! De eerste echte resultaten staan op digitaal papier, de toon is nu officieel gezet. Over twee weken weer nieuwe metingen en stiekem heb ik daar nu al zin in.

X

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

4 reacties

  1. Fran

    Wat ga je goed Sabine! Hartstikke blij voor je dat je harde werken resultaten toont. En geeft gelijk motivatie om door te gaan.

    Beantwoorden
  2. Kim | De Lettervreter

    Inderdaad goed bezig! Heb er echt respect voor.

    Om de hoodie-vergelijking moest ik wel een beetje lachen. Zou ook wat voor mij zijn om het meteen met een lekkernij te vergelijken :P

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.