Het nieuwe jaar is weer begonnen en voor veel mensen betekent dat afvallen. Gezond eten, minder snoepen en meer bewegen dan het jaar ervoor. Voor veel mensen betekent dit ook automatisch dat het eetpatroon er minder spannend uit gaat zien, maar dat is helemaal niet nodig. Met de simpelste ingrediënten creëer je namelijk al gauw een spannend gerecht dat je wellicht niet zo vaak eet. Om je een beetje op weg te helpen deel ik vandaag een recept voor een gehaktpizza met je. Qua smaak komt het welliswaar niet in de buurt van een echte pizza, maar lekker is het zeker wel! Er gaan aardig wat ingrediënten in deze pizza verwerkt zitten, dus laten we daar maar mee beginnen.

Wat heb je nodig?
Voor de bodem:

  • 300 a 400 gram mager rundergehakt
  • gekruid paneermeel
  • gehaktkruiden
  • peper en zout
  • een ei
  • een half gesnipperd uitje
  • 2 theelepels honingmosterd

Toppings:

  • ketchup of tomatenpuree
  • vier grote champignons
  • bosui
  • groene paprika
  • half gesnipperd uitje
  • gedroogde basilicum
  • tomaat

Allereerst gaan we alle ingrediënten die zojuist genoemd zijn onder het kopje bodem goed met elkaar vermengen. Zorg ervoor dat het gehakt niet te klef is. Mocht dit zo zijn, voeg dan wat extra paneermeel toe. Naar smaak kun je ook nog kruiden aan het gehakt toevoegen, maar aangezien je nog verschillende toppings op de pizza aanbrengt, is het niet nodig om hierin te overdrijven.

Neem een bakplaat en bekleed deze met zilverfolie en vervolgens met bakpapier. Gebruik een lepel om het gehakt evenredig te verdelen over de plaat. Je kunt er zelf voor kiezen in welke vorm je dit doet en of je de pizza groot maakt of het liever in kleine stukken verdeeld. Tijdens het bakken verliest het gehakt veel vocht, dus zorg ervoor dat je de zilverfolie wel gebruikt, je wilt namelijk geen bakpapier aan je bodem hebben kleven…

Smeer de bodem in met een eetlepel ketchup of een eetlepel tomatenpuree. Ketchup zorgt voor een wat zoetere smaak, wat naar mijn idee beter gepaard gaat met de pittigheid van het gehakt. Overigens komt de mosterd die je hebt toegevoegd aan de bodem ook goed naar voren na het bakproces. Erg lekker!

Vervolgens kun je de pizza bekleden met toppings die jij lekker vindt. Omdat ik hier voor een healthy variant heb gekozen gebruik ik geen kaas en heb ik gekozen voor gezonde toppings. De tomaat is een echte toevoeging op deze pizza, evenals de champignons. Mocht je toch kaas willen gebruiken bij deze pizza, leg deze dan voordat je de pizza in de oven doet over de andere ingredienten. Doe je dit niet, trekt het vocht van de kaas in de toch al vrij vochtige bodem en dan krijg je een sompige massa. Niet lekker.

Strooi tot slot nog wat lekkere kruiden over de pizza. Omdat er veel smaken bijeen komen in de oven, is het niet erg als je iets uitschiet met de kruiden!

Bak de pizza vervolgens gedurende 45 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C. Ik hou er van als het randje van het gehakt lekker donker en knapperig is. Mocht je nou liever een beetje rauwigheid in het midden van de pizza willen houden, bak hem dan een half uur in de oven. Houd er rekening mee dat de pizza dan wel makkelijker uit elkaar valt!

En zo komt de pizza er dan uiteindelijk uit! Geen gebruik gemaakt van vet makende ingredienten maar je zet wel in een handomdraai (nouja… met een beetje moeite dan) een lekkere maaltijd op tafel! Eet de pizza met een lekker sausje of met toast en een licht gekookt ei. Mocht je dit gerecht met meerder personen gaan eten (bovenstaand recept is voor twee/drie personen) raad ik je aan lekker veel te maken. Je kunt deze pizza namelijk ook prima even in de koelkast bewaren.

Eet smakelijk!

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

5 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.