Niet al het eten ziet er helaas net zo lekker uit als het smaakt. En dat is jammer natuurlijk, want wanneer iets er erg lekker uit ziet wil je het liefst aanvallen. Andersom werkt het helaas niet zo. Ditzelfde geldt voor deze ‘kapucijnerschotel’. Ik zet het expres tussen aanhalingstekens omdat het woord schotel nogal overdreven is voor dit gerecht. Simpelweg proberen levert dikwijls lekkere gerechten op en een simpel mengelmoesje van ingrediënten kan zomaar op je favoriete-recepten-lijst komen te staan. Kijk mee naar mijn kapucijnerschotel.

Kapucijners
Eerst iets over kapucijners want ik kan me voorstellen dat niet iedereen bekend is met deze groente. Kapucijners behoren tot de erwten familie en groeien net als de doperwt aan een plant. Ze groeien in ‘peulen’ die vaak blauwpaarsig van kleur zijn. De echt verse kapucijners hebben wat weg van doperwten in combinatie met tuinbonen, maar deze zie je vrijwel nooit terug in de supermarkt. De variant die wij altijd zien zijn de kapucijners in blik of pot en heel soms gedroogd. Deze zijn dan ook niet groen meer, maar bruin gekleurd.

Kapucijners zijn ook daarnaast erg gezond! Ze bevatten dezelfde soort voedingsvezels als noten en peulvruchten waardoor ze ook prima in een dieet passen. Daarnaast bevatten kapucijners ook zetmeel, dezelfde stof als in aardappels, waardoor ze voor mij persoonlijk ook prima als aardappelvervanger kunnen dienen. Ze vullen goed, ze zijn gezond én daarnaast ook goed te combineren met allerlei andere ingrediënten zoals je zometeen gaat zien.

Wat heb je nodig? (3-4 personen als bijgerecht)

  • 1 pot kapucijners van 800 gram
  • 1 prei
  • 250 gram champignons
  • 250 gram spekblokjes of gerookte kalkoenreepjes

1. Een hele pot kapucijners à 800 gram klinkt ontzettend veel, maar wanneer de kapucijners zijn uitgelekt hou je nog ‘maar’ zo’n 540 gram over. Aangezien je het ‘sap’ waar de kapucijners in liggen niet nodig hebt, moet je de kapucijners even goed uit laten lekken. Doe ze bijvoorbeeld even in een zeef zodat al het vocht wegloopt.

2. Snijd de champignons in plakjes en de prei in ringen. Pak een grote koekenpan en bak hierin de spekblokjes lekker knapperig. Het is niet nodig om olie in de pan te doen, de spekjes zijn al vet genoeg van zichzelf namelijk.

3. Wanneer de spekjes zijn uitgebakken en dus lekker knapperig zijn voeg je de prei en champignons toe. Je kunt eventueel nog ui toevoegen hier (of andere groenten), maar dit hoeft natuurlijk niet! Bak net zolang totdat de champignons bruin en geslonken zijn.

4. Voeg als laatste de kapucijners toe. Bak nog zo’n twee minuten, de kapucijners hoeven alleen warm te worden namelijk!

Ik geef toe, het ziet er niet heel smakelijk uit, maar ik vind het in ieder geval erg lekker! Maak er gehaktballen bij en eet het met appelmoes of een salade. Lekker en gezond.

Eet jij wel eens kapucijners?

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

6 reacties

  1. Ina

    Heb het met jonge kapucijners gemaakt en ik heb heerlijk gegeten. Dankjewel voor dit recept ga het zeker vaker maken

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.