Hetgeen dat ik het meeste mis sinds het begin van mijn lactose-intolerantie is het alles kunnen eten in restaurants. Hier thuis pas ik alles makkelijk aan, ik gebruik plantaardige room, sojayoghurt, eet sorbetijs etc. maar in restaurants is het altijd nog een dingetje. Zij hebben bijvoorbeeld niet gauw een lactosevrije variant staan van een saus staan. Eén van de dingen die ik thuis het allerlekkerst vind om te eten bij een gegrild stukje pittig vlees is tzatziki, maar ja.. kom in een Grieks restaurant maar eens aan met de vraag of ze tzatziki hebben zonder Griekse yoghurt. Je wordt waarschijnlijk keihard uitgelachen. Dan zelf maar aan de slag met lactosevrije tzatziki en om de smaak goed te krijgen had ik iets meer ingrediënten nodig dan alleen yoghurt, knoflook en komkommer, maar uiteindelijk is ‘ie wel net zo lekker geworden als ‘de echte’.

Wat heb je nodig?

  • 500 gram sojayoghurt (naturel smaak)
  • 1 ½ komkommer
  • 3 teentjes knoflook
  • snufje cayennepeper
  • 1 theelepel dille
  • paar druppels citroensap
  • peper en zout

1. Was de komkommer en rasp deze vervolgens met de grove kant van een rasp. De schil kun je er gewoon aan laten zitten.

2. Knijp de geraspte komkommer goed uit zodat het meeste vocht is verwijderd.

3. Doe de sojayoghurt in een kommetje en doe hier de uitgeknepen komkommer bij.

4. Pers de teentjes knoflook uit en schep deze door de tzatziki.

5. Voeg ook de rest van de ingrediënten aan de tzatziki toe en roer het geheel goed door.

6. Doe de tzatziki in een afgesloten bak en zet dit minimaal een dag weg in de koelkast. Normaal hoef je tzatziki niet zo lang in te laten trekken, maar omdat sojayoghurt best wel zoet van smaak is, heeft het net even wat meer tijd nodig.

Na een dag is de tzatziki net zo lekker als de variant met Griekse yoghurt. De zoete smaak van de sojayoghurt is zo goed als verdwenen. Mocht je hem nog sterker van smaak willen dan kun je uiteraard meer knoflookteentjes toevoegen.

Het recept voor tzatziki met Griekse yoghurt vind je hier!

lactosevrije tzatziki

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

8 reacties

  1. Jolene

    Heb je al eens aan lactase-preparaten gedacht? Je kan die nemen voor je iets eet met lactose in. Zodat je het toch kan eten.

    Handig als je eens wil zondigen :)

    Beantwoorden
    • Sabine

      Nog nooit over nagedacht eigenlijk! Maar om heel eerlijk te zijn mis ik het niet grandioos erg dat ik koste wat het kost iets moet verzinnen zodat ik het wel kan eten. Ik vervang alles gewoon zoveel mogelijk.

      Maar bedankt voor de tip. Als ik me een keer te buiten wil gaan aan roomijs dan zal ik hier aan denken ;)

      Beantwoorden
      • Marissa

        Ik wilde precies hetzelfde zeggen! Die tabletten kan je in Nederland bij de apotheek halen en ik hoorde van mijn moeder dat ze nu ook al verkocht (gaan) worden bij de Kruidvat. Ik weet niet of je dicht bij de grens woont, maar in Duitsland heb je sowieso veel meer. Daar heb je van die ‘zoetjesdispensers’ met lactasetabletten. Die heb ik altijd in de tas zitten voor het geval dat ik ergens ga eten, waar ik niet lactosevrij kan eten.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.