Mijn liefde voor pasta uit ik liefst iedere week in minimaal één pastagerecht en als het even kan het liefst ook nog in mijn lunch. Ondanks dat veel diëten pasta direct afschaffen en bestempelen als boosdoener, bevat het ook een hoop voedingsstoffen die je nodig hebt. Daarnaast: genieten met mate is ook erg belangrijk en daarom zou je niet alles moeten verbieden wat je lekker vindt. Ik heb dat dus met pasta: ik eet het maximaal één keer in de week, maar dan wel met gezonde ingrediënten en geen borden vol. Vandaag heb ik een lekker recept voor jullie dat je zowel als avondeten kunt opdienen of kunt eten als lunch. Super makkelijk en in maximaal een kwartier klaar.

Wat heb je nodig? (1 pers. lunch)

  • 50 gram ongekookte, ongevulde pasta
  • peper/zout
  • 1 eetlepel pesto
  • 30 gram gekookte ham
  • 40 gram cherrytomaatjes

1. Kook de pasta in goed gezout water gaar. Bepaal de kooktijd aan de hand van het type pasta dat je kiest. Wil je de salade extra verzadigend krijgen, gebruik dan volkoren pasta. Fusili of penne is naar mijn idee de lekkerste pasta om voor deze salade te gebruiken. Wanneer de pasta gaar is giet je hem af en breng je het op smaak met wat extra peper en zout.

2. Hoe je zelf pesto kunt maken komt binnenkort nog aan bod op OhMyFoodness, voor nu gebruik ik een potje pesto uit de supermarkt. Wanneer de pasta nog warm is meng je er één eetlepel pesto doorheen en vervolgens zet je de pasta ongeveer een uur in de koelkast om af te koelen.

3. Snijd de ham in blokjes en halveer de tomaatjes en meng ze door de afgekoelde pasta. In principe is de salade nu klaar en vind ik hem zo al erg lekker. Je kunt er natuurlijk ieder ingrediënt dat jij lekker vindt doorheen doen en de salade eventueel nog wat extra pit geven door oregano of basilicum toe te voegen.

Wil je dit gerecht eten als avondeten dan raad ik je aan de porties te vergroten en om de salade iets fleuriger te maken. Meng er bijvoorbeeld stukjes mozzarella doorheen en serveer de salade in een grote schaal, gegarneerd met wat verse blaadjes basilicum. Je kunt de salade dan ook prima warm eten en meng er desnoods wat rucola doorheen voor een extra kick.

De salade is ongeveer twee dagen houdbaar in de koelkast, mits goed afgedekt. Je kunt hem ook lekker makkelijk meenemen naar het werk door hem in een bakje te doen. Is eens een keer wat anders dan (bruin) brood!

Dit recept komt uit het foodtijdschrift Light Koken. Hier lees je maandag meer over!

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

6 reacties

  1. Esmay

    Dat ziet er echt superlekker uit! Maar je kan het ook prima als diner eten, volgens mij. Ik neem eigenlijk altijd warm eten ’s avonds en als lunch brood of crackers ofzo!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.