Review: Donna Hay – Fresh & Light

Een paar weken geleden deelde ik met jullie al mijn visie op het kookboek Simple Dinners van Donna Hay. En hoewel die review nog niet zo oud is, kon ik het niet laten om nu alweer een recensie van Donna Hay te delen, maar nu van haar allernieuwste boek: Fresh & Light. De naam zegt het eigenlijk al, in dit wederom prachtige kookboek vinden we lichte, frisse gerechten die eigenlijk iedere dag wel kunnen. In juni van dit jaar verscheen haar nieuwste boek op de Nederlandse markt en nu al is het een van mijn meest favoriete kookboeken. Uiteraard ziet het boek er weer net zo geweldig uit als we van Donna Hay gewend zijn, maar de recepten zijn ook verrukkelijk.

Anders dan in Simple Dinners zijn in Fresh & Light de hoofdstukken ingedeeld op maaltijd. Ontbijt, Lunch en Salades, Snelle avondmaaltijden, Avondmaaltijden, Snacks en Bijgerechten, Desserts en Traktaties… keuze genoeg dacht ik zo. Naast deze recepten is er in het hoofdstuk De Basis aandacht besteed aan een aantal basisrecepten die altijd handig zijn om te kunnen uitvoeren. Het bereiden van quinoa, het maken van mayonaise of je eigen ricotta, deze onderwerpen komen allemaal voorbij. Maar wij doen het natuurlijk voor de recepten en ik kan je verklappen dat die naast erg lekker ook heel gevarieerd zijn. Uit de hoofdstukkenindeling kun je al opmaken dat het boek uitkomsten biedt voor de hele dag, maar wie denkt opscheept te moeten zitten met een broodje kaas als lunch heeft het goed mis. Donna laat je namelijk zien hoe je in een handomdraai de lekkerste lunches op tafel zet. Variërend van een salade van rauwe bietjes met gegrilde geitenkaas tot spannende bruschetta’s en quinoasushi.

Maar ook het hoofdstuk Snacks en Bijgerechten biedt ons een nieuwe verrassende kijk op tussendoortjes. Zes variatierecepten op het klaarmaken van Edamame’s bijvoorbeeld. Waar ik voorheen dacht dat deze Japanse boontjes toch echt het lekkerst waren met enkel grof zeezout, ben ik nu van mening veranderd en heb ik zin om ze ook te bereiden met knoflook, citroen en peper of chilizout. Klinkt heerlijk niet waar? En bij alles is aan het gezonde aspect gedacht. In dit boek vinden we geen moddervette gerechten, heerlijk om de zomerkilo’s kwijt te raken!

DH Fresh & Light 1

DH Fresh & Light 2

DH Fresh & Light 3

DH Fresh & Light 4

DH Fresh & Light 5

DH Fresh & Light 6

DH Fresh & Light 7

DH Fresh & Light 8

Ik kan er lang of kort over zijn, maar ook van Fresh & Light ben ik weer compleet fan. Ik weet niet wat het is met Donna Hay, maar met ieder gerecht weet ze me compleet in te palmen en de keuken in te trekken. Ook dit kookboek kan ik alleen maar een dikke aanrader noemen. De recepten zijn stuk voor stuk origineel, goed uit te voeren voor hobbykoks van diverse niveaus en Fresh & Light.

Fresh & Light kan wat mij betreft dus echt niet ontbreken in jouw boekenkast en is een musthave wanneer je op zoek bent naar frisse, lichte gerechten voor zowel doordeweekse dagen als het weekend. Op mijn to-make lijst staan in ieder geval al weer heel wat recepten van Mrs. Hay.

Dit boek is onder andere bij Bol.com te koop voor € 29,99. ISBN10 9000322200.

Join the Conversation

1. Suzanne says: