Review: Donna Hay Simple Dinners

Tijden lang hebben de kookboeken van Donna Hay op mijn verlanglijstje gestaan. Sinds de allereerste keer dat ik haar boeken tegenkwam wist ik dat ik er minimaal een in mijn bezit zou moeten hebben want wauw wat zijn het pareltjes. Donna Hay ken je wellicht van haar televisieprogramma dat wordt uitgezonden op 24Kitchen, maar nog bekender is ze wellicht van haar kookboeken. Het enige dat mij tegen hield van ze te kopen was de prijs, afgerond zijn ze dertig euro per stuk en mij kennende wil ik ze direct allemaal en dat zou een flinke investering zijn. Echter werd laatst het jaarlijks terugkerende Boekenfestijn weer georganiseerd in Apeldoorn en PATSBOEM daar zag ik ineens het boek Simple Dinners liggen. Voor € 14,99 welteverstaan, ja serieus. Je begrijpt dat ik geen seconde heb getwijfeld en dit boek direct in mijn mandje gooide. En sindsdien ben ik de trotse eigenaar van een boek (inmiddels twee) van Donna Hay! Je zag hem al even voorbij komen in mijn Favoriete Kookboeken video, maar vandaag laat ik je mijn favoriete kookboek van dichterbij zien.

Veertien boeken heeft Donna Hay inmiddels uitgebracht en naar wat ik er van moet geloven zijn ze tot nu toe stuk voor stuk bestsellers geworden. En bij het zien van Simple Dinners snap ik het direct. Donna Hay staat voornamelijk bekend vanwege haar simpele gerechten en dat is mede waarom de boeken aanslaan bij het grote publiek. Naast kok is ze ook nog voedingsstyliste en dat zorgt voor een werkelijk prachtige foodfotografie door het hele boek heen. Watertanden ga je van de meeste foto’s en enkele foto’s kan ik met open mond aangapen, zo mooi dat ik ze vind.

Ik hou van de lichte manier van fotograferen, sowieso houd ik wel van strak en wit en daarom past dit boek van Donna Hay denk ik zo goed bij mij. Het is licht, groot, alles draait om het eten en niets is overdreven gelikt op de foto gezet maar gewoon mooi.

De recepten zijn inderdaad vrij simpel en hierdoor uit te voeren door vrijwel iedereen. Je hebt er geen ver gevorderde kooktechnieken voor nodig, superdure high end producten of peperdure ingrediënten die je nergens kunt krijgen. Je gaat naar de supermarkt, vult je mandje met ingrediënten en al gauw kun je in een handomdraai één van de gerechten uit Simple Dinners op tafel zetten.

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

DH Simple Dinners

De recepten zijn onderverdeeld op basis van hoofdingrediënt en dat zorgt voor makkelijk navigeren door het toch wel dikke kookboek. Meer dan honderd recepten komen voorbij, variërend van ontbijtjes tot lunches, avondeten en desserts. Normaliter plak ik post-its bij recepten die ik graag uit wil proberen, maar na vijf post-its op de eerste twee pagina’s ben ik hier maar mee op gehouden, alles zou ik wel willen maken want alles lijkt mij lekker.

Ik voel me een soort Julie uit Julie & Julia worden, zo’n maniak die alleen maar recepten uit één kookboek kan koken. Nu zal ik jullie daar vooral niet mee lastig vallen, maar reken maar van yes dat jullie de komende weken, maanden en nog ver daar buiten invloeden van Donna Hay gaan bemerken in mijn kookstijl.

Mocht jij op zoek zijn naar een kookboek met toegankelijke recepten, prachtige foodfotografie en recepten die je toch wat meer uitdagen dan het koken van aardappels, groenten en vlees, dan lijkt Simple Dinners mij een perfecte opstap. Okee, het kost je wel even wat geld maar heel eerlijk? Die dertig euro nieuwprijs zou ik er absoluut voor over hebben. Ik denk dat ik een nieuwe verzamelwoede heb gevonden… Donna Hay heeft veertien kookboeken geschreven en dat betekent dat ik er nog twaalf niet in  mijn bezit heb…

Donna Hay Simple Dinners is onder andere bij Bol.com verkrijgbaar voor € 29.99.

Join the Conversation

1. Simone says:

Ik ben groot fan van Donna! En heb bijna alle boeken… Ik heb ze niet geteld maar zijn die veertien in het Nederlands of ook de Engelse erbij? ;) hoe dan ook… Gewoon doen, alle boeken kopen!
    En dat recept van die wentelteefjes met brioche die je hier op de foto hebt staan, die is een aanrader!

1. Sabine Author says:

Veertien kookboeken in totaal. Volgens mij zijn ze (helaas) niet allemaal vertaald. En oooh ik wil alles proberen, die wentelteefjes ga ik dan ook zeker maken!

2. Ashleey says:

Aaaw wat een goede recepten! Like!

3. Silke says:

Misschien moet ik de kookboeken van Donna Hay toch eens een kans geven. Als ik zie hoe enthousiast jij erover bent!

4. MySimplySpecial says:

Wat een mooi boek!

5. Maxime says:

Ik heb dit boek nu geleend bij de bibliotheek. Niet zo leuk als een eigen boek, maar wel een stuk goedkoper haha!

6. Een kookboek is altijd een leuk cadeau (voor jezelf ;) )! Ik ben zelf ook erg benieuwd naar haar boeken, ik heb er nog geen in mijn bezit.

7. gereon de leeuw says:

Wat een boeken hè? Donna Hay heeft dat inderdaad mooi gedaan. Het is de quintessentie van entertainen.Inspireert het jou nu ook tot ontvangen? Met andere woorden, ben je ook gaan entertainen op Donna Hay’s wijze want dat is de crux? Of heb je niet zo vaak en veel gasten?

8. Roxanne says:

Oeh, klinkt goed! Op zoek naar dit kookboek dus :) De plaatjes in het boek zien er allemaal om op te eten uit! Dus laat maar komen, die invloeden en recepten ;)