Review: Een leven vol taart!

Nu ik ben begonnen met mijn cursus Taarten en Cupcakes van Studieplan, is het altijd fijn om wat naslagwerk in huis te hebben. Gelukkig heb ik daar helemaal niet lang voor hoeven te zoeken want toevallig heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag van vrienden het boek Een leven vol taart! van Wendy Schlagwein gekregen. Omdat er onder jullie vast een paar mensen zijn die wel wat hulp kunnen gebruiken met het bakken van taarten, maar niet direct aan een cursus willen beginnen recenseer ik dit boek. Een leven vol taart ! is namelijk een perfecte instructiegids wanneer je wat basisbeginselen wilt opdoen. Helemaal handig: het boek bevat ook ‘kant-en-klare’ taartvoorbeelden die je met behulp van de uitgebreide instructies exact kunt namaken.

een leven vol taart

een leven vol taart

Een leven vol taart! is het tweede boek van Wendy Schlagwein dat is uitgebracht, al eerder schreef ze Een jaar vol taart! waarin voornamelijk aandacht werd besteed aan jaarlijks terugkerende gebeurtenissen waar je taarten voor kunt maken. In dit boek dus taarten voor gebeurtenissen die je wellicht maar enkele keren meemaakt of zelfs maar één keer. Taarten voor een Sweet 16, afstuderen, het huis uit gaan en een bruiloft, het komt allemaal voorbij.

Wanneer je op zoek bent naar tientallen taartvoorbeelden dan is dit boek niets voor jou. Wendy heeft namelijk gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit en daarom vind je in dit boek veertien taartprojecten met een uitgebreide uitleg, ondersteund door veel stap-voor-stapfoto’s. Wendy legt alles net zo uit zoals ze zou doen in een workshop en het boetseerwerk wordt verduidelijkt met vier stappen op een foto en bijbehorende uitleg. Onwijs handig, want op deze manier kun je prima thuis oefenen met taartdecoratie, zonder dat je daarvoor een workshop moet volgen.

een leven vol taart

een leven vol taart

een leven vol taart De taartvoorbeelden bieden je veel ruimte om te oefenen, maar des te handiger is wellicht de informatie die voorin het boek staat opgenomen. Om te beginnen worden er diverse termen en technieken toegelicht die veelal in het boek gebruikt worden, maar die je overal in de taartdecoratiewereld tegenkomt. Zo wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat tremperen precies is en waar het goed voor is en licht Wendy toe hoe je Tylose het best kunt gebruiken.

een leven vol taart

een leven vol taart

een leven vol taart

een leven vol taart Naast de verklarende woordenlijst vinden we nog veel meer tips in het boek. Bakschema’s, stap-voor-stap taartvullen, diverse vullingen en hoe je een taart moet bekleden bijvoorbeeld. Toch handig om alles zo bij elkaar te hebben, zo hoef je tijdens het (na)maken van een taart alleen maar even terug te bladeren voor de juiste technieken.

een leven vol taart Ondanks dat in mijn cursusmateriaal alles wel staat uitgelegd, vind ik Een leven vol taart! toch wel een erg fijn boek om in de kast te hebben staan. Alles wordt duidelijk uitgelegd met veel foto’s ter verduidelijking en dat maakt het soms toch een stuk makkelijker dan informatie uit droge tekst halen. Daarnaast is het natuurlijk ook ideaal dat je taarten direct uit het boek kunt namaken.

Wat mij betreft zeker een aanrader voor mensen die zich iets meer willen verdiepen in de wereld van taartdecoratie of die gewoon een taart willen namaken.

Een leven vol taart! is in verschillende winkels te koop, maar ook online voor € 24,99.