Review: Gezonde Taarten, Cakes & Koekjes

Het is onnodig om te zeggen dat taarten, cakes en koekjes geschrapt worden uit het eetpatroon van mensen wanneer ze graag wat kilo’s kwijt willen raken. Logisch ook, vaak bevatten deze zoetigheden veel suikers en vetten die ons lichaam eigenlijk niet kan gebruiken. Hartstikke jammer want lekker zijn die zoetigheden vaak wel. Maar nu is er een bakboek op de markt gebracht waarmee we ongegeneerd kunnen blijven snoepen van al dat lekkers. In Gezonde Taarten, cakes & koekjes van Asja Tsachigova & Timothea Berghuys vinden we namelijk recepten die voor 100% gemaakt zijn zonder geraffineerde suikers, maar ook glutenvrije en lactosevrije recepten. De hoogste tijd om wat meer te vertellen over dit wonderlijke boek!

De Levensstijl Methode
Wellicht ken je Asja Tsachigova al wel van de Levensstijl Methode, een wetenschappelijk bewezen succesformule die zich richt op het herstellen van de spijsvertering en de stofwisseling. De drie-eenheid van voeding, beweging en ontspanning vormen de leidraad in dit patroon en wanneer je de drie elementen in goede harmonie gebruikt, bereik je het hoogste niveau van je gezond en je ideale gewicht zonder jojo effect.

Bij de Levensstijl Methode zijn de kwaliteit van de voedingswaarden, de samenstelling van de maaltijden en de volgorde tijdens het eten erg belangrijk. Meer informatie over de methode kun je lezen op de officiële website.

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde taarten

Gezonde Taarten, Cakes & Koekjes
Wanneer je zoals ik niet bekend bent met De Levensstijl Methode is dit boek heel even wennen. Gelukkig wordt er in de intro van het boek voldoende uitgelegd over Asja zelf maar ook over De Levensstijl Methode en hoe deze in zijn werk gaat. Interessant voor volgers van de methode maar ook voor consumenten die er nog niet zoveel vanaf weten. Dankzij de informatie voorin het boek weet je welke voedingsmiddelen schadelijk voor je zijn (en welke hiervan veelal worden toegevoegd aan taarten, cakes en koekjes) maar ook hoe je deze producten vervolgens het beste kunt vervangen.

Dit bakboek bevat dus enkel recepten met gezonde voedingsmiddelen. Denk hierbij aan het gebruik van speltmeel, boekweitmeel, volkoren bladerdeeg en sojamelk. Daarnaast wordt er in het boek aandacht besteed aan lactose- en glutenvrij eten en genieten. In totaal vinden we 35 lactosevrije recepten en 45 glutenvrije recepten terug in het boek.

Maar dan de recepten zelf, deze zijn naast alle bruikbare achtergrondinformatie natuurlijk minstens zo belangrijk. Het boek is onderverdeeld in twee delen waaronder weer een aantal hoofdstukken vallen: ZOET met zoete taarten, cakes, gebakjes en koekjes en HARTIG met hartige taarten, hartige cakes en hartige gebakjes. Daarnaast vinden we achterin het boek nog een aantal extra recepten.

Vrij opvallend is direct al dat de gerechten er totaal niet gezond uit zien. Fingerlicking good zelfs want je zou aan de hand van de foto’s never nooit zeggen dat je deze gerechten guiltfree kunt eten. Wat denk je bijvoorbeeld van Bossche Bollen, Baklava, Lemon Cheesecake of Kruidnoten… niet gerechten waar je direct aan denkt als je het over gezonde snacks hebt!

Maar het is toch echt zo. Gezonde Taarten, Cakes & Koekjes bevat waanzinnig lekkere recepten die totaal niet onderdoen voor de ‘echte’ (slechte!) varianten. Dankzij de makkelijke receptuur en heldere beschrijvingen is dit boek wat mij betreft een aanrader voor een ieder die houdt van lekker snoepen maar dit toch op een gezonde manier wil doen. Het enige minpuntje dat ik aan het boek kan verzinnen is dat de gerechten vanwege de speciale ingrediënten wat duurder uit kunnen vallen dan je wellicht gewend bent. Je moet er even een tripje voor naar de natuurwinkel plannen, maar deze moeite zal achteraf rijkelijk beloond worden!

Gezonde Taarten, Cakes & Koekjes is voor € 20,95 onder andere verkrijgbaar op Bol.com.

Join the Conversation

1. Sheela says:

zou je daar ens een receptje van op video willen maken? de arretjes bijvoorbeeld? :p ik ben heel benieuwd x

2. Susanne says:

Oeh ik ben enthousiast! Alleen ik weet nog niet of ik hem ga bestellen. Wat voor bijzondere ingrediënten worden er gebruikt? Ik ben namelijk afhankelijk van de wil van mijn moeder betreft eten kopen…

1. Sabine Author says:

Onder de basisboodschappen die je in huis zou moeten hebben volgens dit boek vallen onder andere Agar Agar poeder, volkeren speltmeel en volkoren boekwijtmeel en rijststroop.

3. Julie Hapjesprincess says:

Ziet er leuk uit !!! Zou het me wel eens durven aanschaffen want ik probeer ook dikwijls suikervrij te bakken :-)
    Groetjes Julie

4. Saskia -Blij Suikervrij says:

Wat een leuk boek zeg, mooie ontdekking! Ik ben altijd op zoek naar goede kookboeken zonder suiker…

5. Tiffany says:

Ik zag op het centraal station al een poster hangen van dit boek! Ga ‘m toch maar eens doorbladeren, want het klinkt als een leuk boek!

6. Claudia says:

Ben benieuwd! Zijn deze receptjes ook een beetje WW proof of niet echt..?

1. Sabine Author says:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de recepten niet door het WW programma heb gehaald, maar heb het idee dat een aantal van de recepten sowieso wel kunnen. Al blijven zoete snacks natuurlijk wel snel hoger in punten.

7. Roxanne says:

Ik ben wel benieuwd naar recepten uit de boek, maar wil niet te veel speciale ingrediënten gaan kopen die ik dan voor de rest weinig tot niet gebruik misschien