Review: Hét Bakboek van Delicious

Liefhebbers van culinaire magazines kennen Delicious vast wel. Delicious wordt maandelijks uitgegeven in Nederland en België en staat boordevol recepten, leuke winkeltips en restaurants. Veel recepten uit het tijdschrift worden gemaakt door bekende chefs als Bill Granger en Jamie Oliver. Eens in de zoveel tijd brengt Delicious ook een kookboek uit waarin een stapel recepten die door de jaren heen zijn verschenen in het magazine worden gebundeld. En nu is daar dan voor het eerst Hét Bakboek van Delicious Magazine. 132 recepten verzameld uit zes jaar Delicious magazine. En inderdaad, allemaal bakrecepten. Leef je uit!

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Een week of twee geleden landde Hét Bakboek op mijn deurmat en wat word ik toch altijd blij van nieuwe kookboeken. Zeker bakboeken overigens want dat is toch wel één van de dingen die ik het allerliefste doe.

Zoals ik net al zei bestaat het boek uit 132 bakrecepten die verzameld zijn uit zes jaar Delicious. Een grote verscheidenheid aan recepten is dan ook te verwachten met zo’n grote hoeveelheid en gelukkig maakt dit kook(bak)boek dit helemaal waar. Van plaatgebak en cakejes en koekjes tot crème-brûléetaartjes, scones en baklava. Recepten die zowel voor verjaardagen of feestdagen te gebruiken zijn of gewoon, als je een keer zin hebt om in de keuken te staan. Het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken: cake & plaatgebak, koekjes & snoep, taart & gebak, zoete broodjes & brood, toetjes en basisrecepten.

Maar Hét Bakboek is niet zomaar een receptenverzameling.

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious geeft je namelijk ook tips & trucs om jouw bakproces in goede banen te leiden. Ze vertellen je welke tools ideaal zijn en welke ingrediënten je het beste kunt gebruiken. Heel handig als je nog niet helemaal thuis bent in de bakwereld. Je zag het net al even voorbij komen maar één van de hoofdstukken uit het kookboek is Basisrecepten. In dit hoofdstuk wordt onder andere uitgelegd hoe je crème anglaise maakt maar ook custard, karamel, vanille roomijs en meringues komen voorbij. Toch fijn zo’n naslagwerk voor basiskennis.

Helemaal achterin het boek, vlak voor het register, vinden we nog een klein hoofdstuk Ingrediënten van A tot Z. Je had het vast niet verwacht maar hierin worden inderdaad een aantal van de meestgebruikte ingrediënten toegelicht. Je vraagt je wellicht af waarom, je zou denken dat iedereen wel weet wat boter is, maar er worden een hele hoop tips gegeven die je wellicht zo 1, 2, 3 niet had geweten. Om even verder te gaan op de boter bijvoorbeeld, het onderstaande wordt hierover uitgelegd:

In de recepten wordt altijd uitgegaan van ongezouten roomboter. Vooral voor korstdegen is het belangrijk dat je stevige, flink koude boter van goede kwaliteit gebruikt. […] Geklaarde boter is boter die door verwarmen ontdaan is van eiwitten en vocht. Wat overblijft is puur vet. Geklaarde boter is te koop bij natuurwinkels en bij sommige slagers. Je kunt het ook zelf maken. [how-to]

Handig toch? In de ingrediëntensectie worden dus ook nog kleine tutorials gegeven over het gebruik van bepaalde producten. Zo leer je er ook nog wat van.

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Dan wil ik ook zeker nog even inhaken op de stijl van Hét Bakboek. Lezers van Delicious weten dat er altijd uitgebreid aandacht wordt besteed aan de opmaak van het magazine en dat is met dit kookboek zeker niet anders geweest. Wat ziet het er prachtig uit. De fotografie is fantastisch en de gerechten zien er fingerlicking good uit. Ik kreeg direct zin om aan de slag te gaan, kijk nou naar die crème caramel! Prachtig toch? Ook handig dat bij iedere foto erbij wordt gezet wat het precies is. Het boek is namelijk niet standaard opgedeeld in recepten links, foto’s rechts maar af en toe kom je ook foto’s tegen voordat het recept wordt gegeven. Dankzij de verduidelijking bij de foto’s zorgt dat echter niet voor verwarring.

Maar niet alleen de foto’s zijn mooi, ook de rest van het boek ziet er leuk, gezellig en speels uit. Door het gebruik van verschillende pastelkleuren voor de hoofdstukken weet je direct in welk hoofdstuk je bent. Ieder hoofdstuk heeft namelijk zijn eigen kleur. Er wordt verder gebruik gemaakt van een spontaan lettertype waardoor dit bakboek niet alleen heel verlekkerend is om doorheen te bladeren, maar het ook nog eens erg leuk wordt.

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

Delicious Het Bakboek

De recepten zijn uiteindelijk het belangrijkst natuurlijk want daarvoor koop je nu eenmaal een kookboek. Ik kan je vertellen dat het hiermee meer dan goed zit. Met 132 verschillende recepten is de keuze natuurlijk enorm waardoor er altijd wel iets voor je tussen zit. Je moet wel echt een fan zijn van zoetigheid want het overgrote deel van de recepten is zoet. Voor mij geen probleem, dat vind ik namelijk leuk om te maken.

Van kleine hapjes tot extravagante taarten, het komt allemaal voorbij in Hét Bakboek en dat maakt het zo heerlijk veelzijdig. De recepten zijn daarnaast makkelijk uit te voeren, vergen amper voorkennis van bakken en bevatten meestal ingrediënten die veelal in de supermarkt verkrijgbaar zijn.

Ik kan zeggen dat Hét Bakboek van Delicious mijn hart wel een beetje gestolen heeft. Ik heb zin om uit dit boek te bakken en het zal dan waarschijnlijk ook niet lang duren voordat dit gebeurt.

Delicious Het Bakboek

Voor de prijs hoef je het ook niet te laten: Hét Bakboek van Delicious is voor € 17,95 te koop bij diverse boekhandels, maar is ook online verkrijgbaar.