Op naar culinair Zweden!

Zoals jullie weten ben ik afgelopen maart naar Zweeds Lapland geweest. Op uitnodiging van het merk Barbecook ging ik ontdekken hoe het is om te barbecueën bij temperaturen van -20°C. Op het moment dat jullie dit lezen ben ik weer onderweg naar Zweden maar dit keer op uitnodiging van VisitSweden! Vijf dagen lang zal ik vertoeven in Småland en Öland om daar de echte Zweedse keuken te proeven. Omdat het waarschijnlijk lastig gaat zijn om jullie tussentijds op de hoogte te houden, laat ik je vandaag het programma zien van mijn culinair Zweden trip.

Huskvarna StadshotellHuskvarna Stadshotell

Dag 1
Vandaag bestaat voornamelijk uit reizen.

• Vertrek vanaf Schiphol met het vliegtuig naar Kopenhagen en vandaar ga ik per trein verder naar Zweden.
  • ’s Avonds overnacht ik in het Huskvarna Stadshotell in Huskvarna.
  • Welkomstreceptie georganiseerd bij Lake Vättern (zie featured image) waar enkele lokale producenten aanwezig zullen zijn.
  • Diner in Restaurant Sjön met chefkok Tommy Myllymäki, chef van het jaar 2007. In dit restaurant werken ze voornamelijk met streekproducten.
elite park hotel Elite Park Hotel VäxjökrusgardenKrusagården

Dag 2

• Uitgebreid ontbijt in het hotel.
  • ’s Ochtends stoppen we voor een fika (koffiestop) bij Krusagården, een oud houten gebouw in Eksjö.
  • Astrid Lindgren’s World, een themapark dat is gebaseerd op de karakters uit haar boeken. In het park worden enkel gerechten geserveerd die ook in de boeken voorkomen. We zullen lunchen in een van de restaurants in het park.
  • ’s Middags stoppen we voor een andere fika bij het huis van melkboeren Stella en Thomas Nilsson. Hier gaan we traditionele gerechten maken als isterband (gerookte worst) en Ostkaka (traditionele cheesecake).
  • Rondleiding in de kruidentuin van en diner in restaurant PM & Vänner/Friends.
  • Overnachting in Elite Park Hotel Växjö.
Hotell BorgholmHotell Borgholm
Hotell Borgholm gerechtHotell Borgholm – gerecht

Dag 3

• Ontbijt in het hotel.
  • Småland Health & Gourmet Walk Through door het Korrö Nature Reserve. We gaan er leren over de helende werking van diverse planten en proeven van de lokale producten uit het park.
  • Bezoek aan Målerås Glassworks waar we kijken naar het werk van de glaskunstenaar. Ook proeven we hier hyttsill (haring).
  • Diner in Hotell Borgholm dat bekend staat om de gastronomie van Karin Fransson en de geweldige wijnkelder.
  • Overnachting in Hotell Borgholm.
kroppkakorKroppkakor
himmelsberga villageHimmelsberga Village

Dag 4

• Ontbijt in het hotel.
  • Bezoek aan de Hagelstad Goat Dairy Farm waar we de diverse kazen gaan proeven.
  • Bij Ninni’s Kropphake cottage lunchen we met kroppkakor, een soort aardappel dumpling. Het regionale gerecht van Öland.
  • Van Långerum gaan we per bus naar het Öland Museum in Himmelsberga Village (museum). Hier vindt een ‘midsummer festival’ plaats waar we de bewoners van het dorp mogen helpen met het bereiden van de gerechten en ’s avonds mogen plaatsnemen tijdens het diner.
  • Overnachting in Hotell Borgholm

Dag 5

• Reis naar huis.

Een lekker vol schema zoals je ziet en aan culinaire heerlijkheden kom ik niet tekort. Ik ga mijn best doen om jullie in de tussentijd via Twitter, Instagram en Facebook op de hoogte te houden maar ik kan niet garanderen dat ik overal wifi heb. In ieder geval ben ik van plan om veel foto’s te maken en om veel te filmen, dus de verslagen houden jullie zeker tegoed.

Overigens heb ik hard vooruit gewerkt de afgelopen dagen om jullie de komende vijf dagen gewoon te voorzien van twee artikelen per dag. ’s Avonds op mijn hotelkamer lees ik sowieso alle comments.

Tot maandag!

Join the Conversation

1. Bianca says:

Heerlijk! Heel veel plezier!

2. MySimplySpecial says:

Dat klinkt goed! Veel plezier!

3. meili says:

wow! dat ziet er echt goed uit! ik kijk al uit naar je blog over zweedse culinaire hoogstandjes!
    veel plezier en geniet ervan!

4. Marita says:

Heel veel plezier!

5. Marije says:

Wow, wat gaaf dat je dit mag doen! Ik wens je ontzettend veel plezier en ik ben benieuwd naar je verslagen! Geniet!

6. Joyce says:

Oh dat lijkt me echt heerlijk! Heel veel plezier!

7. Hester says:

Have fun!

8. Sheela says:

Wat leuk! Veel plezier x

9. Manon says:

Växjo daar ben ik vorig haar geweest. Was ontzettend leuk. Hotel zit mooi centraal.

10. Patricia says:

Klinks goed, ben benieuwd naar het verslag.. Veel plezier