Snapshot Diary Stavanger #1

Zoals beloofd zou ik ‘live’ gaan bloggen vanuit Stavanger en dus doe ik dat! Op dit moment zit ik midden in de zon (het is hier hetzelfde weer als in Nederland) op het dakterras van ons hotel in Stavanger. We verblijven in het Comfort Square Hotel, een vier-sterrenhotel in het centrum van de stad. De dag is nog lang niet voorbij (het is nu 17.00 uur), maar aangezien we vanavond naar alle waarschijnlijkheid pas laat terug zijn van het diner, zet ik alvast een deel van deze snapshot diary in elkaar. Vandaag een verslag van dag 1 van de mediareis naar Stavanger – Noorwegen. Morgen en overmorgen volgen de verslagen van dag twee en drie! [edit] Ik heb dit artikel om 23.15 uur nog af zitten maken, vlak nadat we terug kwamen uit het restaurant. Excuus voor eventuele (taal)fouten! [/edit]

Snapshot Diary Stavanger #1Rise and shine! Om 04:45 uur ging mijn wekker, mijn lieve ouders brachten mij naar Schiphol. Omdat ik wat aan de vroege kant was, liep ik nog even naar Vertrekhal 3. Ik stond stil bij de enorme bloemenzee en tekende het condoleance register. Hier word je als mens toch heel nietig van…

De vliegreis verliep perfect. Geen turbulentie, zachte landing en het verliep enorm snel. Ik sta versteld van de goede service van KLM aan boord. Ondanks dat het een vlucht van een uur en een kwartier was, kregen we sandwiches en drinken aangeboden. Fijn!

Snapshot Diary Stavanger #1Gedurende de hele vlucht was het zonnetje te zien, dat voorspelt veel goeds!

Hi Stavanger! Wat een prachtige stad ben jij. Idyllische witte schildershuisjes, het begin van één van de vele fjorden die Noorwegen kent, een haven… De warme zon en het verkoelende briesje doen veel goeds voor de sfeer. Een gids leidde ons de eerste paar uur rond door de stad. Veel van deze houten huisjes zijn al heel oud. Vroeger woonden er soms wel twee vissersgezinnen in één zo’n huisje, en neem van mij aan dat die huisjes niet groter zijn dan een gemiddeld appartement in Nederland.

Snapshot Diary Stavanger #1De eerste echte stop in Stavanger was het Norsk Hermetikkmuseum, oftewel: het conservenmuseum. Hier kregen we een rondleiding waar ons alles werd verteld over het conserveren van sprotjes (vergelijkbaar met sardientjes). Van het moment van binnenkomst van de verse visjes tot het uiteindelijk inpakken van de sardientjes in blikken, iedere machine die hier vroeger voor werd gebruikt kregen we te zien. Grappig weetje: meerdere malen per week worden er in dit museum nog steeds visjes gerookt, er hangt dan ook nog echt een rooklucht. Heerlijk.

Uiteraard moesten we de sprotjes ook testen, wauw wat lekker. Vijf smaken kregen we voorgeschoteld:

• olijfolie
  • jalapeño
  • tomatensaus
  • paté met dijonmosterd
  • zwarte olijven met knoflook en tomaat

Vooral de smaken olijfolie en paté met dijonmosterd vielen enorm in de smaak, daar nam ik dan ook blikjes van mee voor thuis.

Snapshot Diary Stavanger #1Ondanks het snoepen van de sprotjes waren we best in voor een lunch. Deze nuttigden we bij Fisketorget, een bekend visrestaurant in de haven van Stavanger. We mochten proeven van drie snacks: rauwe zalm met sojasaus, Noorse garnalen en haring met akevitt (aquavit).

En we mochten zelfs nog lunchen in het restaurant. Het is fish heaven hier in Noorwegen! Toen ik hoorde dat de catch of the day zalm was moest ik deze natuurlijk wel kiezen. Verse Noorse zalm die diezelfde ochtend nog gevangen is. Het was verrukkelijk.

Snapshot Diary Stavanger #1Ik ben in Noorwegen ter gelegenheid van het Gladmat Festival. Dit is een jaarlijks culinair festival dat onder de Noren enorm populair is. Diverse lokale producenten, restaurants en hotels staan hier hun goederen te verkopen. De schepen in de haven zijn toegankelijk voor de bezoekers van het festival en het dek van veel schepen is ingericht als pop-uprestaurant. Een echte aanrader voor foodies. Zo halverwege de dag werd het dan ook goed druk in en rondom de haven van Stavanger.

Zelf bezochten wij de stand van Pralin Sjokoladeverksted. De Belgische chocolatier Pascal Bulinckx ontmoette in Noorwegen zijn Noorse vrouw waarmee hij niet veel later hun bedrijf opstartte. Pralin Sjokoladeverksted is erop gericht om voornamelijk kinderen kennis te laten maken met het maken van goede chocolade. Het aanbod aan chocolade in Noorwegen is schaars, ze kennen lang niet zoveel smaken als wij en daarom vond Pascal het tijd voor verandering. Door middel van workshops legt hij deelnemers uit hoe je zelf de beste Belgische bonbons maakt.

Wij proefden twee chocolade truffels, door Pascal zelf gemaakt. Een chocoladetruffel met bruine kaas (typisch Noors en een mix van koeien- en geitenmelk en karamel) en amandel – erg lekker en romig, een klein hintje kaas proef je pas aan het eind en is eigenlijk heel aangenaam. Daarnaast een chocoladetruffel met chilipeper. Ik heb vaker chocolade met chilipeper gegeten, maar dit was een bijzondere variant. Er zat meer dan gemiddeld veel peper in de chocolade wat zorgde voor een vrij pittige nasmaak. En dat op zo’n warme dag ;) Lekker was het echter wel!

Snapshot Diary Stavanger #1Na de chocoladestand togen we af naar de stand van Jarlsberg waar we diverse kazen te proeven kregen en waar we gelukkig ook iets verkoelends te drinken kregen. Hier in Noorwegen zijn ze niet ze experimenteel met kaas als in Nederland. Jarlsberg wil daar verandering in brengen door kaas bijvoorbeeld langer te laten rijpen of door bijzondere kaascombinaties uit te proberen. Mijn favoriet van dit kaas’plankje’ was de 36 maanden gerijpte kaas, degene waar het vlaggetje in steekt. Pittig van smaak maar toch nog ietwat romig.

In de stand van Jarlsberg werd een chefcontest gehouden. Bij het zien van de chef waren ik en mijn mede reisgenoten echter niet meer in staat om te zien (luisteren was sowieso al geen optie dankzij de Noorse taal) wat hij allemaal deed. We hadden het niet alleen meer warm door het weer ;)

Snapshot Diary Stavanger #1Na een paar uur rondstruinen vonden we het wel even genoeg geweest, we waren immers allemaal zo rond 05.00 uur al opgestaan! Iets voor vieren installeerden we ons in de lobby van het hotel met de livestream van de dag van nationale rouw op de laptop.

Vervolgens streken we met z’n vijven neer op het waanzinnige dakterras van het hotel, kijk nou wat een prachtig uitzicht! Adembenemend en het is allemaal net iets mooier wanneer je in de volle zon kunt genieten van al het moois om je heen.

Snapshot Diary Stavanger #1Om 18.30 uur werden we alweer opgewacht om naar restaurant Tangø te gaan. We werden opgewacht met een aperitief. Cheers!

Vervolgens konden we genieten van een waanzinnig vijf-gangen diner. En genoten hebben we zeker, uiteindelijk hebben we nog tot 23.00 uur getafeld en toen vielen we toch allemaal echt bijna in slaap. Wat ik deze drie dagen allemaal eet zien jullie binnenkort voorbij komen in een Foodie in… artikel, ik kan in ieder geval alvast verklappen dat dit diner waanzinnig was.

Morgen (vandaag als jullie dit lezen) staat er een hike op het programma naar de Preikestolen, een van de meest bekende uitzichtpunten in Noorwegen. Ook maken we een tocht met een ferry en strijken we ’s avonds weer ergens neer voor een diner. Maar hoe dat allemaal gaat zijn zien jullie morgen.

Bedankt voor het lezen!

Check voor meer informatie: Visit Norway

Join the Conversation

1. Wat geweldig zeg!! ziet er waanzinnig uit! ENJOY en EETSMAKELIJK!

2. MySimplySpecial says:

Wat klinkt dat allemaal goed!

3. Sabrina says:

Wat een gave foto’s, heel veel plezier nog!

4. Marlissa says:

Leuk!! Heel schattig die witte huisjes en nog veel plezier.

5. Hazel says:

Ziet er allemaal heerlijk uit! Heel veel plezier nog op de rest van de trip!

6. Marita says:

Noorwegen is zó mooi! Ik hoop dat je nog meer van het land krijgt te zien.
    Het is er erg duur, maar dat maken het landschap en de mensen meer dan goed.

1. Sabine Author says:

Helemaal mee eens!

7. Bite food blog says:

Wat een geweldige persreis! Je wordt lekker in de watten gelegd. Heerlijk.

8. Hester says:

Ik ben een paar dagen terug uit Denemarken en daar was het ook zulk mooi weer en die fjorden inderdaad, zo onwijs mooi! Je foto’s zijn trouwens prachtig.