Zo met de naderende zomervakantie is iedereen druk bezig om een zomerlijf te kweken. Ook ik let al een paar weken op mijn voeding om een paar kilo kwijt te raken en waar ik in eerste instantie dacht dat ’t een hell of a job ging zijn, is het me tot nu toe alles meegevallen. Want tja, je kunt je misschien wel voorstellen dat het runnen van een foodblog niet zomaar gepaard gaat met een of ander crashdieet of sapjesdetox. En daarom heb ik mezelf mijn eigen ‘dieet’ aangeleerd: afvallen voor foodies. Verwacht niet dat de kilo’s eraf vliegen, maar met een halve tot een hele kilo per week mag je jezelf toch wel gelukkig prijzen. En dat alles op een gezonde en verantwoorde manier. Ik vertel je mijn ‘stappenplan’.

overnight oats

rijstwafels

Power Ontbijt
Heel clichématig zou het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag zijn en feitelijk is dit natuurlijk ook zo. Stevig ontbijten zet de stofwisseling aan het werkt en het zorgt ervoor dat je over de hele dag minder eet. Laat ik vooropstellen dat ik geen makkelijke ontbijter ben. Ik ontbijt omdat het moet, maar ik zou het net zo lief overslaan. Bij mij dus ook geen uitgebreide maaltijden of dikbelegde boterhammen als de wekker gaat. Een aantal tips voor lekkere doch gezonde ontbijtjes die je op een doordeweekse dag ook prima kunt eten:

  • Overnight oats: een ware rage in Amerika en langzaamaan verovert het hier ook de food(blog)wereld. Ik schrijf er nog een artikel over binnenkort maar voor nu: 30 gram havermout, 250 ml melk naar keuze, een geprakte banaan en chiazaad. Maak het de avond van te voren klaar, haal het ’s ochtends uit de koelkast en top het af met jouw favoriete ingrediënten. Heel wat minder ‘saai’ dan een standaard bakje yoghurt met cruesli. Bovendien ook een waar powerontbijt dankzij de havermout en het chiazaad! Je zult tot aan de lunch niets meer nodig hebben, dat garandeer ik je.
  • Crackertjes met lekker beleg: verse Hollandse aardbeien, avocado met gerookte zalm, roomkaas met rauwe ham.. Er zijn tal van variaties te verzinnen om op je cracker te doen. En als je dan een keer zin hebt in pindakaas of hagelslag: doe dat dan gewoon. Ontzien werkt niet, althans… niet bij mij. Soms heb ik zo’n craving naar zoetigheid dat ik er maar aan moet toegeven. En dan beter bij het ontbijt een crackertje met chocopasta of hagelslag dan gedurende de hele dag continu een chocolaatje.
  • Rijstwafel met pindakaas: mijn favoriete snelle ontbijt van de laatste tijd. Twee rijstwafels met pindakaas ’s ochtends en ik zit vol. Doe er nog wat plakjes banaan op en je hebt gelijk al een stuk fruit erbij. Ideaal, want het is lekker snel, voedzaam én lekker.

En dan nog mijn little secret waar vast een heel hoop ophef over komt maar wat voor mij gewoon werkt: een vitaminepil en een afslankpil, beide door de Mr. besteld via Body & Fit. Ik neem een Sports Multi tablet waar 13 vitaminen en 11 mineralen in zijn verwerkt. Het geeft me ’s ochtends een kleine opkikker. Daarnaast nog een Clarinol CLA dat helpt bij het afslanken en het verminderen van het vetpercentage. DISCLAIMER: ik promoot hiermee niet het gebruik van pillen, dit is natuurlijk altijd je eigen keus. In mijn geval zorgt het alleen voor positieve effecten en heb ik er geen narigheid van ondervonden.

kipspiesjes

makreelwraps

Lichte Lunch
Variatie is voor mij het belangrijkste tijdens de lunch en luisteren naar je hongergevoel. Ik ben op de eerste plek een emo-eter en op de tweede plek een eter die eet omdat het lekker is. Van het laatste ben ik een beetje aan het afstappen, ik eet omdat het nodig is. Goed, variëren dus. Ik kan iedereen aanraden om iets meer aandacht te besteden aan je lunch wanneer je hiervoor de tijd hebt. Maak een lekkere salade de avond van te voren of neem een kliekje van het avondeten mee. Wraps kunnen ook prima als lunch.

Nog een tip: beleg een broodje wat rijkelijker. Doe eens iets meer met die gewone en altijd saaie boterham met kaas. Doe er een hardgekookt ei bij, een beetje tomatentapenade of pesto. Beleg het broodje kaas met sla en komkommer. Je zult merken dat je a. meer geniet van je lunch omdat je het specialer vindt en b. je minder eet omdat één zo’n (gezond!) broodje meer vult.

tarly

thaise kipsalade

Licht Diner (maar wel lekker!)
Volgens de ‘afvalregels’ zou het ontbijt de keizer van de dag moeten zijn en het diner de zwerver. Nou, ik weet niet hoe het met mijn mede foodies zit maar dat lukt mij dus echt niet. Ik ben dol op avondeten en schep het liefst twee keer op als het kan. Nu werkt dat niet wanneer je werkt aan een bikinilijf to be, dus ik heb mezelf twee dingen opgelegd:

  • Portiebeperking. Ik had altijd de gewoonte om meer te koken en om restjes in de vriezer te bewaren. Dit doe ik tegenwoordig amper/niet meer. Ik kook voor twee personen en na een bordje is het eten ook gewoon op. Geen mogelijkheid om een tweede keer op te scheppen en het gevoel meer te willen eten omdat iets zo lekker is heb je ook niet. Of in ieder geval, daar kun je niet meer aan toegeven. Portiebeperking dus: koken voor het aantal personen waarmee je eet.
  • Gezonde producten. Als je dan toch wil blijven eten zoals je deed, maak dan in ieder geval een aantal bewuste keuzes. Pasta schaf ik absouut niet af want daar ben ik fan van, maar in plaats van de normale pasta kies ik nu wel voor de volkoren variant. Witte rijst vervang ik voor zilvervliesrijst. Daarnaast zorg ik voor iedere avond een portie groenten. Echt, het is helemaal niet zo lastig als je denkt en zelfs de meest kleine aanpassingen kunnen al een postief effect hebben.

Snoeperijen en baksels
Wanneer je zorgt dat je gevarieerd en uitgebreid ontbijt, luncht en dinert zul je merken dat je tussendoor helemaal geen honger hebt. Zes kleine maaltijden per dag wordt altijd gezegd, maar persoonlijk haal ik hier geen voldoening uit. Tussendoortjes vind ik ook helemaal niet leuk, spannend of lekker genoeg. En hoeveel boeken er ook over zijn geschreven: drie keer per dag uitgebreider eten en meer tussendoortjes werkt op mijn weegschaal net zo goed. Sorry dieetgoeroes, foodies zijn een beetje eigenwijs.

En heb je zin om te bakken? Neem dan één cakeje of één stukje brownie en geef de rest weg. Maar haal het dan ook echt weg uit je huis want: geen verleiding is geen snoeperijen. Maar proef alsjeblieft wel van je baksels. In de onwetendheid blijven of het wel echt zo lekker heeft gesmaakt als je hoopt/denkt is natuurlijk geen doen.

Weekschema
En tot slot mijn weekschema want daar kan ik heel kort over zijn: maandag tot en met vrijdag is ‘strak’. En dat wil zeggen: bewust gezonde producten, portiebeperking en gevarieerd eten. Zaterdag = cheatdag want dan kook ik meestal voor Fastfood Friday. Haal een pizza, scoor een lekkere lunch, eet een bakje chips of wat je dan ook maar lekker vindt, maar plan gewoon zo’n dag in. Je zult merken dat je de vettigheid en zoetigheid doordeweeks niet mist. Zondag = layback, kijken waar we zin in hebben. Afhankelijk van hoe ‘vet’ de zaterdag is geweest, eten we op zondag licht. Zondag is een rustdag, dan moet je ook niet zo hard bezig zijn met wat je eet.

Kortom: afvallen als foodie kan prima. Ontzie jezelf niets maar hou het binnen de perken, wees gevarieerd met zowel je ontbijt/lunch als avondeten en beperk je porties zodat je niet in de verleiding komt om nog een keer op te scheppen en teveel eet.

Voor ideeën m.b.t. gezond eten kun je naast de recepten op de site mij ook volgen op Instagram. Ik plaats hier regelmatig foto’s van de dingen die ik eet voor ontbijt, lunch en avondeten. Weliswaar niet altijd even gezond, maar doordeweeks wel vaak licht en healthy.

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

15 reacties

  1. Maxime

    ‘Daarnaast nog een Clarinol CLA dat helpt bij het afslanken en het verminderen van het vetpercentage’

    Hier moet ik toch wel om lachen, een pil die het vetpercentage zou verlagen.. Als zoiets echt zou werken was het wel algemeen bekend en hadden niet zoveel mensen overgewicht.

    Beantwoorden
    • Michael

      Dat is dus het probleem wanneer mensen niet goed lezen. Er staat toch echt duidelijk “Dat helpt bij het afslanken”. Er wordt dus niet gezegd dat slechts een pil innemen je slanker maakt. Je moet er daarnaast gewoon nog hard voor werken. Het is slechts een extra hulpmiddel.

      Beantwoorden
    • Sabine

      Met twee culinaire persreizen tussendoor helaas veel minder dan ik had gehoopt haha. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo gefixeerd ben op het getal dat op de weegschaal staat, maar meer om hoe ik me voel en of ik goed in mijn vel zit.

      Beantwoorden
  2. Marije

    Wat goed dat je hier aandacht aan geeft. Ik vind het maar lastig hoor, lekker eten en toch afvallen! Al met al heb ik ook zeker wel wat aan jouw tips. Je hoeft jezelf echt niet alles te ontzien om af te vallen!

    Beantwoorden
  3. DoorEten

    Ik vind het ook zo lastig om af te vallen als je grootste liefde eten is. Zelf probeer ik het op te lossen door drie keer per week te gaan hardlopen, in de hoop dat ik dan bijna alles nog kan eten wat ik wil maar wel ietsje afval. Tot nu toe werkt het nog niet, maar geduld is een schone zaak, dus wie weet ;)

    Beantwoorden
  4. Pic

    Lol, hier moet ik toch om lachen :) ‘Clickbait’ heet dat… afvallen voor foodies??
    Aardbeien, rijstkoeken en smoothies. Ik denk dat je het concept ‘foodie’ niet helemaal begrijpt. Standaard dieet onzin die iedereen weet maar die voor en echte foodie niet eens in de buurt komen van wat een bevredigende maaltijd zou zijn. Dat nog eens combineren met die pillen onzin en zo kunnen we allemaal wel dieet advies geven! Word jij hiervoor betaald??

    Beantwoorden
  5. Jopie

    Hoe jij op zaterdag kookt voor fasfood friday sanp ik niet? P.s. het is denk ik niet “ontzie je zelf niets” maar “ontzeg jezelf niets”

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.