Voor degenen die mij en/of OMF al langer volgen is Weight Watchers geen onbekend begrip. Al eerder schreef ik een uitgebreid artikel over het concept en gaf ik twee keer een Power Start abonnement weg op de blog. Weight Watchers is een afvalprogramma dat ik al tijden gebruik om mijzelf in het gareel te houden en om te zorgen dat ik kilo’s kwijt raak. Sinds afgelopen week ben ik weer keihard aan de slag en toen ik op de OhMyFoodness Facebookpagina vroeg of jullie graag wekelijkse updates wilden zien op OMF zeiden jullie allemaal massaal ja. Zo gezegd zo gedaan, vanaf nu dus iedere zaterdagmiddag een Weight Watchers update!

Weight Watchers
In dit artikel kun je alles tot in detail lezen over het principe van Weight Watchers, maar ik zal het nog even kort uitleggen voor degenen die niet weten wat het is. Weight Watchers (WW) is een afvalhulp dat jou erbij helpt om de nodige kilo’s kwijt te raken. Wat WW echter anders maakt dan de andere diëten is dat je alles mag eten. Jep, ook een patatje met of een stuk chocolade. Ieder voedingsmiddel heeft echter een aantal punten meegekregen, de zogenaamde Pro Points. Per dag mag je een x-aantal van deze punten tot je nemen en gedurende de hele week heb je 49 extra punten te besteden wanneer je onverhoopt een feestje hebt of iets anders. Het is de bedoeling dat je al je dagpunten opmaakt maar daar niet overheen gaat. Als voorbeeld: een Big Tasty van McDonald’s kost je 24 ProPoints; wanneer je een dagtotaal van 26 ProPoints hebt kun je nagaan dat dit geen verstandige keus is. Echter kun je hiervoor wel je weekextra inzetten waardoor je alsnog wel eens kunt genieten van zo’n vette burger.

Mijn situatie
Voordat we kennis hadden genomen van onze verhuizing begin dit jaar was ik al fanatiek aan het Weight Watchen. Toen ben ik 10 kilo afgevallen maar door alle hectiek en het laten varen van mijn principes zijn daar weer een aantal kilootjes bijgekomen. Vandaar dat ik nu de draad weer oppak want mijn streefgewicht staat nog steeds. Even mijn details op een rijtje:

  • Afgevallen tot nu toe: – 6,8 kg
  • Streefdoel aantal afgevallen kilo’s: – 20,0 kg
  • Aantal te besteden ProPoints per dag: 32 ProPoints
  • Weegmoment: vrijdagochtend

Kort gezegd heb ik nog 13,2 kg te gaan voordat ik mijn streefgewicht heb behaald. Nu moet ik zeggen dat mijn streefgewicht niet vastligt. Twintig kilo afvallen is natuurlijk waanzinnig en dit betekent dat ik dan ruim in de zone van een gezond gewicht zit, maar als ik me met 2 kg meer heel gezond voel en tevreden ben over mezelf, dan vind ik dat ook prima. Eigenlijk kan ik zeggen dat mijn streefgewicht tussen de – 17,0 kg en – 20,0 kg ligt.

Keep Calm and Keep HealthyPlan van Aanpak
Omdat ik niet onbekend ben met Weight Watchers weet ik inmiddels ook wat voor mij werkt. Een aantal highlights van mijn Plan van Aanpak:

  • 6 keer per dag eten. Wanneer ik zes keer per dag eet heb ik vrijwel geen hongergevoel. Ik begin de dag met een ontbijt rond 07.30 uur. Vervolgens neem ik iets na tienen mijn eerste tussendoortje en lunch ik om 12.30 uur. Iets na tweeën volgt er weer een tussendoortje en vervolgens eten we rond 18.00 uur het diner. Tot slot neem ik om 20.30 uur mijn laatste tussendoortje en zit de dag er op. Regelmatig iets (kleins!) eten zorgt ook voor een goedwerkende stofwisseling.
  • Zaterdag = cheatdag. Ik ben en blijf verslingerd aan lekker eten. Een stuk chocolade, een lekkere taart of een vette pizza zal ik mezelf dan ook niet ontzien. Zaterdag is een cheatdag, op deze dag mag ik alles eten wat ik wil en tel ik geen punten. Op deze manier kan ik het zes dagen per week met gemak volhouden omdat ik weet dat ik dat ene lekkere en vaak ongezonde op zaterdag gewoon mag eten.
  • Veel bewegen. Het vele bewegen zit er op dit moment voor mij nog niet in in verband met het herstellen van mijn knie-operatie, maar zodra het weer kan ga ik drie keer per week CrossFitten en wil ik minstens eens per week hardlopen. Tot die tijd: veel lopen met Senna en vaker de fiets pakken.

Goed, wat mij betreft zit het inleidende stukje er op want inmiddels ben ik sinds afgelopen maandag weer fanatiek aan het punten tellen! Volgende week zal ik dieper ingaan op hetgeen dat ik eet en zal ik jullie wat tips geven voor gezonde tussendoortjes en lunches. De diners die we eten zien jullie iedere zondagmiddag in Wat stond er op tafel.

Ondanks het niet kunnen bewegen was mijn eerste week met Weight Watchers wel (weer) een goede! De weegschaal gaf gisteren – 0,8 kg aan. Ik zit er weer lekker in. En nu volhouden! :)

Tussenstand: – 7,6 kg / – 20,0 kg

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

17 reacties

  1. Lianne

    Leuk verhaal! Net als de meiden van littewonderworld.nl lekker aan het Weight Watchen. Succes!

    Beantwoorden
  2. Hester

    Top! Hoewel ik zelf helemaal niet met afvallen bezig ben, vind ik het toch altijd wel een interessant onderwerp om over te lezen. Die cheetdag is ’n goede (als je dan niet alles van de afgelopen week er weer bij eet, haha)! En zes keer per dag eten ook, maar wat me wel opvalt is dan je dan rond half drie wat eet en vervolgens pas om zes uur weer. Dan zou ik allang honger hebben gekregen, haha! Bij mij is het meestal rond vieren en om half zes alweer avondeten (maar dat komt ook wel door school natuurlijk).

    Beantwoorden
  3. Susanne

    Veel succes! En die streef gaat zeker lukken. Ze zeggen dat langzame kilo’s blijvende kilo’s zijn dus ook al doe je er een jaar over, maakt niet uit! Alhoewel ik zelf helemaal niet met afvallen bezig ben vind ik het wel boeiend.

    Beantwoorden
  4. Ranna

    Ik weet natuurlijk niet hoeveel je weegt, maar heb je aan een expert gevraagd hoeveel jouw maximum is als het gaat om het aantal kilo’s dat je mag afvallen? Ik heb er geen verstand van maar is 20 niet een beetje veel? Hoe dan ook , ik wens je veel succes en sterkte met je knie.

    Beantwoorden
    • Ranna

      Het kan trouwens zijn dat ik aan het flippen ben maar ik heb een vriendin gehad met een eetstoornis . Oftewel misschien overdrijf ik een beetje.

      Beantwoorden
      • Sabine

        20 kilo klinkt veel, maar je weet natuurlijk niet wat het begingewicht is/was. Dus maak je maar niet druk ;)

  5. Silke

    Het is echt een pracht systeem ik ben er nu 28 kilo mee afgevallen en werk nu aan de laatste 20. Ik kijk al uit naar jou updates!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.