Wauw, inmiddels zijn we al weer zes weken verder. Zes weken waarin ik Weight Watchers als houvast heb, waarin ik iedere dag trouw mijn punten bij houd voor het eten en waarin ik doordeweeks uitsluitend (of bijna uitsluitend) goede keuzes maak. Ik hoop dat de eerdere artikelen jullie een beetje hebben kunnen inspireren tot gemotiveerd blijven en tot het maken van gevarieerde maaltijden? Vandaag in Foodie valt af wil ik graag iets meer vertellen over inzicht en de reden dat ik soms ook afwijk van het Weight Watchers programma. Uiteraard bespreek ik onderaan het artikel ook weer mijn resultaten van de afgelopen twee weken omdat jullie vorige week de update hebben moeten missen.

Genieten
Eén van de dingen die ik, en met mij vrijwel iedereen denk ik?, het allerbelangrijkste vind in het leven is genieten. En genieten doet iedereen op zijn of haar eigen manier. Zo geniet ik bijvoorbeeld intens van een uurtje losgaan tijdens het CrossFitten, van heerlijk niets doen op het strand en het uitzicht bovenop de Preikestolen na een klim van bijna drie uur. Maar waar ik ook van geniet is een stuk chocoladetaart, een overheerlijk koekje of een vers stokbrood van de bakker. Genieten is iets dat ik mezelf absoluut niet zal ontzeggen. Zo was afgelopen donderdag mijn moeder jarig en ik sla dan een stukje appeltaart niet over. Ik vind het lekker, had er zin in en mijn moeder haalt niet voor niets taart in huis. En van zo’n klein stukje appeltaart geniet ik dan ook echt. Dit moet kunnen vind ik, jezelf af en toe iets gunnen. Ik geloof heilig in het feit dat jezelf iets ontzien alleen maar resulteert in hunkering naar datgene. Na dat stukje appeltaart laat ik overigens de zoutjes die op tafel komen gewoon links liggen, nergens voor nodig om die op te eten als je er geen zin in hebt.

Maar key is dus wel: gun jezelf gewoon af en toe het lekkers of je daar nu een hele cheatdag omheen plant of niet. Als je echt intens veel zin hebt in een patatje, dan neem je dat toch gewoon? Zolang je dit maar niet iedere dag doet en zolang je jezelf maar niet altijd alles gunt. Je moet ook nee kunnen zeggen. Maar als je dan toch besluit het patatje te eten: geniet ervan!

Inzicht
Ik geloof heilig in het feit dat diëten niet de oplossing is, het is namelijk veel belangrijker om jezelf een evenwichtige lifestyle aan te meten. Weight Watchers helpt mij hier enorm bij, want ik krijg beter inzicht in het goede of het slechte van bepaalde producten, maar het programma is zeker geen holy grail. Weight Watchers zit er naar mijn idee soms ook echt naast en op dit soort momenten komt het aan op inzicht.

Afgelopen donderdag dineerde ik met verse tagliatelle met garnalen en een saus op basis van avocado en extra vergine olijfolie. Volgens Weight Watchers enorm veel punten, het kwam zelfs in de buurt van een pizza en oversteeg een bord risotto. Maar ho, dit wil dus eigenlijk zeggen dat ik dus net zo goed een pizza kan eten of een bord risotto met kilo’s Parmezaanse kaas? Dat lijkt me niet.

Of een glas Cola Light en een kop koffie, allebei 0 punten. Oftewel: een glas Cola Light drinken is net zo gezond als een glas kraanwater. Ja ja.

Om deze reden bedenk ik vaak eerst wat ik ga eten in plaats van eerst mijn dagboek in te vullen en heb ik soms ook lak aan het programma en vul ik mijn punten gewoon niet in.

Iedereen heeft vaak wel een mening klaarstaan over een afvalprogramma of een dieet, maar mijn tip: gebruik je boerenverstand en kijk vooral naar wat jij gezond vindt en wat niet.

Wat is gezond en wat niet?
Maar ja, wat is dan gezond en wat  niet? Hier zijn de meningen ook eindeloos over verdeeld. De één zegt dat je van onverzadigde vetten dichtgeslibde aderen krijgt terwijl er ondertussen ergens een onderzoek opduikt welke aangeeft dat dit type vetten helemaal niet zo ongezond zijn als we denken. Maar wat moeten we geloven? Mijn tip nogmaals: kijk wat het met jou doet. Die saus op basis van avocado van zojuist? Die ik eet ik toch echt liever dan een roomsaus. Ondanks dat een avocado volgens de cijfertjes veel calorieën bevat, zorgt het ook voor een hele hoop positieve gezondheidseffecten. En wie is de bedenker van het brood-dieet (sowieso iets stompzinnigs, sorry) om tegen jou te zeggen dat je veel brood moet eten terwijl jij daar juist een opgeblazen gevoel van krijgt?

Een gezond voedingspatroon is voor iedereen anders. Als je zeker wilt weten of een bepaald schema of dieet bij jou past, schakel dan een diëtiste of voedingsdeskundige in, die kan je vast meer vertellen over wat werkt voor jou en wat niet. Luister in ieder geval altijd naar je lichaam, die vertelt je namelijk meer dan je soms denkt.

Resultaat afgelopen twee weken
Genoeg met de wijze lessen, ik moest er zoals iedere vrijdag gewoon weer aan geloven om op de weegschaal te stappen. En ik kan je vertellen dat dit best een opgave was na twee weken niet wegen en het niet Weight Watchen in Noorwegen. En toch zei ergens een stemmetje in mij dat het resultaat me totaal niet uit zou maken. Of er nu een lichte plus of flinke daling te zien zou zijn, er zijn andere dingen die belangrijker zijn. Zo mag ik sinds afgelopen dinsdag na een periode van 10 weken eindelijk weer sporten. De operatie aan m’n knie heeft niet alleen mijn knie instabiel gemaakt maar ook mijn conditie naar beneden getrokken en dus voelde het waanzinnig om weer een uurtje los te kunnen gaan tijdens het CrossFitten en om weer voorzichtig een paar honderd meter te kunnen hardlopen. Dát zijn de dingen die het er voor mij toe doen. Het gevoel hebben dat je aan jezelf werkt, nat zijn van het zweet na een goede workout en spierpijn hebben wanneer je uit bed komt de volgende dag omdat die workout van de avond ervoor veel van je heeft gevergd. Dat getal op de weegschaal kan me op zo’n moment gestolen worden. Maar goed, het resultaat van gisterochtend: + 0,7 kg. 

Ok… dat deed toch wel een beetje pijn. Bij mezelf ben ik uiteraard te raden gegaan waar dit vandaan komt maar eerlijk gezegd kom ik er niet achter. Ok, ik heb niet geteld in Noorwegen maar dat is alweer een dikke week geleden en bovendien heb ik daar niet geschranst maar netjes gegeten. Wellicht omdat ik donderdag te weinig at? Te weinig gedronken? Vocht vasthouden door de warmte? Opgeblazen gevoel op de ochtend van wegen? Ik kan tal van dingen bedenken, feit is dat de kilo’s er toch echt af moeten blijven gaan, dus we gaan gewoon weer verder aankomende week. Even iets strenger!

Tussenstand: – 8,0 kg / – 20,0 kg

Over de auteur

30 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, zoontjes Vic (maart 2017) en Cody (november 2019), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018). Sinds juni 2019 vind je de OMF Cheesecake Bakmixen in de schappen van verschillende supermarkten. Voor 2021 is de allereerste editie van de Ohmyfoodness Agenda nú te reserveren via de OMF Shop.

Gerelateerde berichten

9 reacties

  1. Kim - Foodstyle

    Amen! Helemaal eens met je stuk! Goed dat weight watchers je helpt maar nog beter dat je niet vergeet zelf na te denken wat bij jou past en hoort, alleen op die manier houd je dit de rest van je leven vol! En vergeet die +0.7, weer kritisch zijn en weer doorgaan. volgende week is er waarschijnlijk weer meer af dan je verwachtte! Succes weer!

    Beantwoorden
  2. Marcella

    Goed om te lezen, interessant. Ik heb dezelfde mindset al sta ik mezelf de afgelopen maanden wel iets teveel toe. Ik fiets dan wel elke week een kilometer of 50, de kilo’s blijven netjes op hun plek. Ik ben nu dus weer strenger en eet meer groente & fruit. We komen er wel én genieten af en toe is zooooo belangrijk en fijn! Wat een prachtig resultaat heb je ook al gebruikt. Goed bezig dame!

    Beantwoorden
  3. Nathalie

    Je hebt helemaal gelijk hoor! Heel veel light producten bevatten misschien weinig calorieën, maar zijn helemaal niet gezond. En zo is het met heel veel dingen!

    En inderdaad genieten is het belangrijkst!

    Beantwoorden
  4. Susanne

    Goed dat je soms gewoon eerst kijkt naar waar je zin in hebt en het dan pas invoert (of niet). Ik vind het echt goed geschreven ;) Oh, misschien weer tijd voor het maandelijkse feestje? Kun je zo een kilo zwaarder zijn!

    Beantwoorden
  5. Willem-Jan

    Leuk om te lezen. Maar je drinkt liever geen cola light maar wel crystal clear. Hier zitten dezelfde kunstmatige zoetstoffen in.. hoop dat je dat ook beseft!

    Beantwoorden
    • Sabine

      Ik drink 1 glaasje Crystal Clear per dag naast minimaal anderhalve liter water :)

      Ik bedoel meer te zeggen dat het dom is om alleen maar Cola te drinken omdat dit gelijk zou staan aan water wat punten betreft.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.