Als jullie mij wat langer volgen of ook op social media kanalen dan weet je vast dat ik drie keer per week CrossFit en dat ik voor- of na iedere workout een eiwitshake drink. Naar aanleiding van mijn foto’s op Instagram of in De week van OMF kreeg ik wel eens de vraag waar die eiwitshakes nou eigenlijk goed voor zijn, waarom ik ze de ene keer voor en de andere keer na een workout neem en wat mijn favoriete smaken nou eigenlijk zijn. Het leek mij leuk om voor deze editie van Healthy Foodie eens een heel artikel te wijden aan deze sportshakes. Waar zijn ze nou eigenlijk goed voor en welk effect hebben de shakes op mij?

Waarom eiwitten?
Laten we beginnen bij de basis: waarom heb je nu eigenlijk eiwitten nodig, waar zijn ze goed voor? Eiwitten (ook wel proteïnen) vormen een essentiële stof bij het opbouwen en het herstellen van spiermassa. Jullie hebben vast allemaal wel eens spierpijn gehad? Spierpijn is eigenlijk niets meer dan kleine haarscheurtjes die ontstaan in je spieren tijdens het sporten of het ongewoon belasten van je spieren. Dit is niet erg want het herstelt vanuit zichzelf, maar je lichaam heeft hier wel eiwit voor nodig. Zoals de naam al doet vermoeden bevatten eiwitshakes een verhoogde concentratie aan eiwit waardoor ze je lichaam helpen sneller te herstellen. Maar eiwit vind je natuurlijk niet alleen maar terug in shakes maar bijvoorbeeld ook in ei (duh), vis, pitten en zaden.

foto13

Eiwitshakes: 2 soorten
Er zijn een aantal soorten eiwitshakes waaronder rijst-, melk- en sojashakes maar de bekendste zijn Caseïne en Whey. Caseïne zijn de zogenaamde langzame eiwitten welke zorgen voor een continue opname van proteïne in je lichaam. Ideaal dus om te nemen voor het slapen gaan om je lichaam tijdens het slapen te blijven voorzien van eiwitten. Vanzelfsprekend zijn Whey-eiwitten dan de snelle eiwitten. Onder sporters is dit misschien wel de meest populaire vorm van eiwit omdat het zorgt voor een snelle toevoer van eiwitten en een snellere opbouw van spiermassa. Vooral onder krachttrainers is dit type eiwit zeer populair. De Whey-eiwitshakes kun je ’s ochtends drinken, maar ook voor een training om je lichaam tijdens een workout te voorzien van eiwit of juist na de training om je lichaam snel te laten herstellen.

Klinkt allemaal heel leuk natuurlijk, maar smaak doet er ook enigszins wat toe wat mij betreft en dit is de reden dat er aan eiwitshakes vaak een smaakje wordt toegevoegd om het wat beter drinkbaar te laten zijn. Zelf ben ik fan van de shakes van Body & Fitshop, deze werken voor mij goed en smaken lekker. Ik bestel zelf eigenlijk altijd de Smart Protein Variety Pack, shakes op basis van zowel Caseïne als Whey eiwitten. In deze doos zitten tien sachets (een sachet is voldoende voor één shake) met verschillende smaken:

– Vanilla
– Coconut ice
– Banana
– Strawberry
– Cookies & cream
– Chocolate coconut bounty
– Chocolate Caramel Milkshake
– Frozen Cappuccino
– Hazelnoot Nutella Milkshake
– Bosvruchten (Berry Blast)

Het enige dat je toe hoeft te voegen aan het poeder is 250 milliliter water. Zelf doe ik er graag nog wat ijsklontjes bij om ervoor te zorgen dat de shake lekker koud is, maar noodzakelijk is dit niet. Mijn favoriete smaken zijn Coconut Ice, Strawberry en Berry Blast. Mocht je uit zo’n variety pack nou één smaak hebben geplukt die je echt heel erg lekker vindt, dan kun je deze smaak ook in grootverpakking kopen. Je koopt de shake dan in verpakkingen van 750 gram, 1000 gram of 2000 gram die ieder garant staan voor 26, 35 of 71 shakes.

foto7

Frequentie en positieve effecten
Ik CrossFit drie keer per week en dit betekent dat ik drie keer per week een eiwitshake drink. Aan de hand van het tijdstip waarop ik ga sporten bepaal ik wanneer ik de shake neem. Heb ik ’s ochtends een workout staan dan ontbijt ik met een eiwitshake. De shakes zijn namelijk vullend en ’s ochtends zorgen ze er bij mij voor dat ik gedurende een hele workout fit ben en alles kan bijbenen. Sport ik ’s avonds dan heb ik voor de workout al gegeten en dus voldoende bodem om op te sporten. ’s Avonds drink ik dan ook na de workout pas mijn eiwitshake om ervoor te zorgen dat mijn lichaam zich sneller herstelt.

Eiwitshakes zijn geen wondermiddeltjes, laat ik dat vooropstellen. Waar ze bij mij echter wel voor zorgen is dat ik een workout beter kan doorstaan en dat ik na een workout sneller weer herstel. Zo heb ik minder lang spierpijn na het drinken van een eiwitshake en ben ik ook sneller weer op pijl wat betreft mijn energieniveau. Buiten dat vind ik de shakes ook gewoon erg lekker dus ook als ik niet hoef te CrossFitten vervang ik mijn ontbijt héél af en toe wel eens door een shake.

Ik hoop dat ik je wat duidelijk heb gemaakt waar eiwitshakes goed voor zijn en waarom ik ze neem! Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust bij de comments dan kijk ik of ik er antwoord op kan geven.

Voor eiwitrijke producten en de eiwitshakes kun je overigens kijken in de Body & Fitshop, mijn favoriete shop voor sport supplies.

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, zoontjes Vic (maart 2017) en Cody (november 2019), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018). Sinds juni 2019 liggen ook de Ohmyfoodness Cheesecake bakmixen in de schappen van Jumbo en Albert Heijn.

Gerelateerde berichten

16 reacties

  1. Thefoodiary

    Ik had er natuurlijk weleens over gehoord maar wist niet van hoe of wat. Interessant om over te lezen! Ik weet alleen niet of ik het zelf zou nemen omdat het me best wel ‘onnatuurlijk’ lijkt, maar dat is meer geen gevoel dat ik erbij heb ;)

    Beantwoorden
  2. Ilse

    Ik drink ze eigenlijk nooit standaard na het sporten. Alleen wanneer ik diep ben gegaan qua kracht of duur. Maar ik vind ze ook niet zo lekker ;)

    Wat ik wel regelmatiger doe na sporten, is de afvaleiwitshake (van body&fit) na het sporten. Na het sporten vind ik dat lekker. Er zit ook iets meer eiwit in, maar minder dan de eiwitshakes. Zijn net milkshakes :D

    Beantwoorden
      • Petra

        Ik zat jaaarenlang te twijfelen om shakes te kopen. Ik had ooit een grote bak met Whey Protein Shake gekocht en ik vond het TE vies. Zonde, want had er wel mooi 30euro aan uitgegeven. Nu toch overstag gegaan omdat ik te vaak honger voel na het sporten en best wel zwaar bodypump/hiit doe en dan goed wil herstellen. Eindelijk deze week toch de smart protein “nutella hazelnoot” besteld en net voor t eerst op. NOM!!! Echt net een milkshake!! Ik wil dit elke dag drinken hahaha. Weet nog niet hoe goed het vult en hoe goed ik ga herstellen na deze training, maar och wat vind ik dit lekker. En tis ook nog best wel low calorie :O Win win!

  3. Hester

    Ik heb er nog nooit eentje op, goed om er eens uitgebreid over te lezen! Ik ben stiekem vooral heel benieuwd hoe het smaakt want ik heb er niet echt een voorstelling bij, haha.

    Beantwoorden
  4. Sarah

    Wat een informatief artikel. Weet jij ook of de eiwitshakes die jij beschrijft toegevoegde suikers hebben? Of een andere kunstmatige zoetstof?

    Beantwoorden
  5. Con leche

    Interessant om dit zo eens overzichtelijk te lezen. Ik twijfel al een tijdje op misschien ook eiwitshakes na het sporten te nemen (ik doe aan een vechtsport en dat is altijd laat in de avond). Nu eet ik altijd een bakje kwark voor de eiwitten, maar misschien dat ik dit toch eens ga proberen. Ik twijfel wel een beetje of eiwitten uit ‘echte’ voeding niet gezonder zijn dan die uit shakes… In elk geval: dank voor het artikel!

    Beantwoorden
    • Sabine

      Als je heel diep gaat graven denk ik dat eiwitten uit echte voeding wel gezonder zijn. Maar je kunt ze nooit zo geconcentreerd vinden als ze in eiwitshakes zitten dus wellicht zou je dan weer meer echte voeding moeten eten wil je aan dezelfde hoeveelheid proteïne komen.. Maar daar weet ik het fijne helaas niet van.

      Beantwoorden
  6. Mara lisa

    Ik heb de vaiaty pack en die bevalt me wel ik maak ze zelf met magere melk aan
    De smaakjes zijn ook goed te doen persoonlijk vind ik de berry blast en halzelut chocolade, straciatella en rasperry yoghurt lekker

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.