Het is ongelofelijk maar waar: vandaag komt er een einde aan de OMF Fit Challenge. Vier weken lang heb ik mezelf afgebeuld (ok, Tobias heeft dat vooral gedaan), clean gegeten en niet gesnoept of slechte dingen gegeten. Het is tijd voor update nummer vier, voorlopig de laatste maar wel degene waarin ik de final results ga delen.

Terugkijkend op de OMF Fit Challenge…

… ben ik eigenlijk positief verrast! Ik had aan het begin van deze challenge natuurlijk een aantal regels opgesteld en ik vind dat ik me hier goed aan heb gehouden.

  • Er wordt minimaal vier keer per week gesport. Of dit nou CrossFit, personal training, krachttraining of conditietraining is maakt niet uit. Minimaal vier keer is de regel. Geen uitzondering!

Dit is gelukt! De afgelopen weken heb ik echt iedere week vier keer getraind. Ik merkte wel dat dit het maximale was dat mijn lijf aan kon, ook omdat de trainingen op zichzelf vrij pittig waren. Ik had meestal drie personal trainingen en één CrossFit training per week en trainde op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag. Dat vier keer sporten vond ik ook helemaal niet lastig, het is echt gewoon een kwestie van gaan. Ik ging er ook nooit met tegenzin heen en dat scheelt natuurlijk een hoop. Wel ga ik met deze sport-regel vanaf nu iets losser om. Juli was natuurlijk de ideale maand om deze Fit Challenge te doen omdat ik maar weinig afspraken heb en vooral veel zelf in te delen tijd heb, maar dat wordt in september een stuk lastiger wanneer het weer drukker wordt.

  • De weg die mijn eten af legt van land naar mijn bord moet zo kort mogelijk zijn. Dus: geen prefab producten, enkel verse groenten, vers vlees en verse vis. De producten dienen zo min mogelijk bewerkt te zijn. Dit betekent dus ook: geen vleeswaren en geen brood.

Heel goed gelukt! Vanochtend heb ik voor het eerst in vijf weken weer brood gegeten omdat ik wat last had van mijn buik. Brood helpt bij mij daar vaak wel tegen. Vleeswaren heb ik niet/nauwelijks gegeten en pasta heb ik helemaal links laten liggen. Die laatste heb ik trouwens wel gemist, ik houd van pasta! Afgelopen maand heb ik de pasta vervangen voor rijst, couscous en courghetti maar af en toe weer een pastaatje eten moet kunnen.

  • Suikerinname wordt zoveel mogelijk beperkt. Fruit ga ik niet laten staan maar chocolade, ijs, koekjes en andere guilty pleasures zijn deze maand even uit den boze.

Vanaf het begin heb ik aangegeven dat ik alleen mag ‘snoepen’ als ik video’s opneem. Dan moet ik immers hetgeen ik heb gemaakt proeven. Wel moest dit blijven bij maar één hapje van het gerecht/de snack en dat is me gelukt. Ik heb geen chocolade, ijs of koekjes aangeraakt afgelopen maand en de dingen die ik heb geproefd waren te verwaarlozen. Ik heb ook totaal geen last gehad van een suikerdip. Heb ik het gemist? Neh, niet echt eigenlijk! Ik heb hooguit één of twee keer zin gehad in iets lekkers en vooral met het warme weer zin gehad in een ijsje, maar ik kon dit ook wel weer snel van me af zetten.

Eigenlijk ging het dus hartstikke goed. Geen cheatmoment, geen absurde cravings. Ook mentaal is het top gegaan afgelopen maand. Ik merk dat het vele sporten en gezond eten me echt goed doet/heeft gedaan. Ik was onwijs productief, zat vol inspiratie en ideeën en kreeg heel veel gedaan op een dag. Dit is dan ook een van de hoofdredenen dat ik gewoon lekker zo door wil gaan. Deze manier van leven heeft zóveel effect op mijn doen en laten en vooral werk, dat het stom zou zijn om dit weer te laten gaan.

Centimeters

Bij het einde van deze Fit Challenge is het natuurlijk ook tijd voor de laatste metingen. De eerste metingen twee weken geleden gingen natuurlijk door het dak. Logisch, mijn lichaam was even in shock na zo’n drastische verandering en begon vocht te verliezen alsof haar leven er vanaf hing. Ik herken dit ook heel erg uit het verleden: de eerste week/twee weken gaan in sneltreinvaart maar daarna gaat het vrijwel direct een stuk langzamer. Ik verwachtte van te voren dan ook geen resultaten die door het dak zouden gaan. In ieder geval niet zoals twee weken geleden.

Centimeters in de afgelopen twee weken:

linkerarm: -/+ 0,0
rechterarm: -/+ 0,0
taille: – 3 cm
heupen: – 4 cm
linkerbeen: – 3,5 cm
rechterbeen: – 2,5 cm
borst: – 1,5 cm

Centimeters in totaal:

linkerarm: + 1 cm
rechterarm: – 1 cm
taille:  9 cm
heupen: – 5 cm
linkerbeen: – 6 cm
rechterbeen: – 7 cm
borst: – 7 cm

Moet ik hier nog woorden aan vuil maken? Denk het niet toch. WOOOHOOOO!

Gewicht

En dan het gewicht, iets dat ik van ondergeschikt belang vind maar waarbij ik mezelf wel een doel heb gesteld voor het einde van dit jaar. Om mijn doel voor einde van dit jaar te bereiken zou ik per week ongeveer een halve kilo kwijt moeten raken. Met – 3,2 kg in de eerste twee weken zorgde dat natuurlijk voor een vliegende start, maar ik wist ook dat dit gauw minder zou worden. En dat was inderdaad zo.

Gewicht na twee weken: – 1,1 kg
Gewicht na vier weken: – 4,3 kg

– 1,1 kg in de laatste twee weken. Klinkt niet als heel veel, zo voelt het stiekem ook, maar als we realistisch bekijken loop ik nog steeds voor op schema wat betreft mijn afval-doel. Dus ik mag niet klagen! Is er een reden voor dat het nu langzamer is gegaan? Ik denk het wel. Hoewel mijn lijf heel gauw vocht kan loodsen op het moment dat ik met zo’n challenge begin, houdt het ook héél snel vocht vast wanneer de omgeving veranderd. De afgelopen weken met de warme dagen waren voor mijn lijf dan ook funest. Mijn buik was continu een beetje opgeblazen, dikke vingers en enkels en (sorry voor de details maar die horen erbij) ik had moeite met naar de wc gaan. Niet heel bevorderlijk voor gewichtsverlies en aangezien ik netjes heb gegeten en veel water heb gedronken, geef ik dat vocht vasthouden dan ook de schuld.

Na vier weken ben ik in ieder geval hartstikke tevreden. Er zijn zichtbare en onzichtbare resultaten geboekt en ik voel me heel erg goed.

Zoals ik vorige week al kort aangaf: de updates van de OMF Fit Challenge stoppen nu even. Ik merk dat deze manier van leven steeds meer een vanzelfsprekendheid wordt/is geworden en wanneer dit het geval is, valt er gewoon niet zoveel meer te vertellen. Hoewel de Fit Challenge nu officieel voorbij is, is het wel de bedoeling dat ik op deze manier verder ga. Al dan niet met een aantal aanpassingen. Wijn/bier zweer ik nog even af tot de vakantie, evenals de meeste snacks maar ik wil mezelf vanaf nu af en toe wel iets gunnen. Zo wil ik een (gezond) pastagerecht kunnen eten als ik daar zin in heb en vind ik af en toe een broodje eten ook geen probleem. Ook wil ik even niet meer de druk voelen dat ik zeven dagen per week moet koken. Dit betekent niet dat we iedere week iets gaan bestellen of moeten halen, maar die optie hebben als de zin echt ver te zoeken is, is fijn.

Houd ik jullie dan helemaal niet meer op de hoogte? Ja en nee. Niet meer in de vorm van deze wekelijkse updates dus, maar in de Week van OMF komt af en toe vast nog wel iets voorbij. En hopelijk zien jullie de komende weken in de video’s gewoon resultaat natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor het volgen, het lezen en het reageren. Het scheelde een hoop om ‘verantwoordig’ af te moeten leggen iedere week dus jullie hebben die hele challenge wel een stukje makkelijker gemaakt.

Tot gauw! x

Over de auteur

29 jaar, oprichter van OhMyFoodness, staat fulltime in de keuken en reist anders de wereld over. Houdt van fotograferen, filmen. Gaat naar bed en staat op met (de gedachte aan) eten. Woont samen met vriend Tim, baby Vic (maart 2017), hond Senna en katten Dino en Charlie in Apeldoorn. Auteur van het Guilty Pleasures Kookboek (2015), Reishonger (2017) en Cheesecake (2018).

Gerelateerde berichten

6 reacties

  1. Conchita

    Wauw, dat zijn mooie resultaten. Tijd dat ik ook weer de knop omzet, en stop met snoepen!! Ik ga er NU mee beginnen (je hebt me geïnspireerd).

    Beantwoorden
  2. Ann

    Wat een goede resultaten! Ik wil heel augustus graag zo doen qua eten.
    Intensief sporten kan ik ivm lichamelijke klachten niet, maar ik ga proberen eens wat te zwemmen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.